aktualizováno | 27.06.2017 09:40:17 | edda | přečteno: 11269x
Edda Cup 2018 - třída HX, návrh technických řádů, k diskusi.

  Pokud někoho tato nová kategorie zaujala, připravte si podněty, návrhy apod. A v Radotíně o tom můžeme začít debatovat.

 

TECHNICKÉ PŘEDPISY PRO HISTORICKÁ VOZIDLA - HX

Třída HX je vypsána pro automobily jejiž sériová výroba byla zahájena mezi roky 1986 a 1989. Všechna vozidla startují společně v jedné kategorii, a podle skutečného objemu motoru bude připočítáván k času tzv."časový handicap", tj. handicap předem stanovený pro každou trať. To znamená, že vozidla s objemem do 1300ccm dostanou skutečný čas, který by zajedou, a pro každou vyšší objemovou třídu (1600, 2000 a +2000) bude stanoven handicap, který se po každé jízdě k jejich času připočítá.


4. Historické automobily pro třídu HX

Typ vozidla a model vozidla, jehož výroba / minimálně 500ks ročně/ začala nejdříve 1.1.1986, a nejpozději 31.12. 1989 ( toto musí soutěžící doložit), a není podstatné, zda, a kdy byl homologován ke sportovnímu použití. Veškeré základní díly použité na vozidle (karoserie, blok a hlava motoru, obal převodovky, nápravy) musí pocházet z vozidla, které odpovídá výše uvedeným kritériím. Vozidlo musí celkově odpovídat typu uvedenému v technické kartě!



4.1 KAROSERIE

- Původní, danného typu, nezáleží na roku výroby konkrétního vozu, ale modelového roku 1986 - 1989!

- Nelze montovat žádné díly karoserie z novějších modifikací vozu /po roce 1989/.

- Rozšíření blatníků a prahů může být provedeno jen podle dobové dokumentace (jde o vzhled rozšíření, ne o zcela přesné rozměry - šířku úpravy lze přizpůsobit danému vozidlu), nebo tím způsobem, že bude rozšířen jen lem blatníku v okruhu max. 80mm od původního výřezu pro kolo, a ostatní část blatníku si zachová původní tvar.

- Všechny skla musí být sériové.

- Je možno přidat dobové okrasné a aerodynamické prvky a spoilery s podmínkou, že nebudou mít ostré hrany, jejich materiál je libovolný.


- Skelet vozu sériový, nesmí se pozměňovat, upravovat ani odlehčovat. Může být vyztužen, nebo zesílen, je možné udělat technologické otvory, např. pro průchod potrubí, nádrž a pod., je povoleno odstranění nepotřebných držáků sedaček, pásů, palubní desky, čalounění a sloupku řízení. Protikorozní a odhlučňovací materiály mohou být odstraněny.

Skeletem se rozumí všechny k sobě svařené, a vzájemně nedemontovatelné části karoserie, s vyjímkou předních a zadních blatníků, případně zadních boků.

- světla a lampy a blikače musí být namontována původní. Původním se rozumí světla stejného vnějšího vzhledu, jako původní, držáky libovolné. U vozidel s vyklápěcími světlomety musí být navíc zachován i původní vrchní kryt. FUNKCE – vepředu musí být funkční minimálně tlumená světla, vzadu minimálně koncová světla.

- dveře musí být původní, neodlehčené otvírací zvenčí i zevnitř, vnitřní mechanické díly možno odstranit včetně všech demontovatelných držáků. V případě montáže dobového rozšíření, je možno dveře vzhledově upravit, nikoli však odlehčit.

- nárazníky- původního tvaru, mohou být laminátové. Jejich demontáž není povolena.

- maska dobová, otvory v kapotě pouze dle dobové homologace.

- demontáže různých krytů, plastových podběhů atd. povolena

- alespoň jeden stěrač před jezdcem musí být stále funkční, ostřikovač možno odstranit

- povinná dvě libovolná zpětná vnější zrcátka původního, nebo dobového vzhledu, materiál libovolný


4.2 INTERIÉR

- možno odstranit veškeré sedačky, plata, čalounění stropu, boků, kufru, podlahy atd.

- povinná bezpečnostní bezpečnostní klec!

- armatura přístrojové desky původní, může být upravena pro montáž klece.

- čalounění dveří, nebo částí interiéru může být odstraněno. Dveře a zadní boky musí být zakryté libovolným materiálem .

- topení a jeho ovládání je možno odstranit

- v dosahu jezdce sedícího za volantem nesmí být žádné ostré hrany

- hasicí přístroj musí odpovídat specifikacím jako v ostatních skupinách

- bezpečnostní pasy minimálně pětibodové, řádně upevněné na zesílených úchytech. U vozidel s dobovou sedačkou bez otvoru pro středový pás, budou tolerovány i pásy čtyřbodové s centrálním rozepínáním, či originál dobové, za předpokladu, že nebudou poškozené.

- sedačka řidiče musí být sportovní, dostatečně pevně ukotvená k zesílené části skeletu.

Je zakázáno používat jakoukoli principem nedobovou elektroniku (sdružené programovatelné palubní přístroje, telemetrie, kontrola trakce, apod.).


4.3 PODVOZEK

- Původní typ a systém náprav (McPerson, vlečené rameno, tuhá náprava) musí být zachován, stejně tak jako původní typ pružin.

- tlumiče a uložení libovolné, uložení ramen libovolné, řízení libovolné, odstranění, nebo přidání posilovače řízení je možné.

- přední ramena je možno použít trubková, s uložením unibal, ale jejich počet, princip funkce a systém uložení musí být zachován

-zadní ramena sériová, úprava pro uložení unibal, případně pro montáž jiných tlumičů, či brzdičů povolena.

