Jak jsem si, ale vůbec, ani trochu nenaběhl…(balkánský cestopis)
Sepsáno v prosinci 2009
Eda mi před časem říkal, že shání nějakého youngtimera a to i v Německu. A kdyby nějakého objevil, jestli bych s ním nejel. Celkem bez rozmyslu jsem řekl, že ano. Takový výlet do Německa, proč ne? Minulý týden mi Eda zavolal, že má vyhlédnuté auto, jestli s ním tedy pojedu. Jen není v Německu, ale v Záhřebu. Už jsem tam dlouho nebyl, tak jsem souhlasil. To byl asi poslední moment, kdy jsem ještě mohl říct ne, ale zase bych neměl, co psát.
Plán byl jasný. Večer vyjedeme, ráno auto naložíme a pofrčíme zpátky a v noci musíme být opět v Radotíně. Eda ještě zpracoval majitele auta tak, že nám ho přiveze za hranice do Slovinska, abychom si ušetřili starosti s papírováním na celnicích. Nádhera. Sice mne trochu zamrzelo, že neuvidím nakonec Záhřeb, ale při pomyšlení, jací dokážou být chorvatští celníci, jsem to obětoval.
Vyjeli jsme v úterý večer, po schodech jsme dojeli až k „dlouhé P 4“ u Brna a zamířili na Bratislavu. Po Slovensku cesta ubíhala v klidu jen na obchvatu Bratislavy nás předjela policajná Kia, která si na nás počkala těsně před hranicí. Policajt byl dost zklamaný, když zjistil, že máme platnou a správnou dálniční známku. Cesta Maďarskem proběhla bez zvláštních zážitků a za bývalou slovinskou celnicí jsme si na chvíli zdřímli. Tím skončila ta část cesty, která probíhala podle plánu.
Po probuzení jsme vyrazili směrem k chorvatské hranici. Za chvíli Edovi zazvonila SMS od majitele auta (nepíši značku, protože nevím, kdy chce Eda auto představit), že mu odešlo těsnění pod hlavou na bavoráku, že nemůže na hranice dojet, ať jedeme do Záhřebu, že na nás počká za mýtnicí na motocyklu. Tak jsme odepsali část plánu, ale stále to vypadalo nadějně, v deset jsme v Záhřebu, auto naložíme a v poledne už budeme na cestě zpátky. Tak jsme dojeli na slovinsko-chorvatskou hranici. Slovinci byli v pohodě, ale na chorvatské straně si celník vzal pasy do ruky a beze slova začal s vážným výrazem v obličeji obcházet auto. To je jasné znamení, že to nebude jen tak. A taky nebylo. Nejdřív si nechal otevřít všechny kastlíky, o kterých ani snad Eda do té doby neměl ponětí. Když teda samozřejmě nic nenašel, tak nám s vítězoslavným úsměvem oznámil, že nám nesvítí přední světlo. Tak jsme mu poděkovali za upozornění, a že si to pak opravíme. Ale kdepak potom, teď hned si žárovku vyměníme. Kouknul jsem na Edu a ten mi řekl přesně tu větu, kterou jsem nechtěl slyšet. „Járo, koukni se, jestli někde nemáme žárovky.“ To už vím, že kouknout se, jestli někde něco nemáme, znamená, že to teda nemáme ani náhodou. Tak jsme chvíli předstírali hledání, celník, důležitej, jak prášky na spaní, byl neústupnej. Ještě jsem trochu zavařil jednomu klukovi z Brna, který tam stál s Ducatem, ptal jsem se ho jestli nemá náhradní žárovku, neměl a Chorvat to zaznamenal a zkoušel dusit i jeho. Brňák už byl naštěstí odbavený, takže za vysvětlování, že mu zrovna před chvílí žárovka praskla a měnil ji, nastartoval a zmizel v prachu. No my jsme celníkovi stačili. Když jsme tedy žárovku nenašli ,poslal nás zpátky do Slovinska, ať si žárovku koupíme a až nám bude všechno svítit ať přijedeme znova. Tak jsme se k pobavení slovinského osazení přechodu vrátili, na nejbližší pumpě koupili a vyměnili žárovku a mohli konečně vjet do Chorvatska.
