aktualizováno | 07.09.2012 12:12:34 | edda | přečteno: 6647x
Souhrn posledních závodů od Jardy Malíka pro Autosport Tuning a Motor Sport Magazín

      České mistrovství závodů automobilů do vrchu – Edda cup

 V druhé polovině srpna se uskutečnily dva závody ČM ZAV. Nejprve v Berouně na trati, kde vlastně parta organizátorů a závodníků kolem promotéra E. Patery před pěti lety začala budovat tento nezávislý šampionát a pak v Radotíně, kde naopak vrchaři startovali letos poprvé. 

 Beroun – Železná

 Berounský závod patří již tradičně k vrcholům sezóny. I zde se potvrdil trend, kdy na každém letošním závodě, s jednou výjimkou, startovalo víc jezdců než vloni. Na startu se sešlo 109 závodníků. Průběh závodu potvrdil vysokou sportovní i organizační úroveň závodění v tomto seriálu. I přes vysoký počet startujících a dost kolizí, které závod provázely, nedošlo k žádným mimořádným událostem, pouze jeden z havarujících jezdců se kousl do jazyka. Závod probíhal za tropického vedra a i to zřejmě přispělo k poněkud menší návštěvě diváků, než na jakou jsou v Berouně zvyklí. K slavnostnímu rázu závodu přispěla i prezidentská kandidátka Jana Bobošíková, která se ujala funkce čestné startérky a zahájila první závodní jízdu.

 Ve všech vypsaných třídách se odehrávaly napínavé souboje, seriál je v závěrečné třetině a body do celkové klasifikace, i s ohledem na hodnotné ceny pro nejlépe umístěné v jednotlivých třídáchí, mají cenu zlata.

 Skupina N

 Ve třídě do 1400 si první dvě místa vybojovali otec a syn Sukové na Suzuki Swift. V šestnáctistovkách rozhodla necelá sekunda o vítězství M. Pribuly s Hondou Civic nad A. Širokým na Peugeotu 106. Ve dvoulitrech jednoho z favoritů M. Čábelu zklamal motor jeho Hondy Integra.  Zvítězil velký bojovník M. Slováček a závodící legenda T. Hank skončil druhý na zbývajících fungujících Hondách. V nejsilnější třídě „enek“ má A. Komárek s Mitsubishi Lancer EVO X technologický náskok, který potvrdil vítězstvím. Za ním skončila další legenda za volantem J. Hák na deváté evoluci Lanceru.

 Skupina E

 Závodní speciály nabízejí úchvatnou podívanou již ve své nejslabší třídě. Souboje M. Černého na Škodě 130 L s juniorem L. Kubíčkem na Škodě pick-up patří k vrcholům celého mistrovství. Oba se umísťují v neoficiální absolutní kvalifikaci v první desítce. V Berouně trať víc sedla L. Kubíčkovi, který zvítězil. Třída do 1600 se stala kořistí J. Fikoty jr. na Hondě CRX, když porazil A. Polaneckého na další Hondě.  Dvoulitry na takřka domácí trati vyhrál loňský mistr této třídy J. Souček na Fordu Focus. Druhé místo patřilo Hynku Charvátovi na Nissanu Sunny. T. Košek na Mitsubishi Lancer EVO IX vyhrál třídu nad dva litry, za ním na BMW M3 skončil V. Liška. 

Skupina H

 Takřka neotřesitelné postavení zaujímá ve třídě do 1300ccm Josef Srnský jr. na špičkově připravené Škodě 130 LR. Se stejným typem vozu skončil druhý jeho největší pronásledovatel J. Vosmek. Pohárovou třídu vyhrál na Škodě Rapid sk.H B. Krejčí před M. Šmídem na Škodě 130 RS. Šestnáctistovky po odstoupení D. Patery se staly kořistí P. Maiera na Fordu Escort Mk.I před P. Flosmanem na Peugeotu 205 GTI. Další napínavý duel probíhá ve třídě historických dvoulitrů. Ivo Král na VW Golf a E. Patera na Peugeotu 205 GTI svádějí boje nejen na trati, jejich psychologickými manévry mezi jízdami se baví celé depo. Na své takřka domácí trati nejrychlejším časem ze všech historických vozů zvítězil I. Král. Třídu historiků přes dva litry vyhrál R. Kacálek na BMW 635 CSi před J. Rejkou na dvanáctiválcovém Jaguaru.

