aktualizováno | 26.02.2013 14:34:17 | edda | přečteno: 9066x
Václav Blahna slaví dnes 65. narozeniny

   Občasný účastník našich kopců a pravidelný našich revivalů - Václav Blahna slaví dnes 65. narozeniny. Zde je pár vět o této legendě od Jiřího Fryje.

Václav Blahna

Příbramsko je pro automobilové soutěže krajem zaslíbeným. Pod haldou hlušiny z šachty číslo devět v blízkosti obce Jeruzalém byl při dřívějších ročnících Rallye Příbram legendární skok. Milan Dolák by o něm mohl vyprávět. V současnosti sledujeme úspěchy talentovaného Příbramáka Jana Černého. Když se řekne Emil Triner, je řečeno vše. Na začátku příbramské jezdecké školy je ale nesmazatelně napsáno jméno Václav Blahna. Závodit za své začal v roce 1970. Brzy na sebe upozornil, když dokázal jako jeden z mála zajíždět časy na úrovni továrních jezdců. Toho si nemohl nevšimnout tehdejší šéf sportovního škodováckého oddělení, pan Slávek Cejp. V roce 1975 se stal Václav prvním továrním jezdcem z Československa, který se nenarodil na dohled fabrického komínu. Týmovými kolegy mu byli Kvaizar, Havel, Šedivý, Zapadlo a první zahraniční tovární jezdec, Nor John Haugland.

O rok později se představila Škoda 130 RS. V premiéře s ní Václav Blahna se spolujezdcem Lubislavem Hlávkou zvítězili ve třetím ročníku Rallye Škoda. “Stotřicítka“ bylo tak dobré auto, že vedení továrny rozhodlo o účasti třech posádek na Rallye Monte Carlo 1977. Počáteční nedůvěřivé pohledy konkurence na automobil s motorem o obsahu 1300 kubických centimetrů se brzy přeměnily na pohledy obdivné. Posádka Blahna-Hlávka vyhrála suverénně svojí třídu, v absolutním pořadí skončila dvanáctá a výsledek podtrhl Milan Zapadlo s ing. Motalem čtvrtým časem v desáté rychlostní zkoušce a konečným patnáctým místem.

Když tiskové oddělení Škoda Motorsportu vydalo po letošní RMC zprávu, že značka Škoda slaví na nejtěžší soutěži světa první historické vítězství, své příznivce a pamětníky tím poněkud překvapilo. Oni totiž vědí, že to bylo první vítězství pro Seppa Wieganda, první bylo pro pana Hrabánka ve funkci šéfa Motorsportu (a my všichni jim oběma přejeme co nejvíc takových výsledků), ale zcela evidentně nebylo první pro značku Škoda. To vybojoval před šestatřiceti roky Václav Blahna za podmínek, které ve srovnání s možnostmi současného sportovního oddělení byly na amatérské úrovni.

Konec sedmdesátých a začátek osmdesátých let bylo období, kdy Václav Blahna startoval v několika podnicích tehdejšího Mistrovství Evropy. V Belgii jsou na soutěži Legend Boucle de Spa, (dříve podnik ME s koeficientem 20), Škodovky a jejich posádky velice dobře zapsány v paměti tamních fanoušků.
V soutěžích mistrovství světa startoval ještě třikrát. V RAC rallye dojel v roce 1978 dvacátý čtvrtý a v Rallye Acropolis v ročnících ´79 a ´81 vždy osmý absolutně. Pravidelně bojoval s mezinárodní konkurencí v seriálu Pohár míru a přátelství a sbíral body ve federálním mistrovství republiky.
Po odchodu z továrního týmu získal angažmá v Agrotýmu Slušovice. Když skončila Škodě 130 RS homologace, usedl s tehdy už svým stálým spolujezdcem Pavlem Schovánkem za volant soutěžní LADY 2105 VFTS, na jejímž vývoji se sám velmi aktivně podílel. Během krátké doby se podařilo vypiplat “nula pětku“ k velké nelibosti sovětských inženýrů na vyšší technickou úroveň, než dokázalo závodní oddělení mateřské továrny v Togliatti.

Jednu sezónu laborovali Václav s Pavlem s prototypem MTX 160 RS. Pak přesedlali zpět na Ladu, tentokrát na typ Samara a s tím i na přední náhon. V letech ´90 a ˇ91 vyzávodil Václav titul vicemistra a mistra republiky s vozem Opel Kadett GSI a pak až do konce své aktivní kariéry v roce 1996 nastupoval na starty soutěží ve Fordech Sierra a Escort.

Získal bezpočet titulů a vítězství a po ukončení aktivní činnosti mu byla udělena cena Zdeňka Vojtěcha, čím vstoupil i administrativně mezi legendy automobilového sportu. Prakticky se mezi ně zařadil dávno před tímto aktem.

Václav byl vyznavačem rychlé, čisté stopy. Když mu při jedné konzultaci ukázali fotografii, na které bojoval s tratí Rallye Bohemia těžkým smykem, nechtěl uvěřit tomu, že je to on. „Já jsem přece takovéhle divočiny nikdy nepraktikoval,“ kroutil nad fotografií hlavou.

Po delší odmlce můžeme dnes Václava Blahnu znovu vídat za volantem soutěžního vozu. Je totiž pravidelným účastníkem revivalových soutěží Rallye Berounka a Rallye Praha, jejíž třetí ročník odstartuje v polovině dubna. V seznamu přihlášených je v kolonce vedle startovního čísla 1 je uvedeno jméno Václav BLAHNA. Ten Václav Blahna, který se narodil 26. února 1948 a dnes slaví své 65. narozeniny.

 

A pak že Vítězný únor nepřinesl nic dobrého.

                                            Jiří Fryje

35petas | 26.02.2013 14:45:26
Přeji panu Blahnovi vše nejlepší. Je mi velkou ctí, že mohu být ve startovní listině revivalů společně s mistrem volantu, kterého jsem od mala obdivoval. Pane Blahna, přeji ,pevné zdraví a mnoho dalších kilomterů.
Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007