aktualizováno | 25.09.2012 13:28:27 | edda | přečteno: 7018x
ČM ZAV Svijany Prix Ještěd, 22. 9. 2012, komentář

 Předposlední podnik Českého mistrovství závodů automobilů do vrchu se odehrál na Ještědu. Generální partner celého seriálu Pivovar Svijany se stal i titulárním partnerem tohoto závodu a kromě lahodných tekutých cen pro tři nejlepší v každé třídě se zviditelnil i přítomností pohledných hostesek.

 Pod Ještědem se sešlo 95 závodníků, kteří měli zájem poměřit se se soupeři a získat jedny z posledních bodů sezóny na oblíbené trati, která spolu s Korábem a Beneckem nechyběla v žádném z dosavadních ročníků ČM ZAV. Trať dlouhou 2 800 m, náročnou samu o sobě ještě tradičně závodníkům připepřilo počasí. Ani letos nezklamalo a po hezkém, pozdně letním týdnu, který závodu předcházel, začalo v sobotu v pět ráno pršet a pršelo až do začátku tréninků. Na jezdce tak čekala studená a uklouzaná trať. Aby toho nebylo málo, jeden jezdec vytvořil olejovou stopu od páté zatáčky až do cíle. Zdánlivě beznadějnou situaci nakonec vyřešil ředitel závodu spolu s traťovými pořadateli spoustou vapexu a na trať byli vysláni zkušení a zkušební jezdci Pavel Ulman a Vladimír Liška na silných BMW s tím, že v cíli vynesou rozhodující ortel. Jejich slova, že to „…“ klouže všude stejně, ať tam kde olej nebyl, nebo tam kde se vapexovalo, ale jet a závodit se na tom dá, dala opět zelenou startérovi a tréninky mohly pokračovat. Tréninky proběhly nad očekávání, jen , bohužel, výlet mimo trať a náraz do stromu Yorga Flüggeho znamenal poškození Opelu Kadet neslučitelná s dalším působením v závodě. Smutná dvojice otce a syna Flüggeových tak byla vyřazena z dalších bojů. Na startu se objevil i historicky první držitel titulu mistra ČR v kategorii Superproduction a vicemistr Evropy Martin Rybníček, aby otestoval Nissana 350 Z Petra Vojáčka. V tréninku nejprve otestoval průchodivost Nissana bahnem, která se ukázala nepříliš valnou, pak atmosférická vlhkost rozladila elektrickou soustavu vozu a když Martin už rezignoval na pokusy Nissana zpojízdnit, pomohlo sluníčko, vodiče a polovodiče vysušilo a Martin Rybníček opatrně absolvoval obě závodní jízdy i s ohledem na to, že vlastně celou závodní kariéru absolvoval s předním pohonem, pokud tedy nepočítáme začátky na Š 1000 MB, kterou ovšem s Nissanem, byť mají obě auta poháněnou zadní nápravu, srovnávat opravdu nelze. Zajímavostí byl i start předjezdce Z. Brože na speciálu postaveném z "malucha" 126P. Na startu bohužel chyběl původně přihlášený Aleš Mlejnek, motor jeho formule nepřežil minulý závod a Alešovi se jej nepodařilo opravit.

 Závodní jízdy už proběhly bez problémů, jen jedna kraťounká dešťová přeháňka průběh závodu ještě zdramatizovala. Závody se musely líbit i přítomným divákům, kteří se i v nepříliš komfortním počasí přišli pod Ještěd podívat. Nechyběl mezi nimi i Břetislav Enge, který sám na kopcích strávil část své velmi úspěšné závodnické kariéry. Závod byl bez mimořádných událostí i díky enormnímu nasazení traťových pořadatelů a ukázněnosti jezdců, což je dobrá zpráva zvláště v době, kdy se motosport dostává do povědomí veřejnosti hlavně v souvislostech s tragédiemi. Pozitivní pro závodníky ČM ZAV bylo i srovnání s jezdci, kteří startují v dalších seriálech a patří v nich ke špičkám, což potvrdilo kvalitní sportovní úroveň Edda cupu.

 Svijany Prix Ještěd byl předposlední závod ČM ZAV, o vítězství a hlavně o poslední body a nejlepší umístění v celkové klasifikaci se bude bojovat  6. a 7. října na Živohošti.