Kousek za hranicí jsme najeli na dálnici do Záhřebu a cestou několika hovory se domluvili s Chorvatem, kde máme sjet z dálnicea zavolat, kde jsme. Nakonec asi na druhé pumpě u které jsme zastavili, a opět po několika telefonátech, Chorvat usoudil, že ví kde asi jsme a přijede pro nás. Tak jsme čekali a vyhlíželi nějakého motorkáře. Za chvíli se přiřítil fantom na otřískaném skůtru a Eda prohlásil, tak přesně takhle jsem si ho představoval. Celkem madší, brýlatý kluk v montérkách, sušťákovce a že je Igor Cosetto, ať jedem za ním, auto už je připravené, naložíme si ho, on vyřídí papíry a pojedem. Na hranicích je všechno zařízené, volal Idě B., což je sestra nějakého funkcionáře ze závodů a je velké zvíře u celníků, takže to bude bez problémů. Opět mi přeběhl mráz po zádech. Když Chorvat nema problema, našinec je jen krůček od komatu. Eda mu rezolutne řekl, ze pokud auto koupí, chceme aby s námi jel na hranice a peníze, že dostane až bude auto v EU. On na to, že jasně, že přece na hranici všechno zařídila Ida B.
Rozjeli jsme se za ním přes centrum Záhřebu, obdivoval jsem Edu, jak proplétá obytňák s přívěsem ve stopách skůtru hustým provozem. V letu jsme tedy shlédli Záhřeb, velmi nezvykle na mne působila Vánoční výzdoba, přece jen mám město zafixované z letních cest k moři. Ještě cestou Eda říkal, že aspoň nemusíme mít strach, že by to byl mafián, na toho teda rozhodně Igor nevypadal. Dojeli jsme snad až na druhý konec Záhřebu, kde na zahradě stálo několik aut, Mercedes, BMW, Lada 2103 a dost ojetá odtahovka. Venku na ulici stál náš objekt zájmu. Hned bylo vidět, že se Igor nesnažil nic kašírovat, spíš to vypadalo, že se hodně snažil snížit celní hodnotu. Edovi auto nastartoval a nechal ho ať se jede projet , Eda jel sám, protože vedlejší přední sedačka byla vymontovaná a zadní lavicí procházel rám. Eda za chvíli přijel a s tím, že to jede, ještě prohlédl, jestli nenajde nějaké známky po větší ráně, nebo opravě, nic jsme nenašli, že to teda berem. Igor nás zval na kafe, že sepíšeme smlouvu, on s ní zajede k notáři, pak na polici odhlásit a můžeme jet. Možnost, že odjedeme v poledne se začala vzdalovat. Pozvání na kávu jsme odmítli, že radši budem nakládat, ať si udělá ty papíry a jede zařizovat, že nemáme moc času. On, že jasně, žádný problém a zůstal si s námi povídat. Mezitím přijel jeho kamarád, činovník při závodech, který ho měl dovézt z hranic zpátky. Eda jim vyprávěl, kde všude v Chorvatsku už závodil ,a když se dostal k závodu v Buzetu, Igor se ho ptal, jaký tam měl čas. Když mu Eda řekl, že 2:55, tak oba kluci vysekli velikou poklonu. Když tedy budete chtít v Chorvatsku požívat náležité úcty, řekněte, že máte na Buzetu čas 2:55, nebo aspoň máte dobrého kamaráda, který ho zajel. Nakonec se přece jen Igor rozhodl, že už je čas a pojede si vyřídit ty papíry. Já jsem šel spát a Eda prozkoumával okolí. Asi po dvou hodinách jsem se vzbudil a Eda mi říkal, že koukal na ty auta na zahradě a ten bavorák, že vypadá, že má problémy s těsněním pod hlavou už pěkně dlouho, že tedy asi Igor od začátku věděl, že nebude moci přijet. Tím spíš jsme se ujistili, že s námi musí jet až na hranici. Když se nakonec vrátil s se smlouvou od notáře s cenou ještě spadající do bezcelního limitu, policejním odhlášením, museli jsme ještě na to kafe, i když já bych byl už radši na cestě. Mezitím Igor několikrát telefonoval a vyřídil, že Ida B. vzkazuje že máme jet přes přechod Bregana, což byl pro nás vzdálenostně ten nejmíň vhodný, ale když si to Ida B. přála. Kávu jsme dopili a konečně vyrazili s autem na přívěsu, Igorem v kabině ze Záhřebu, směrem k hranicím a k domovu.
