aktualizováno | 26.02.2011 16:28:40 | edda | přečteno: 5009x
Nebude chybět ani rekordman českých Rally

  

Bez něj by to opravdu nešlo....

  Tento článek napsal před loňským Krumlovem náš spolupracovník Vladimír Dolejš, a my jsme moc rádi, že pana Markvarta můžeme mezi námi přivítat!

  Česká rally má už něco za sebou a krumlovská soutěž patří k nejstarším, které se v kalendáři stále drží. Existuje ovšem jen jediný jezdec na světě, který nejen že pamatuje všechny ročníky, ale ve všech startoval! Jmenuje se František Markvart, je z Plzně a za pár týdnů bude startovat na jihočeských tratích po osmatřicáté.

  Začínal v roce 1966 s tehdejší Škodou Octavia a postupem času vystřídal typy 1000 MB, 100, 110, 120, 130, favorit, felicia a teď už pár sezon jezdí s fabií. S výjimkou nového vydání octavie usedal do všech typů, které v Mladé Boleslavi pro rally připravili.

Rally Český Krumlov pro něj znamená zahájení 45. sportovní sezony bez přerušení a stále se značkou Škoda. Už pět let figuruje v českém vydání Guinessovy knihy rekordů, další polokulaté jubileum si ale vyžádá aktualizaci.

Kromě Krumlova startoval ve všech ročnících Rally Příbram a Pačejov, proto se i letos do jejich startovních listin zapíše. Kromě toho má v plánu ještě Bohemii, některé její ročníky mu ale v repertoáru chybí. Za dobu aktivní kariéry vystřídal sedm spolujezdců, ten současný René Kilián se narodil v době, kdy už měl František za sebou sedm let závodění.

Určitě drtivá většina dnešních diváků podél trati také ještě nebyla na světě, kdy plzeňský matador už svíral volant soutěžního vozu. V den, kdy Gagarin 12. dubna 1961 poprvé obletěl Zemi, slavil už pozdější inženýr šestnácté narozeniny. Ano, počítáte dobře, před čtrnácti dny bylo Františku Markvartovi pětašedesát.

  Já na něj mám první výraznější vzpomínku z roku 1978, z dob, kdy jsem natáčel jednu ze svých prvních reportáží z Barum Rally. Tehdy přivezl Leo Pavlík vůz Renault 5 a my s ním natáčeli před soutěží na trati jedné z rychlostních zkoušek. Ještě na film a zvuk separátně na magnetofon. Zvukař si přál, aby Pavlík tehdy s Bořivojem Motlem ještě jednou vložku projeli pro záznam zvuku zevnitř vozu. Bořík si pověsil těžký stroj Nagra na krk a vyrazili. Jenže divoký Leoš upaloval i v protisměru cestou zpátky a ve vysoké rychlosti se srazil se zelenou tréninkovou Škodou 120S posádky Markvart – Kožíšek. Motl měl natažený krk a nemohl startovat, Renault musel narychlo do Prahy do servisu na opravu a do startu se vrátit. František s nepojízdným vozem zůstal na trati, všichni na něj jaksi zapomněli…

  To už je moc a moc dávno, on si to však dobře pamatuje. Doufejme, že na letošní Krumlov bude mít lepší a příjemnější vzpomínky a že ještě o hodně prodlouží svou obdivuhodnou kariéru.

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007