XIV. RALLYE BEROUNKA REVIVAL, 26.,27. října 2024
O tomto prodlouženém víkendu, kdy si připomínáme 106. výročí založení Československa oslavili svou účastí na sportovně-společenské akci XIV. Rallye Berounka Revival i legendy a fanoušci našeho motoristického sportu. Na start se postavilo 119 posádek, jejich neklesající zájem a počet ukazuje stálou oblibu mezi zájemci o start a dělá pořadatelům radost, zároveň jim přináší starosti s logistickým zajištěním takto velké akce se skromným pořadatelským týmem v čele s promotérem automobilových závodů Edou Paterou.
"Předně bych velice rád poděkoval všem kamarádům a kamarádkám z našeho skromného týmu za skvělou práci, ač amatéři, dovedli jsme naší unikátní akci k naprosté dokonalosti, včetně zpracování výsledků, což nás dlouho trápilo! Nyní již děláme pouze drobné chybičky."
Startu první posádky předchází náročná práce na stanovení přejezdové trasy, nalezení uzavřených úseků pro Show Sections a zajištění odpovídající ubytování pro celou revivalovou karavanu. Letošní Berounka se držela již osvědčeného formátu, pořadatelé jsou rádi, že mohou využít vstřícný přístup majitelů a správců areálů v Rožmitále, Kožlí, Písku a Sedlčanech a rekreačního zařízení na Staré Živohošti. Bez pochopení ředitele radotínského učiliště pana ing. V. Bičovského by revival neměl ani tradiční místo startu a cíle.
V sobotu ráno se všechny revivalového dobrodružství lačné posádky sjely do Radotína, některé týmy vyzbrojené a vystrojené jak na světovou soutěž, jiné skromně, všichni ale k úspěšnému absolvování revivalu potřebují pečlivě připravený automobil, bojovné srdce a chladnou hlavu, tedy co se týče sportovní části, pro plnohodnotný prožitek společenské části chuť se bavit a dobrou náladu.
Zkušené posádky už zhruba ví, co je následující dva dny může potkat, všem po přejímkách na předstartovní rozpravě připomněl hlavní zásady, upozornil na věci důležité k zdárnému absolvování celé akce a popřál všem šťastný dojezd do cíle promotér Eda Patera. Pak už se všichni odebrali ke svým vozům, seřadili se ke startu a vyrazili na trať.
S náročnou orientační částí revivalu, včetně několika hlavolamů se nejlépe vyrovnalo 20 posádek, které na přejezdových etapách udržely nulové konto. A to včetně radarových kontrol, což je i argument proti těm, kteří naříkají, že časový limit se nedá stihnout. Dá, s nulovým kontem to zvládl i Trabant z nejslabší třídy neupravených vozů. Jak po dojezdu do cíle řekl jeden ze špičkových navigátorů, „tady není prostor na chybu“, což je poklona pro organizátory, kteří se snaží co nejvíc přiblížit ideálu, kdy by měly být rovnocenně hodnoceny výkony jezdců na Show Sections a výkony spolujezdců na přejezdových etapách. Smyslem revivalu nejsou závody na otevřené silnici, kdy jízdou za legálními limity se soutěžící snaží eliminovat navigační lapsy. Satelitní sledování pomocí ONI systému pomáhá organizátorům eliminovat faktor náhody při kontrole dodržování trati.