Tak jsme nakonec vyrazili z chorvatského hlavního města k hraničnímu přechodu. Cestou jsme střídavě s Igorem probírali závody u nás a u nich a neustále se ujišťovali, že to na hranicích proběhne bez problémů, Ida B. to přece zařídila. S tím jsme taky zastavili u hraniční závory.
Celník si vzal doklady a ptal se, odkud a kam, s čím a proč, Igor mu řekl, že nám prodal auto na díly, že si ho vezeme domů a že Ida B. o všem ví. Celník nás odstavil a nechal si to všechno zopakovat. Po chvíli přemýšlení nás poslal zpátky, že musíme vedle přes celnici pro kamiony, tam si máme zaparkovat a skočit si na spedici nechat si napsat jeden papír a můžeme jet. Jak řekl, tak jsme udělali.
Eda s Igorem odešli do kanceláře, já jsem zůstal v autě. Asi po půl hodině mi už začala být dlouhá chvíle, ale protože Eda odešel i s mým pasem, já jsem zase měl klíčky od auta, nechtěl jsem odcházet, abychom se pak nehledali. Najedl jsem se, naučil jsem se všechny nápisy na okolních kamionech a po hodině už jsem fakt propadal panice. I vydal jsem se kluky hledat, po kratší exkurzi po rozlehlém přechodu jsem je našel celkem v dobré náladě před jednou kanceláří. Když jsem se ptal Edy, co se děje, odpověděl, že celou hodinu vypisují jeden papír, ale už je to skoro hotovo. A taky, že jo. Speditér nakonec vyrobil papír formátu A4 s asi šesti řádky textu, přišel celník, chvíli nad tím ještě mudrovali, předávali si ho z ruky do ruky a ve chvíli, kdy jsme už chtěli vyrazit k autu, jsme zjistili, že ten papír zmizel! Prostě nebyl. David Copperfield by se mohl učit. Eda už celkem rezignoval, jen utrousil, hodinu se s tím píše, teď to ztratí, snad mu to podruhý půjde rychlejš. Po chvíli papír objevili položený nahoře na skříni. Jestli ho tam položil celník, nebo speditér a proč vlastně, už se nedozvíme. Došli jsme s celníkem k autu, ten jen zběžně prohlédl obytňák, na přívěsu naložené auto, a že můžem vyjet. Igor nám řekl, že na slovinské straně nám jen daj jedno razítko, a že hned projedem dál. Tak si s Edou vyřídili finanční stránku věci, rozloučili jsme se, Igor s kamarádem a já s Edou jsme se rozjeli, každý na jinou stranu, směrem ke svým domovům.
Že to asi na slovinské hranici nebude jen tak, nám došlo hned, když jsme spatřili parkoviště s jedním kamionem vedle druhého. Zaparkovali jsme a šli sondovat situaci. Bosenský řidič cisterny nám osvětlil, že pokud chceme projet, musíme stejně nejdřív na spedici, pak na celnici, tedy to, čemu jsme se chtěli vyhnout. Tak jsme zpražení vykročili pro potřebné papíry. Před celnicí stála fronta asi dvaceti řidičů, já jsem se zařadil a Eda šel na spedici sám. Fronta se pomalu posouvala, většinou bosenští řidiči si vyprávěli zřejmě veselé historky z cest. Když už jsem byl asi pátý od dveří, přišel Eda, že nic nemá, že obešel všechny okénka, nikde nevěděli co s námi, že tohle ještě nikde neřešili, ať se jdeme zeptat celníků, co budou po nás chtít. S tím jsme se tedy nakonec dostali před celníka v kanceláři, ten nás hned posílal na spedici, že tam nám musí napsat nějaký papír. Tak jsme mu řekli, nám nic napsat nechtějí, že nevědí co. On řekl, že taky neví co, ale rozhodně to musíme mít! Tak jsme se chvíli dohadovali, až nás poslal za šéfem, ať se s ním domluvíme na duty free odbavení. To se nám moc líbilo, jen jsme nevěděli, kde šéfa