Jezdci

Eduard Patera (23.3.1964)

- automobilý závodník
- majitel závodního teamu
- podnikatel - servis vozů Citroen

 

Jeho závodnická kariéra začala v roce 1987, kdy se začal objevovat na kopcích s vozem Škoda 130L. Začátky to nebyly lehké, hodně mu pomohl Josef Mlejnek, který také donedávna jezdil závody do vrchu. Tento vůz však nebyl po technické stránce na špičkové úrovni, takže jediným větším úspěchem bylo 3. místo na Karlštejně v roce 1987. Po sloučení mistrovství v roce 1989 již neměl šanci se probojovat do první dvacítky.

V roce 1992 začal jeho tým stavět vůz Citroën AX sport. Především z důvodu nedostatku financí se jim nepodařilo dotáhnout vše do konce a vůz byl poruchový. Jediným jeho úspěchem s tímto vozem bylo 3. místo v Záskalí v roce 1993.

V závěru roku 1994 postavil jeho tým vůz Citroën ZX pro třídu N do 2000 ccm. S tímto vozem se mu poprvé v životě podařilo v roce 1995 v Náměšti nad Oslavou zvítězit ve své třídě. V roce 1997 přestavěli vůz pro skupinu A. V této skupině ve třídě A do 2000 ccm však byla malá konkurence a ani vůz příliš nefungoval. Důvodem neustálých problémů bylo sladění motoru a elektroniky, neboť si nemohl dovolit zakoupit tovární elektroniku pro skupinu A.

Pro rok 1998 připravil tým vůz Citroën Xsara pro třídu A do 2000 ccm. Přetrvávali však stále problémy s elektronikou a tak výsledky nesplnily očekávání.

Do roku 1999 však již tým vstoupil se skvěle připraveným vozem, při jehož přípravě mohli využít zkušeností PEUGEOTU Liberec, kde mají dlouholeté zkušenosti se stavbou těchto motorů. Využili také homologačních možností Xsary, které umožňují použití kitového motoru v "úzké" karoserii. Sezona byla velice úspěšná a Eduard Patera bez problémů vyhrál třídu A do 2000 ccm. Osmkrát zvítězil, což mu přineslo plný bodový zisk 160 bodů. K tomu přidal pět druhých míst a jedno třetí. Byla to zatím nejúspěšnější sezona v jeho závodnické karieře.

Pro rok 2000 team připravil vůz s vyšším výkonem, avšak po celou sezonu nár provázely technické problémy a tak 3. místo ve třídě A-2000 bylo pro nás zklamáním. Nastalo tedy rozhodování, co dělat dál, zda zůstat u značky Citroën, nebo provést po letech změnu.

Nakonec padlo rozhodnutí zakoupit vůz Ford Escort RS2000 Kit Car Evo I a doufali jsme, že se nám tato investice vyplatí. Výsledky v sezoně 2001 nás příjemně překvapily, hned v první sezoně s tímto vozem se nám podařilo vybojovat vítězství ve třídě A-2000 a čtvrté místo ve skupině A, když jsme porazili i vozy vyšších kubatur. Sezonu jsme tak mohli zhodnotit jako úspěšnou.

I v následujícím roce 2002 jsme opět startovali s vozem Ford Escort RS2000 Kit Car Evo I a zopakovali jsme vítězství ve třídě A 2000 i čtvrté místo ve skupině A. Jelikož jsme však chtěli bojovat se špičkou skupiny A, začali jsme se poohlížet po nějakém voze nejvyšší objemové třídy A+2000. V závěru sezony jsme zakoupili od Ivoše Krále vůz Subaru Impreza GT Turbo a začali ho připravovat na sezonu 2003.

Do sezony jsme vstoupili plni optimismu, avšak velmi brzy jsme zjistili, že vůz není dostatečně konkurenceschopný, především výkon motoru velmi zaostával za očekáváním. Proto v průběhu sezony padlo rozhodnutí Subaru stáhnout a pokračovat s osvědčeným Fordem Escort Kit Car. V konečném zúčtování sezony se nám podařilo vybojovat pěkné třetí místo ve skupině A.

 

David Patera (21.4.1991)

Designed & powered by Jan Frank © 2007