 Závod v Berouně se vydařil, škoda kolizí a následných materiálních škod na technice, některým jezdcům dělaly problémy retardéry, které jsou ovšem z bezpečnostních důvodů nutné. Bezpečnost závodníků a diváků je ostatně u organizátorů na prvním místě. Zvlášť v Berouně si to všichni uvědomili, když před zahájením závodu položili pietně květinu v místě tragédie, která se zde v minulosti udála při závodech jiného pořadatele.

 Po Berouně se už všichni těšili na další závod z Radotína na Zadní Kopaninu. Vrchaři zde startovali poprvé, trať však už v šedesátých a sedmdesátých letech hostila účastníky Rallye Berounka a Praha a v době nedávné se zde proháněly soutěžácké hvězdy při Pražském rallysprintu. 

 Radotín- Zadní Kopanina

 Tři kilometry dlouhá trať s, až na krátký úsek, kvalitním asfaltem se rovné stovce startujících rychle zalíbila. K dramatickému průběhu závodu přispělo počasí, krátké dešťové přeháňky způsobovaly neustále se měnící podmínky, což na všechny závodníky kladlo velké nároky. Ti, kteří se dokázali nejlépe vyrovnat s jízdou jak na mokrém, tak na osychajícím povrchu mohli pomýšlet na příčky nejvyšší v jednotlivých třídách. 

 Skupina N

 Stejně jako v Berouně v nejnižší třídě zvítězil V. Suk jr. před svým otcem V. Sukem. V šestnáctistovkách jasně zvítězil A. Široký, druhý skončil V. Kvasnička na Citroenu Saxo. Ve třídě do dvou litrů si M. Slováček naboural svou Hondu, zvítězil nejusměvavější závodník celého pole L. Klokočka na Alfě Romeo, před svým synem R. Klokočkou na Renaultu Clio. A. Komárek ani v Radotíně nezaváhal a vyhrál nejsilnější třídu. Za ním skončil úřadující mistr třídy M. Lev na Subaru Impreza.

 Skupina E

 Oba nejrychlejší aktéři L. Kubíček a M. Černý opět předvedli strhující souboj, ze kterého vyšel vítězně M. Černý. Třída do 1600 ccm se stala kořistí P. Koláře na Škodě 130 LR v historických barvách Barum teamu, druhý skončil Z. Tichý na Fordu Puma. Radotínský patriot E. Patera vytáhl ze své stáje Ford Escort Kit-car,se kterým v minulosti startoval i v regionálním mistrovství Evropy a premiérový start v ČM ZAV proměnil ve vítězství. Za ním skončil H. Charvát. Průběžně vedoucí muž klasifikace nejsilnější třídy L. Suchomel

s Lotusem Elise po berounské absenci již v Radotíně startoval a potvrdil své dosavadní postavení vítězstvím. Druhý skončil A. Komárek, který s desítkovým Lancerem startoval i v této třídě.

 Skupina H 

 Ve třídě H 1300 opět zvítězil J. Srnský tentokrát před hostujícím P. Alibabou na Škodě 130 LR. Michal Šmíd na Škodě 130 RS porazil P. Jirase na stejném typu auta v pohárové třídě. V šestnáctistovkách dozrál k premiérovému vítězství v Edda cupu M. Šenk na Peugeotu 205 GTI, za ním dojel P. Maier na Fordu Escort Mk.I. Dvoulitry opět nezklamaly, tentokrát E. Patera I. Královi oplatil berounskou porážku. Jen půl sekundy rozhodlo ve prospěch S. Urbánka na BMW 325e před P. Žáčkem na Audi Quattro Sport S1 ve třídš nejsilnějších historiků.

 I závody v Radotíně proběhly bez problémů, snad zde byl položen základ k nové tradici, jezdcům se trať líbila a diváci si sem také cestu našli.

 Závody Edda cupu ČM ZAV si udržují stabilně vysokou laťku, vysoký počet startujících potvrzuje oblíbenost šampionátu mezi jezdci, diváci vedle sportovních výkonů obdivují i techniku s kterou se zde závodí, zvláštní pozornost si zaslouží i skupina historických aut, kde závodí jinde nevídaná pestrá paleta značek, které psaly nedávnou historii automobilového sportu.

 Podrobné výsledky, další informace a zajímavosti o jednotlivých závodech a závodnících lze najít na  http://www.edda.cz/mscrdovrchu.

 

 Jarda Malík

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007