 Hodnocení tříd

  N 1400

 Zvítězil Vlastimil Suk jr. na Suzuki Swift, který získal již v první jízdě bezpečný náskok i díky tomu, že jako dabér startoval na sušší trati než jeho soupeři. Otec Vlastimil Suk skončil hned za ním na druhém místě. Na stupně vítězů doprovodil rodinné duo Sukových ještě další pilot Suzuki Swift Antonín Eliáš. Těsně pod stupni vítězů skončil Luboš Skalický na Škodě Favorit. Luboš obětavě dorazil na Ještěd i přes to, že měl cestou nezaviněnou havárii, při které přišel o doprovodného Transita. Střetl se s řidičem Fabie, který proti němu předjížděl kamion, Luboš mu sice uhnul do škarpy, ale Fabie se vydala za ním i tam a trefila jej.

  N 1600

 O vítězství bojovali Antonín Široký na Peugeotu 106 a Vladimír Kvasnička na Citroenu Saxo. Nakonec se z vítězství radoval A. Širkoký, ale i jeho soupeř si to na stupních vítězů náležitě užíval. Třetí místo před zlepšujícím se Jaroslavem Fikotou na Hondě Civic uhájil Pavel Kubíček na Citroenu Saxo.

  N 2000

 Nakonec se v této třídě sešli jen dva startující. Novou Hondu Civic představil Martin Čábela, stále ještě se uzdravující z motocyklové havárie a s velkým náskokem porazil Jiřího Klána na VW Corrado.

 N +2000

 Po první jízdě druhý Martin Lev na Subaru Impreza nehodil flintu do žita, ve druhé jízdě zabojoval a skvělou jízdou nejenže smazal manko, ale ještě dokázal porazit druhého Aleše Komárka na Mitsubishi Lancer EVO X o jednu a půl sekundy. Na třetím místě skončil Jiří Hák na Mitsubishi Lancer EVO IX. Duel dvou tradičních japonských značek zpestřil Stanislav Šedivec na Chevroletu Corvette, bohužel mokrá uklouzaná trať nebyla to pravé ořechové pro americký supersport.  

  E 1400

 Jasně zvítězil Lukáš Kubíček na Škodě Pick-up, který se zároveň stal i nejúspěšnějším juniorem závodu. Ještě po první jízdě se zdálo, že půjde o tradiční vyrovnaný souboj s Miroslavem Černým na Škodě 130 L. Mirek ale musel měnit po první jízdě převodovku a tentokrát píle a snaha nebyly po zásluze oceněny, neboť vinou zdržení způsobeného výměnou skříně se na start dostal až v době, kdy byli jeho soupeři vesměs v cíli a jemu akorát zapršelo a celkový čas stačil pouze na čtvrté místo. Na druhém místě skončil Martin Maderák na Suzuki Swift. Konec dobrý všechno dobré si musel říci Jan Reiss na Škodě 130 RS. Před prvním tréninkem si myslel, že snad ani škodovku nenastartuje, po odhalení a odstranění kuriózní příčiny stávkujícího motoru si již bez problémů dojel pro třetí místo.

  E 1600

 Premiérové vítězství s menší dopomocí sv. Petra oslavil Dominik Tichý na Fordu Puma. Druhý skončil Jaroslav Fikota jr. na Hondě CRX, který neměl na mokré trati šanci ubránit čtyřsekundový náskok z první jízdy a nakonec byl rád, že uhájil druhé místo před mocně finišujícím Zdeňkem Tichým na Pumě. Na čtvrtém místě skončil Petr Strnad na Škodě 130 RS.

  E 2000

 Hynek Charvát na Nissanu Sunny si vyjel na Ještěd pro vítězství. Za ním skončil Vratislav Cinkl na Škodě Octavia, který po tréninku velmi zvažoval, jestli má vůbec odstartovat, neboť převodovka jeho vozu začala hrozit a postavila Vráťu před dilema, zda startovat a riskovat fatální poruchu, nebo šetřit techniku a vzdát se důležitých bodů do celkové klasifikace. Nakonec se risk vyplatil, auto vydrželo do cíle a body za druhé místo mají cenu zlata. Třetí skončil Libor Kotrmon na Škodě Octavia před Petrem Tvarohem na Hondě Acura. V této třídě startoval jako host Tomáš Bek na Renaultu Clio, kterého ze čtvrtého místa po první jízdě poslala na chvost třídy penalizace za sražený sud v retardéru.

