Startovní pole letošního ročníku závodů do vrchu ve třídě historiků obohatí i Toyota Corolla GT Coupé, a tak bych rád tyto vozy představil.
Tento typ byl vyráběn pouze v letech 1983-87, jedná se o dvodveřové coupé značené jako Trueno nebo také Levin. V Japonsku se mu jinak neřekne než Hačiroku.
To v překladu znamená ,, osmdesátšestka" podle interního označení AE86. Vozy Toyota GT Coupé se objevovaly na evropských, potažmo českých okruzích v rukou A. Charouze a P. Vojáčka. Oba používali model LEVIN, který je vlastně dvoudvéřový ,, sedan" .
K pohonu obou typů byl použit podélně uložený motor 1,6 16v /4A-GE/, který v sériovém provedení měl 129k při 6700 ot/min. Převod zajišťovala přímo řazená 5rychlostní převodovka se zkráceným převodem a na pevnou zadní nápravu s panhardskou tyčí k samosvornému diferenciálu LSD.
Okruhová verze byla osazena několika druhy vstřikování a v tehdejší špičkové úpravě měla cca 180k při 9000 ot/min! V té době soupeřili na českých tratích se špičkovými vozy Lada VFTS 2105 p. Krejbicha. ten dosahoval cca 160k při použití karburátorů Weber.
Vůz A. Charouze je vystaven v unikátním stavu v muzeu sportovních vozů v Lánech. Vojáčkův vůz se nedochoval.
Dnes jsou vyhledávaným náčiním drifterů pro svoji malou váhu / 820kg/ a možnými i nemožnými možnostmi úprav. K vidění jsou i monstra s přeplňovanými motory a výkonem 350k.
Ladislav Rosička ml.