aktualizováno | 10.11.2022 10:49:50 | edda | přečteno: 3082x
Rozhovor s účastnicí RBR

Dakarské pokušení číslo čtyři

Olga Roučková: "Zase se moc těším"

Ollie Roučková se chystá už na svůj čtvrtý Dakar. Absolvuje ho, stejně jako vloni, s vozem Suzuki Samurai s motorem o objemu pouhých 1300 ccm v kategorii Dakar Classic. Třikrát odstartovala, třikrát ho dokončila, pokaždé v jiné kategorii a jako vůbec první Češka.

Co Tě na této vytrvalostní a nesmírně náročné soutěži přitahuje?

"Dakar je pro mě jeden z vrcholů sezóny. Miluji cestování a poznávání nových kultur, k tomu ještě připočítám závodní adrenalin a neskutečné příběhy o přátelství, které mnohdy zůstávají do konce života!"

Co hraje na Dakaru větší roli. Fyzická nebo psychická kondice?

"Bez fyzické kondice nefunguje psychika. Když tě bolí svaly, psychika dostává nálož. Za mě je to kombinace obojího."

Je závodění na Dakaru pro ženu jiné než pro muže? V čem?

"To se těžko posuzuje. Pro nás holky je to asi víc emoční, jsme, ač chceme nebo ne, víc zarputilé. A ještě k tomu ta příšerná holčičí stránka, se kterou ač pracuješ, jak umíš, občas to ulítne. To, že nemáme tolik síly jako kluci, to ani popisovat nemusím. V Saudské Arábii to ženy mají všeobecně jiné, než na co jsme zvyklé my v Evropě. Na to se musí hodně myslet, zejména na přejezdech, ale i v samotné soutěži."

Nestalo se Ti, že po pár tisících kilometrech na Tebe přijde krizovka, depka a říkáš si „proč jsem sem zase jela“.

"Na prvním Dakaru jsem si to říkala každý den. Ale nikdy bych se nevzdala nejen kvůli sobě, ale kvůli všem fanouškům. Ti mě hnali každou etapou dopředu."

Jako žena nejsi ve startovním poli sama. Snažíš se komunikovat i s dalšími kolegyněmi?

"Jasně že snažím. Mám to velké štěstí, že jsem si při zahraničních startech udělala hodně kamarádek. A co na tom, že se s holkama celý rok nevidíme a potkáme se pak až na Dakaru nebo na jiných světových závodech. Navzájem se podporujeme, fandíme si a snažíme se, i když každá jedeme v jiné kategorii, podpořit na maximum. Občas se mi zasteskne po řídítkách (přece jen za řídítky jsem strávila 20 let), ale to ze mě rychle spadne, když vidím, jak jsou holky po těžkých etapách zničené."

S fyzičkou asi nemáš větší problémy, neboť mezi Tvé další oblíbené sporty patří extrémní běhy a také závody Spartan Race, v nichž jsi dosáhla na řadu cenných výsledků. Kterých umístění si nejvíce považuješ a jak se Ti dařilo v těchto závodech v letošní sezóně?

"Příprava na závodech Spartan Race původně vznikla jenom jako další prostředek na přípravu k rally. Jak mě už nebavilo stereotypně cvičit ve fitku. Zvedání činek do nekonečna, to už byla opravdová nuda. Tak mi trenérka vymyslela závody, kde se kloubí síla, psychická zdatnost a rychlost. Nejvíc si cením 3. místo v mé věkové kategorii z Mistrovství světa Spartan race Trifecta, které jsem absolvovala v řecké Spartě. Letos jsem se v celkovém součtu umístila v CEU mezinárodní soutěži na 4. místě v mé věkové kategorii."

V rámci přípravy ses objevila v několika rallye a soutěžích pravidelnosti, a to jak za volantem, tak i na sedadle spolujezdce. Kdo vedle Tebe vlastně usedne na pouštní dálkové rally?

"Na začátku sezony jsem si utrhla rameno a nemohla jsem kromě závodění ve Spartan race, ani držet volant v ruce. Abych nevypadla z rytmu závodů, domluvila jsem se s Ondřejem Martincem, našim druhým jezdcem v týmu, že spolu během příprav na Dakar odjedeme závody pravidelnosti. A já si tak oživím roadbook, a Ondra do sebe dostane další závodní kilometry. Na Dakaru vedle mě na navigátorské sedadlo zasedne Jiří Kopřiva. Se kterým jsme společně absolvovali několik rally, hlavně v závěru sezony. Myslím si, že máme dobrou výchozí pozici právě do Dakaru Classic.

Kdo všechno se podílel na přípravě vozu a co se na něm nejvíce změnilo od loňského startu?

"Přípravu Samíka mají na starost mechanici z Autoservis Franc a dílen ROBUS – Petr Švec, Jiří Franc a Gabriel Žúbor. Oproti loňsku jsme odlehčovali, zapracovali jsme hlavně na chlazení a na podvozku, se kterým mi pomohla firma PROTLUM Jindry Křístka. Abychom eliminovali neustálá padající okna, s plastovými nám pomohl Maisner. Nové díly na Samíka nám dodala firma Autorozvody. Ono je to někdy strašidelný hledat díly na tak atypické auto. A to my máme ještě k tomu "španěla", tam je všechno jinak.

Co Tě v souvislosti s Dakarem čeká v nejbližších dnech a týdnech?

"24.listopadu nás v Novém Bydžově čeká od 16.00 hodin oficiální představení závodní i doprovodné techniky, ale také nového projekt MECHANIC Academy. Student z technického oboru bude mít letos nově šanci zúčastnit se vzdělávacího projektu MECHANIC academy, který podporuje mládež v technickém vzdělávání a praxi. Den nato pojedeme s technikou do francouzského přístavu Marseille, kde budeme odevzdávat kompletní techniku, která právě v Marseille před naložením na trajekt projde přejímkami. Po 1500 km, brutálně dlouhých přejímkách pojedeme zpátky do České republiky. No a pak už nás všechny bude čekat příprava na samotný Dakar, kterou každý z týmu pojme po svém."

Odjedeš na Rally Dakar 2023 s nějakým konkrétním cílem?

"Dakar je jeden z vrcholů sezóny, letos jsme si kategorii Classic osahali a mě ta stará auta naprosto pohltila. Dokonce se i v civilním životě přichytávám při tom, že počumuju po veteránských autech, což tak pět let zpátky nepřipadalo v úvahu. Přála bych si, aby náš výsledek měl progres, uděláme pro to maximum! "

                                                                                                Pavel Vydra

Foto: Petr Šedivý, archiv Olgy Roučkové

 

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007