- Nápravnice původní, může být zesílena, nebo vyztužena, je povoleno pozměnit upevňovací body ramen pro montáž trubkových ramen a unibalů. Vždy však musí být původní nápravnice bez problémů rozpoznatelná.

- stabilizátory, jejich počet i jejich umístění libovolné

- těhlice sériové, je možno je upravit pro montáž uložení unibal, případě pro montáž jiného brzdiče

- náboje sáriové


4.4 PNEU

- Pneu jsou libovolné, disky pokud možno dobového vzhledu, kola nesmí přesahovat obrys karoserie s tolerancí 1cm v horní polovině kola, průměr disku jako původní +- 1 palec, podložky povoleny


4.5 MOTOR

- blok, hlava původní a na původním místě. Vše ostatní libovolné. Povolen libovolný přiznaný objem, za podmínky, že bude použit původní sériový blok. Vozidlo bude zařazeno do handicapové skupiny podle skutečného aktuálního objemu!

- karburátor- libovolný typ a počet, turbo libovolné bez měnitelné geometrie lopatek.

- mechanické vstřikování paliva může být použito na jakýkoli motor.

- elektronické vstřikování musí zůstat původního systému (KE-Jetronic, vstřikování s elektricky ovládanými vstřikovači) a využívat původního svazku, jen původně použitých čidel a snímačů (typ snímačů je libovolný), a musí mít stejný počet vstřikovačů. Řídící jednotka je libovolná, stejně tak jako vstřikovače. Pokud je použita jiná jednotka, musí být pomocí redukce připojena na původní kabeláž. Není povoleno přidávat žádné další snímače a čidla. Řídící jednotka musí pracovat jen s původním principem snímámí otáček, systém není možno měnit, ani nahradit jiným.

- není možné montovat přeplňování u vozidel, která s ním nebyla někdy homologována, či sériově vyráběna. Odstranění turba povoleno.

- chladiče, jejich typ a držáky libovolné, ale umístěné na původním místě, chladičová stěna může být upravena vzledem ke konkrétnímu tvaru chladiče.

- zapalování libovolné dobové, pokud měl původní vůz rozdělovač, musí zůstat zachovaný a funkční.

-Je třeba zachovat sériové svody, zbytek výfukového potrubí je libovolný s předepsaným tlumičem hluku.

Tlumič hluku musí být namontován v zadní třetině délky výfukového potrubí, a musí splňovat minimálně tyto požadavky: průměr tlumiče musí být minimálně dvojnásobek průměru trubky, která jím prochází, a jeho délka musí být minimálně šestinásobek průměru trubky která jím prochází. Pokud bude mít tlumič oválný průřez, musí obvod jeho pláště být šestinásobkem průměru trubky která jím prochází. Vnitřní trubka musí mít minimálně 20 děr minimálního průměru 4mm na každých 50mm její délky, a prostor mezi touto trubkou a vnějším pláštěm musí být vyplněn vhodným tlumícím materiálem. Pokud je použit sériový tlumič hluku, musí být jeho minimální vnější rozměry, v souladu s tímto předpisem. Vyústění libovolné, avšak nesmí překročit více jak 5 cm obrys karoserie. Výfukové plyny smějí vycházet pouze na konci systém. Maximální hlučnost 103+ - 2db tolerance měření. Na jeden závod v sezóně platí výjimka na tlumič výfuku.




 

4.6 PŘEVODOVKA

- Obal převodovky sériový, původní počet převodových stupňů, vše ostatní uvnitř převodovky libovolné

- je zakázána úprava na pohon 4x4, a naopak, jakož i změna poháněné nápravy.

- systém řazení (táhla, lana) je nutné zachovat, sekvenční řazení je povoleno jen u vozidel s ním v té době homologovaných

-diferenciál libovolný


4.7 BRZDY

Libovolného provedení, dvouokruhové na všechna 4 kola, brzdiče maximálně se čtyřmi pístky.

Brzdové potrubí, brzdové válce, posilovače, či regulátory tlaku jsou libovolné, kotouče musí být z kovového materiálu.


4.8 OSTATNÍ

- nádrže – libovolné, ale dostatečně pevné, a bezpečně připevněné, pod nádrží musí být otvory pro odtok uniklého paliva. Nádrže, a další komponenty palivové soustavy mohou být umístěné na bezpečném místě uvnitř vozu, ale od prostoru pro jezdce musí být odděleny přepážkou, nebo dodatečným obalem, tak aby v případě úniku nemohlo palivo ohrozit jezdce.

-je zakázaná jakákoli principem nedobová elektronika

- akumulátor- libovolný, umístění libovolné, upevněný tak, aby odolal přetížení 25g.

- sedačky sportovní


4.9 VÁHY Minimální

H - 1300 - 660 kg,

H - 1600 - 730 kg

H - 2000 - 770 kg

H +2000 - 870 kg


- OFICIÁLNÍ DOBOVÁ HOMOLOGACE FIA, JE NADŘAZENA TĚMTO ŘÁDŮM, A VOZIDLA BUDOU POSUZOVÁNA PODLE NÍ!

Lze vycházet pouze z homologací vydaných nejpozději pro sezónu 1989.


Body k diskuzi:


Počet sedaček

Umístění akumulátoru

Karburátory a sací potrubí

Výfukové svody

Uložení tlumičů

Jiná hmotnost pro 4x4

Čalounění v interiéru

Rozšíření, laminátové blatníky (např.Integrale, M3)

Nejnižší objemová hranice (1300 x 1400)

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007