1. Jakého úspěchu si v kariéře nejvíce ceníte?
K největším úspěchům řadíme druhé místo ve skupině A při finské „ Rally of the lakes“ a třetí místo ve skupině A při Irské rally. Oboje s vozem BMW M3. A opravdu hodně vysoko si považujeme druhé místo ve skupině B s Ladou VFTS při „ Rally 1000 lakes“.
2. A při startech v ČSSR nějaký úspěch byl?
U Vás se nám opravdu dařilo na krásných erzetách pod Tatrami. V roce 79 jsme byli druzí absolutně a první v PMP. A taktéž v ročníku 81 jsme byli druzí absolutně.
3. U nás se traduje, že v sovětském týmu vždy byl přísný režim, že Vám vlastně bylo dovoleno pouze pít, jíst a jet rychle:-), jak to bylo ve skutečnosti?
Žádné speciální nařízení či nějaké zákazy nebyly. Jak píši níže, co se týče kontaktů, hlavní problém byl v neznalosti řeči.
4. Máte nějakou vzpomínku z dob PMP na české posádky?
Československé soutěžní posádky vždy byly velmi težkým soupeřem....Řekl bych našim hlavním soupeřem. Co já pamatuji, tak mezi námi a Čechy vládla přátelská atmosféra. Ovšem ve větším kamarádství nám bránila jazyková bariéra.
5. Patříte spolu s Brundzou k nejznámějším posádkám z bývalého SSSR, ale málokdo ví, že jste startovali i s továrním BMW M3, jaké to bylo přestoupit z Lady a jak jste se k tomu dostali?
Když u nás začala přestavba, otevřely se nové možnosti co se techniky týče. Naši přátelé dokázali zajistit silného sponzora a to nám umožnilo začít spolupráci s anglickou firmou PRODRIVE, která se v té době zabývala vozy BMW M3. Samozřejmě to byl kvalitativně velký krok vpřed.
6. Jaký byl Váš pocit ze vzpomínkové Rallye Praha Revival?
Bylo příjemné zjištění, že nás lidé v ČR znají a pamatují si na nás. Při příjezdu na Václavské náměstí nás vítalo mnoho našich krajanů, kteří se o akci dozvěděli díky avízu v ruských novinách vycházejících v Praze.
Velmi se nám líbilo jak všichni účastníci a vrstevníci zapoměli na všechny nemoce a stařecké bolístky a alespoň na chvíli se vrátili do nejlepších a nezapomenutelných let:-)
Děkujeme za rozhovor Natáliia Amaieva a Eda Patera
Foto - archív, Jiří Fryje, Jan Splídek