27.12.2024 10:10:23 | edda | přečteno: 305x
Miroslav Černý: „Zima hrozně rychle uteče“

Miroslav Černý: „Zima hrozně rychle uteče“

 

Miroslav Černý letos ziskem šestého absolutního titulu potvrdil, že je nejúspěšnějším pilotem historie závodů do vrchu seriálu EDDA Cup. „Možná se dá říct, že jsem nejúspěšnější. Ale to musí posoudit jiní,“ usmívá se závodník, který triumfoval v letech 2012, 2015, 2017, 2019, 2023 a letos. Logicky se tak nabízí otázka na to, který titul vybojovat bylo nejnáročnější. „Nejtěžší vyhrát bylo vždy v letech, kdy jsem jel dvě kategorie zároveň. V sezoně 2015 to bylo s vozy Škoda 130L a Škoda 120S, samozřejmě s moderními šestnáctiventilovými motory, a loni dvě Porsche – černé atmosférické a červené s turbem.“

 

Proč byly nejnáročnější právě sezony, kdy jsi jel s dvěma auty?

 „Už stárnu a příprava dvou aut naráz je prostě hodně náročná.“

 

Jaká byla letošní konkurence. Začněme třídou E-2WD, kterou jsi suverénně ovládl.

 „Rychlých jezdců zde bylo dost. Ať už Viktor Doležal s BMW, Honza Šenold s cupovou Octavií, Martin Winkler s Nissanem 200 anebo Michal Fabiánek s Mazdou RX7 FD35. Jednorázově na Bozkově se ukázal Pavel Ulman s BMW E36 V10, jel výborně a porazil mě.“

 

A konkurence v absolutním pořadí?

 „Napříč kategoriemi to jsou hlavně Lukáš Suchomel s Lotusem Elise a Tomáš Kučera s Mitsubishi Lancer. Objektivně musím uznat, že na Tomáše jsem letos moc neměl. Jelikož ale celkové pořadí je závislé především na spolehlivosti a sčítají se výsledky všech závodů bez škrtání, rozhodlo Tomášovo odstoupení na předposledním závodě v Telnici, kde ho zradil, tuším, snímač. Souboje s Tomášem byly hezké, ale spíše jsem nestačil (smích). Zapomenout nemohu ani na letos pouze sporadicky startující Tomáše Koška, Davida Černého a Martina Lva. Kdykoliv se objevili, byli hodně rychlí. Těšila mě také příležitost změřit na několika závodech síly se špičkovým soutěžákem Honzou Sýkorou a jeho Mitsubishi Lancer.“

 

„Co udělat pro zrychlení?

 „Letos jsem jel šestnáctipalcová kola a dostupnost pneumatik v tomto rozměru je slabší. Příští rok plánuji přejít na „osmnáctky“, které by měly být dostupnější.“

 

A lepší?

 „Doufám (smích).“

 

Který závod se Ti líbil nejvíce?

 „Pokud to budu brát podle výsledků, nejlépe se mi povedl závod na těžké trati v Řevnici. Co se týče srdce, nejhezčí za mě je Bečov. Krásná trať, kde jsou různé typy zatáček, po celé délce dobrý asfalt, pěkné, velké zázemí na letišti, kde se nemusíš nikde mačkat, prostě dá se říct, kopec evropských parametrů.“

 

Vedle EDDA Cupu jsi rovněž pravidelným účastníkem Revivalů.

 „Ty se mi letos moc nevydařily. Jarní Prahu jsme jeli s Honzou Hanusem a Škodovkou. Tentokrát se jelo v Severních Čechách a bylo to jako vždy krásné. Charakter speciálek byl převážně asfaltový a nejvíce jsme si tak užili Polygon v Mostě a závod do vrchu v Janově, čtvrti Litvínova, kde se startuje na kraji města. Druhý den jsme však bohužel odpadli na poruchu brzd. Sice jsme se chvíli snažili pokračovat, ale bylo by to zbytečné riziko.“

 

A podzimní Berounka?

 „Tu jsme jeli s Pepou Panožkou a Porsche. Hned zkraje, konkrétně na třetí speciálce v Písku na motokárové trati, nám však prasklo táhlo plynu. Po provizorní opravě jsme dojeli zpátky do centra akce v Radotíně a odstoupili. V Revivalech jsem se letos moc nesvezl…“

 

V EDDA Cupu se zase příliš nesvezl tvůj bratranec Martin Maderák.

 „Martin jel dva závody se Škodou 130L, s níž jsem jezdil v minulosti. V Mostě si vedl výborně, kdy ve třídě E-1600 skončil v sobotu třetí a v neděli druhý. Horší to bylo v Řevnici, kde měl malý karambol. Ale i to k závodění patří.“

 

S Martinem jste si hodně blízcí s bývalým špičkovým hokejistou Janem Alinčem. Ten měl také blízko k motoristickému sportu, ale 6. května 2019 utrpěl krátce po ukončení hokejové kariéry při zápase v inline hokeji vážné zranění a od té doby je handicapován. Jste v kontaktu?

 

„S Honzou jsme stále v kontaktu a s ním a Martinem si občas zahrajeme na počítači online Sim Racing. Honza se jednu dobu věnoval malování gólmanských hokejových masek. To už nedělá a spíše se věnuje designu domů nebo maluje skiny do toho Sim Racingu. A je šikovný (úsměv).“

 

Vím, že Ty jsi zase velkým hokejovým fanouškem.

 „Sleduji především Extraligu a pořád samozřejmě fandím Litvínovu. Letos je docela vepředu, tak mu to snad vydrží až do konce a hlavně na playoff.“

 

Pojďme zpět k motorsportu. Někteří jezdci z EDDA Cupu zamířili do soutěží. Sleduješ je a tebe podobný krok neláká?

„Určitě bych zmínil trojici Tomáš Arnošt, Tomáš Omelka a Lukáš Kubíček, kteří o sobě dávají v rally hodně vědět. Samozřejmě je sleduji a fandím jim. Já osobně už tyto ambice nemám. Byť nepohrdnu žádným svezením, myslím, že jde o natolik odlišnou disciplínu, která vyžaduje nějaké zkušenosti a znalosti a není to krátká cesta.“

 

Jak plánuješ strávit zimní pauzu?

„V lednu pojedu jako instruktor s Klubem sportovních aut do Rakouska. Dalším instruktorem bude například okruhář a soutěžák Aleš Jirásek. Jde o školu smyku na zamrzlých zalitých loukách. Já tam jedu poprvé a těším se. Pak plánuji nějaké hory s rodinou a přípravu auta. Ona ta zima hrozně rychle uteče a už poslední březnový víkend se pojede první závod nové sezony EDDA Cupu v Mostě.“

 

A co ty a příští sezona?

„Samozřejmě chci nadále jet hlavně EDDA Cup. Otázkou a trochu brzdou je pojištění závodů s ohledem na změnu zákonů od 1. 1. 2024. Pojišťovny tudíž neprodloužily stávající smlouvy a byly zákonem nuceny pojistné částky výrazně navýšit. Takže když něco zbouráš, třeba svodidla, bude se řešit, kdo to zaplatí.“

 

Chtěl bys závěrem někomu poděkovat?

 „Chci poděkovat celému mému týmu, který tvoří táta, Martin Maderák, strejda Pavel Černý a Honza Hanus a především Pepovi Panožkovi, který mi umožňuje jezdit s krásnými auty Porsche. A všem přeji krásné vánoční svátky a Šťastný Nový rok.“

 

Vlastimil Resl

Foto: Robert Balcar 

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007