  E +2000

 Dvanáct závodníků se postavilo na start nejsilnější třídy a opravdu se bylo na co koukat. Souboj na ostří žiletky mezi Lukášem Suchomelem na Lotusu Elise a Tomášem Koškem na Mitsubishi Lancer EVO VI nenechal nikoho chladným. Lukáš po první jízdě vedl, Tomáš nic nevzdával, ve druhé jízdě zajel nejrychlejší čas dne, ale ani to na vítězství nestačilo. Zaslouženě tak na domácí trati zvítězil pilot Lotusu Lukáš Suchomel. Za druhým Tomášem Koškem skončil  na třetím místě Pavel Ulman na BMW M3. Čtvrté místo patřilo Tomáši Kučerovi na Mitsubishi lancer EVO IX.

  H 1300

 Josef Srnský jr.na Škodě 130 LR vybojoval další vítězství. Druhý skončil Josef Čermák jr. na Autobianchi  A 112 Abarth, na autě, které má na svém kontě řadu úspěchů ze své dosavadní závodní kariéry v Německu. Což spolu s Pepíčkovým uměním a nasazením dává předpoklad, že se soupeři a diváci mají na co těšit. Třetí místo obsadil Jaroslav Vosmek na Škodě 130 LR. Další závodník z čela průběžné klasifikace Luboš Krameš měl smůlu a Rapida odstavil už v tréninku.

  H 1300p

 Pohárovky opět vyhrál Michal Šmíd na Škodě 130 RS s bezpečným náskokem před Bohuslavem Krejčím na Škodě Rapid. Z třetího místa odsunula penalizace za chybějící předepsaný tlumič výfuku hosta z Německa Antti Hoheisela, který vlastně přivezl závodit domů Škodu 130 L libereckého matadora Vlastimila Tomáška. Třetí místo v této třídě nakonec vybojoval Pavel Jiras na Škodě 130 RS.

  H 1600

 V první jízdě obdržel Pavel Maier penalizaci za projetí retardéru a byl tím vyřazen z boje o vítězství. Přesto nerezignoval v druhé jízdě hnal svého Forda Escort Mk I naplno a ještě vybojoval třetí místo. Zvítězil David Patera na Citroenu Visa GTI, který sice na jednu stranu mohl být v klidu díky ztrátě Pavla Maiera, ale k maximálnímu výkonu jej nutil Miroslav Šenk na Peugeotu 205 GTI, který nakonec skončil druhý za Davidem jen o jednu a půl sekundy. Na čvrtém místě skončil Roman Holoch, který zatím s neupravenou Toyotu MR2 vyhrál pohár Youngtimer.

  H 2000

 V drama do posledního metru sezóny graduje souboj dvou velikých rivalů v této třídě. Mezi Ivo Králem na VW Golf GTI a Edou Paterou na Peugeotu 205 GTI rozhodují desetinky a setiny, jejich nasazení je ohromující a podívaná na jejich jízdů úchvatná, Tak se nikdo nemůže divit, že by oba s až neslušně velkým náskokem opanovali i třídu dvoulitrových závodních speciálů. O necelou sekundu vyhrál Ivo Král, kterému se vyplatilo poctivé studium kopce v týdnu před závodem. Druhý skončil Eda Patera a až závěrečný dvojzávod na Živohošti rozhodne o mistrovském titulu, máme se na co těšit! Na třetím místě skončil Jan Šipka na Fiatu 124 Abarth, který míří i za třetím místem v celkovém hodnocení.

 H +2000

 Výhodu quattropohonu na uklouzané trati beze zbytku využil Petr Žáček a se svým Audi Quattro Sport S1 zvítězil. Za ním skončil na druhém místě Jaroslav Rejka s Jaguarem XJS jehož dvanáct válců zdolalo pouhých šest BMW 635 CSi Roberta Kacálka. Čtvrtá na Lancii Delta skončila Andrea Zemanová vítězka dámské trofeje.

 Podrobné výsledky, celkové pořadí, fotogalerie ze závodu Svijany Prix Ještěd a další informace a zajímavosti o Českém mistrovství závodů automobilů do vrchu najdete na http://www.edda.cz/mscrdovrchu/

 Jarda Malík
Ivoš | 25.09.2012 12:21:50
Jardo,moc hezký článek-pohladil po duši,díky Ivoš
Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007