Osmnáctou sezónu Edda Cupu, nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu otevřel, již tradičně pro tento seriál, závod na mosteckém okruhu. Jezdci rádi využívají závod na trati s kvalitním, rychlým povrchem a dostatečnými záchytnými zónami k rozjetí po zimní přestávce. Tak se v pátek prezentovalo 120 jezdců, už nedočkavých užít si ve dvou sobotních závodech závodění po dlouhé pauze. Mnozí také využili k tréninku pateční volné jízdy.
Sobotní program zahájila rozprava. V pátek před před závody bylo krásné jarní počasí, v sobotu se však vyplnila předpověď a vrátila se zima a vítr. V devět hodin ráno vyrazily na studený asfalt první vozy k volnému tréninku. Bohužel, a to je zde velký problém, z jednoho vozu vytekl olej na více než 500m a závod musel být na půl hodiny přerušen. V 10:50 vedoucí tratě, a z důvodu náhlého onemocnění startéra Pavla, i startér Jan Ejem vyslal do závodu první vůz sezóny 2025. Tím roztočil celodenní kolotoč, který přerušila jen na autodromu povinná polední pauza. Díky disciplinovanému přístupu jezdců, kdy vedle stálých a zkušených jezdců se do zažitého systému našich závodů rychle dostali i nováčci, závody probíhaly plynule, s výjimkou další jedné půlhodinové pauzy na úklid oleje, a krátce po páté hodině projel poslední závodní automobil cílem celkově páté závodní jízdy sobotního programu. Během dne došlo jen k pár výletům do kačírku a několika jezdcům zkazila den technická porucha, jinak oba závody proběhly ke spokojenosti všech zúčastněných.
Ve většině tříd se nám vyprofilovali již zde jasní favorité a aspiranti na titul. V kategorii sériových vozů zaujal pěkným výkonem navrátilec Tomáš Arnošt se svým Peugeotem 106, zvítězil po oba závody s jasným náskokem. Velmi dobrý začátek sezony měl i Jan Fabián, který zřejmě odstranil veškeré problémy s poloosami a jistě bude bojovat o titul. Také zvítězil v obou závodech.
V kategorii nejslabších speciálů se tradičně přetahovali o vítězství Tomáš Novák a Roman Svoboda, po Mostě je stav 1:1. V šestnáckách bohužel odstoupil po prvním závodě s poruchou motoru jeden z velkých favoritů Josef Srnský. A tak bylo jasné, že o prvenství se poperou otec a syn Tichý. I zde je to průběžně 1:1. Tradičně velmi rychlý byl vítěz dvoulitrů David Černý.
Ve dvou nejsilnějších třídách dominovali lonští Mistři Tomáš Kučera, který překonal letitý rekord tratě Jiřího Jupy a Miroslav Černý. Velmi dobrý výkon podal Mistr Edda Cupu ročníku 2011 a 2016 Robert Kacálek, který startoval po mnohaleté pauze a bral dvě druhá místa.
V historických vozech se povedla premiéra Edovi Paterovi s Porsche 944, jasně zvítězil a nejrychlejším časem zaostal pouze o sekundu za rekordem Miroslava Černého / Porsche 911/ z roku 2023. Jako velcí srdcaři se ukázali nováčci z varnsdorfského AMK. Při pátečních jízdách jim zkolaboval motor, nicméně neváhali vyrazit domů pro sériový. Výměna se po celonoční práci podařila a odměnou byla dvě třetí místa ve třídě. Překvapením byl i start soutěžního matadora z Blatné, Františka Fadrného na jeho krásné Ladě VFTS, který se u nás představil po zhruba třinácti letech.
Během dne došlo jen k pár výletům do kačírku a několika jezdcům zkazila den technická porucha, jinak oba závody proběhly ke spokojenosti všech zúčastněných. Nyní nás čeká měsíční přestávka před prvním přírodním kopcem v krásném prostředí Pošumaví v Makarově u Strakonic, kam všechny srdečně zveme!
Jarda Malík, Eda Patera