aktualizováno | 16.12.2020 15:20:45 | edda | přečteno: 4280x
Rozhovor s legendou autosportu

  Pavel Ryšánek patří také k největším legendám autosportu, které jsou u revivalů od počátku. spolu s Pavlem Šofrem se nejenom účastní, ale všemožně organizátorům pomáhají, a to jak před, tak i při akci.

Můžeš se krátce představit?

Pavel Ryšánek, 67, Praha,důchodce - mám všechno hotové, rally a vše co k tomu patří, naše sladká Jitulinka, znáte ji z revivalů, zajišťuje catering, synek Honza a jeho úlety, rány, ale je první český mitfára, který navigoval mistra světa Stiga Blomqvista.


Jaké byly tvé začátky v autosportu?

V roce1972 jsem začal jako všichni v té době mototuristikou a posléze se vrhl do rally. Jezdil jsem s Pavlem Podsklanem, Pepikem Kukelkou, Lubošem Dudkem (Plhou), Mirkem Hoškem, Tondou Charouzem, Jirkou Bůvou, Tondou Muzikantem, Karlem Šimkem, Martinem Kožmínem, Pavlem Šofrem, Mirkem Abrahámem, Kubou Blahnou, Jardou Cvrčkem, Daliborem Gondíkem, Jarynem Tomaštíkem, Honzou Hlístou, Láďou Hubálkem, Lukášem Krupičkou, Oťasem Kuhunem, Lukášem Langmajerem, Jardou Padělou, Zdeňkem Píšou, Vencou Polívkou, Romanem Skamene, Davidem Suchařípou, Karlem Zimou, Lád'ou Bergerem, s kterým jsme v roce 2020 udělali mistry v E5, určitě jsem na někoho zapomněl, tak se omlouvám.

Spoustu dnešních i minulých jezdců i mitfáru jsme i ve spolupráci s Oldou Gottfriedem školili a radostně je vypouštěli na tratě v Česku i jinde.


Co považuješ za největší úspěch, eventuálně největší zážitek tvé kariéry?

V roce 1981 jsem měl vyjeté obě licence, jak fárovskou, tak mitfárovskou, Pak jsem dostal nabídku, která se neodmítá a šest let jsme s Pavlem Šofrem brázdili tratě po celé Evropě. Jezdili jsme repubIiku, Pohár míru a přátelství soc. zemí, Alpe Adria Rally Cup, Mitropu a jiné, např. Galwey. V roce 1990 jsme s Mirkem Abrahámem byli první československá soukromá posádka, která startovala v mistrovství světa - Rally 1000 jezer ve Finsku a dojeli jsme. To byl zážitek. 48 RZ, každá jinde a 4.200 km tratě, 5 km po asfaltu a zbytek šotolina,.


Proč vtastně jezdíš revivaly?

Tak za

a) líbí se mi to,

za b) jede se v duchu staných dob a po tratích z dávné historie,

c) je to víc o mittárech, ukazuje se, že na palubách fůriků jsou si oba na stejné úrovni, pokud to někdo z nich zvorá jsou v Pihely u České Lípy.
d) po absolvování jednotlivých etap se náhle vyrojí spousta Zombíků a čumíme na sebe a zkoumáme, kdo to je a proč tak blbě vypadá
e) zdrhneme z domova a jsme jak utržení ze řetězu ( Jarda Rajchman, Aleš Hodouš, já a ...... )
 
Co bys v revivalech změnil?
 Přitvrdil bych v časech na etapy - pokud někdo udělá chybu (hodí kufr) neměl by už stíhat časovku a ubral bych radary. Vím, že je to nereálné, ale přidal bych víc tzv. ostrých km na SS, aby se mohlo něco umazat z různých ztrát.
 
Kdo Ti z legend autosportu nejvíce chybí ve startovkách revivalů?
 Určitě všichni, kdo už to mají za sebou, ať se v nebi nebojí, že je nesledujeme a nevzpomínáme. Z funkčních jedinců např. Láďa Křeček, Emil Triner, Chomínka a dalších asi 500.
 
Jaké je Tvé závodní auto snů? (třeba jedno pro revival a jedno z celé histor|e motorsportu, nebo třeba i zatím neexistující?
 Už jsem seděl snad ve všem, ale Lancie Stratos a nebo ta strašná mrcha od Audi, kterou jsme na vlastní oči viděli ve Straubingu, na dlouhé ploché dráze, za volantem Walter R a nad ním vrtulník, který ho nestíhal, byl také velký zážitek.
 
Jarní revival se pojede směr Liberec po spoustě kilometrů bývalých rally, SSky jsou již známé, která dle tvého názoru bude nejzajímavější?
 Těším se na všechny, ale nejvíc bych se těšil na Fláje, to bylo na srdce. Určitě bude super kopec v Liberci a Milovice.
 
Jaké je Tvé závodní auto snů? (třeba jedno pro revival a jedno z celé historie motorsportu, nebo třeba i zatím neexistující?
 Už jsem si splnil spoustu snů, ale ke konci si nechávám Porsche 911 biturbo. Určitě nechci elektrický zmetek a každému přeji to co si zaslouží.

 

 
Všem přeji krásné Vánoce, aby byli negativní a v duši pozitivní, Pavel
 
 
 

     

 

     

 


 





















 


Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007