najdeme. Ukázal nám směrem ven z budovy, že ho tam najdeme v malém autě. Bylo nám to divné, ale šli jsme. Směrem, kterým nás poslal, nebylo žádné malé auto, ani velké, nebylo tam nic prostě nic. Tak jsme chvíli rozpačitě přešlapovali a doufali v zázrak, že se objeví malé auto a z něj vystoupí šéf všech celníků. Nikdo se samozřejmě neobjevil. Eda už byl tak zoufalý, že mi slíbil, že jestli to auto provezeme, že mi ho taky půjčí na závod. Šel jsem se tedy znova zeptat našeho celníka, že jsem zřejmě ne tak úplně přesně rozuměl, kde najdem šéfa. Jen mávl rukou a řekl, že mi přece jasně říkal, že na přechodu pro malá auta. To už jsem byl doma a rychle jsme běželi na celnici pro osobní auta. Když jsme se tam začali ptát po šéfovi, řekli nám, že za pět minut se mění směna, ať už počkáme na šéfa té nové. Střídání nakonec trvalo asi minut dvacet. Pak přišel celník, zeptal se nás, co chceme, tak jsme mu řekli, o co nám jde, on odpověděl, tady počkejte, vzal si všechny naše papíry a odešel. Pět minut uběhlo jak voda a nic, deset, patnáct, dvacet a pořád nic. Nakonec přišel a co tedy chceme. Řekli jsme mu, že jsme v Chorvatsku koupili auto, z kterého chceme jen motor, karoserie je špatná, celý je to starý, prostě to nemá žádnou, spíš jen symbolickou hodnotu. S tím jsme vyrazili na parkoviště. Tam poněkud nevěřícně kouknul na náš náklad. Očividně po našem ujišťování čekal něco úplně jiného. Chvíli kolem té horké kaše chodil (v duchu jsme ještě Igorovi děkovali, že se vůbec nesnažil s autem před prodejem něco dělat), pak nás vzal zpátky na nákladní celnici, kde jsme vlastně začínali a začal nás ještě s jedním celníkem řešit. Moc nadšeně nevypadali, pořád něco zkoumali na monitoru, ale nakonec nám podal papír s razítkem odbaveno a ať jedem. Takže asi po třech hodinách jsme překonali hranice. Ida B. to zas tak asi neošetřila, nebo bez ní bychom tam byli týden, kdo ví?
Za hranicemi jsme zadali nejkratší trasu do navigace a těsně při hranici vyrazili. Jen jsem se bál, abychom nějak nespadli zpátky do Chorvatska. Navigace navigovala a najednou těsně před námi šotolina a ve světlech se objevila loď. No naštěstí loď byla na suchu a šotolina za chvíli zmizela. Šotolinu jsme okusili ještě dvakrát, jednou opravdu brutální hluboký úvoz v lese, strmě se svažující, stopy od traktoru a tma jak v ranci. Chtěl bych potkat toho šikulu, který mapuje ve Slovinsku cesty, a už se vůbec nebudu smát těm historkám, jak někdo vjel podle navigace do řeky apod. Nakonec jsme Slovinsko překonali, vjeli do Rakouska, ale pořád jsme se ještě drželi plánu, že pojedeme přes Maďarsko a Slovensko. To nám vydrželo jen do té doby, než jsme uviděli první ukazatel na Vídeň. Jak jej Eda uviděl, známka, neznámka, zimní gumy, nezimní, poručil si navigaci vypnout a nasadil kurz nejrychlejší cestou na Vídeň. Takže sice neplánovaně, ale bez zádrhelů jsme projeli za tmy Rakousko. Pak už jen krátké zdřímnutí ve Znojmě a v šest ráno jsme vyrazili na poslední etapu cesty, která šťastně, asi po šestatřiceti hodinách, skončila v Radotíně.
Tak jsem si užil výlet do Záhřebu, Eda to měl ještě o to těžší, že musel celou cestu odřídit sám, já nemám razítko na těžký přívěs. Teď se jen modlím, aby se někde neobjevil inzerát, že někde v Tatarstánu je na prodej C4 WRC v přepočtu za pět tisíc euro.
Jarda Malík