Historie závodů v Lückendorfu a další informace
O víkendu 2-3.8.2025 by se měl uskutečnit premiérový závod Edda Cupu v Německu. Budeme startovat společně s německými jezdci v rámci Edda Cupu. Součástí akce budou i jízdy motocyklů. Pořadatelem je MC Robur Zittau ve spolupráci s našim klubem.
Trať má obrovskou historii a popularitu, přesto, že není nijak složitá a víceméně má pouze pár zatáček. Délka je 3600 metrů a převýšení 209 metrů. Hlavní devízou tohoto závodu je ovšem atmosféra. Velké množství diváků, velký zájem o kartičky jezdců, o techniku v depu, mnoho stánků s občerstvením i podél celé trati, ozvučená celá trať s komentářem i v češtině, a v neposlední řadě setkání se spoustou jezdců z pořadatelské země na pečlivě připravených vozech.
První závod se zde odjel již v roce 1923 ještě na nezpevněném povrchu. Rok na to tu již startoval slavný Rudolf Caracciola na kompresorovém Mercedesu a zajel čas 3:23 Ve dvacátých letech minulého století bývala divácká účast až 60 000 diváků! V roce 1928 zajel M. Kubisch na Austro - Daimleru již čas 2:47,0.
V roce 1929 došlo k velké tragédii, když jezdec Ernst Mahl / foto č.2/ na rychlé Bugatti vyletěl z tratě zabil a těžce zranil několik diváků.
V roce 1930 zde absolutně zvítězil slavný Hans Stuck / foto č.1/ opět na voze Austro – Daimler s novým rekordem 2:12,4 což je rychlostní průměr 108 km/h. Naposledy se zde jelo před válkou v roce 1934, poté se závod přestěhoval do ulic Žitavy a stal se z něj okruhový.
První poválečný ročník se uskutečnil až v roce 1961 a mezi účastníky se poprvé objevilo další slavné jméno – Melkus. V roce 1962 se již formule junior s motory Wartburg dostávali pod dvě minuty a překonali tak letitý rekord z třicátých let. Nejlepší byl nakonec Willi Lehmann s časem 1:51,4 s průměrem 128 km/h. Ten vydržel do roku 1966, kdy stejný jezdec již s formulí 3 / opět motor Wartburg/ zajel 1:47,0. Rok na to dostává závod punc mezinárodního podniku díky účasti jezdců z ČSSR a Holandska. V roce 1970 zde mají premiéru východoněmecká sportovní kupátka Melkus RS 1000. Tento rok se také stal bohužel posledním, vzhledem k špatné kvalitě povrchu a neochotě orgánů financovat opravu, byly závody ukončeny…
V roce 1981 se pořadatelům z pořádajícího MC Robur Zittau podařilo závod obnovit, a to jako jízdu pravidelnosti pro historické motocykly a vozy. Přesto se měří nejrychlejší čas a aktuální rekord tratě drží manželé Gierlingovi se sajdkáře Suzuki, kteří v roce 2019 zajeli čas 1:31,12 průměrnou rychlostí 138 km/h
Z materiálů MC Robur Zittau sepsal Eda Patera