K ukojení řidičských vášní slouží uzavřené úseky Show sections. První, asi nejvíc charakterem slalomová, čekala v rožmitálských kasárnách. Zde se nejlépe vedlo posádkám Janusz Sus – Marek Jarosz /PL/ a překvapivě Jan Voříšek – Jiří Dohnal. Odtud zavedl itinerář revivalisty do lomu v Kožlí, kde si na částečné šotolině přišli na své hlavně zastánci severského stylu jízdy, nejrychleji zajely dvě posádky z třídy 7, tedy upravených dvoulitrů, v pořadí David Patera – Michal Šmíd a Libor Silovský s Janem Řezníčkem. Rozmanitost povrchů sobotních Show Section doplnil asfalt na motokárové dráze v Písku-Hradišti. Zde se nejlépe dařilo posádce Vladimír Pohnětal – Adéla Tučková na Opelu Kadett Gsi. Bohužel, ne všem se vedlo podle přání, je s údivem, že jediná havárie / nám známá/ se stala během hodinové pauzy na oběd, kdy posádka si jela dotankovat. Naštěstí to bylo bez zranění.. Po obědě v místní restauraci se posádky vrátily do Kožlí, kde nejlépe zajeli se shodným časem Jiří Černý – Dalibor Moravec na P309GTi a Filip Silovský – Martin Bozděch na Triumphu TR7. Následoval druhý průjezd kartingovým okruhem, kde nejlépe opět zajelo výše uvedené duo, a také se přidal vítěz prvního průjezdu Vladimír Pohnětal. Sobotní program Show Section zakončili účastníci na slalomové zkoušce v Rožmitále, kde vítězství brala posádka Lukáš Krupička - Pavel Ryšánek. Z Rožmitálu následoval přejezd na Starou Živohošť, kde karavana historických závodních a sportovních automobilů přenocovala. Společenský večer má už svůj zavedený průběh. Sdělování zážitků a vyprávění historek ze závodnického života v nepravidelných intervalech přerušuje vyvěšování dosud spočítaných výsledků, následují reklamace, vyvěšování opravených výsledků, reklamace, doplnění dalších výsledků, reklamace, a tak stále dokola, až u tabule s výsledky v pozdní noční hodinu zůstává a kontroluje si svůj zápis jen pár nejvytrvalejších a nejpečlivějších.
V neděli si sice mohli všichni přispat o hodinu déle, pořadatelům to moc nepomohlo, stejně museli pospíchat připravit trať do sedlčanské kotliny, kde byly nachystány dva průjezdy. Tentokrát byla zdejší oblíbená trať i ideální konzistenci a skvěle připravená. Mezi nejrychlejší se dostaly posádky Janusz Sus – Marek Jarosz, Petr Beran – David Beran Ford Sierra Cosworth, Vladimír Pohnětal – Adéla Tučková, Filip Silovský – Martin Bozděch, David Patera – Michal Šmíd, Lukáš Cvejn – Markéta Suková. Po protnutí cílové fotobuňky a krátké přestávce pokračovaly již volným přejezdem, tedy již bez šipkového itineráře, ale stále za dodržování dopravních předpisů, do cíle v radotínském učilišti. Zde se dopočítaly poslední body, což se nám povedlo neskutečně rychle a již víme, že příště můžeme slavnostní předávání cen uskutečnit výrazněji dříve po dojetí posledního účastníka. Absolutní pořadí se oficiálně nevyhlašuje, nicméně jej všichni účastníci také sledují a letos je pořadí na prvních dvou místě unikátní, brala je „ rodina Silovských“ v pořadí – Filip Silovský – Martin Bozděch na majestátním Triumphu TR7, před Liborem Silovským s Janem Řezníčkem na Triumph Dolomite. Třetí po skvělém výkonu byla posádky z řad legend – Jiří Černý / otec Jana Černého/ s populárním „ Saigonem“ Daliborem Moravcem. Ve třídách se na stupních vítězů vedle ostřílených revivalistů, objevili i nováčci.
Čtrnáctý ročník Rallye Berounka Revival skončil bez zásadního problému, většina revivalistů odjížděla naprosto spokojena, a to je důvod, kvůli kterým pořadatelům nechybí chuť pokračovat v pořádání dalších revivalů. Ten příští, XIV. Rallye Praha Revival se uskuteční v dubnu, zítra se otevře přihlašování.
Výsledky zde:
http://www.edda.cz/mscrdovrchu/index.php?m=rallye
Eda Patera, Jarda Malík