17.04.2013 13:24:41 | dawe | přečteno: 9709x
Historie Závodů do vrchu - Bílina

    5. Bílina

 

 Jedním ze závodů, který neměl dlouhého trvání byl i ten v lázeňském městečku na severu Čech. Samozřejmě uvítám jakékoliv další doplnění mých statistik, zejména naskenovaných výsledkových listin na e-mailu: vydra.pavel@email.cz. Připravuji další závody začínající písmenem „B“.

 

Trať: Bílina – Kaňkov, převýšení 100 metrů

 

První ročník ZAV se v lázeňském městě uskutečnil za pořadatelství AMK Sklounion Teplice v polovině října roku 1978. Do oblastního závodu odstartovalo 122 jezdců. Nejvíce se jich sešlo ve třídě A1 Škoda, kte první tři místa obsadili Josef Kotouček, Josef Rut a Josef Vondrák. Třídu A1 1600 vyhrál zkušený Zdeněk Chlup s Fiatem 128. V A2 600 vyhrál trochu překvapivě František Ferianc, který porazil mimo jiné Petra Stránského a Martina Vrabce. Miroslav Helikar s vozem Škoda 100 vyhrál o třídu výše a Miroslav Hercjuk z AMK Narex Praha zajel nejrychleji v A2 1150. Stodvacítky a jedna eresa kralovaly ve třídě A2 1300, kde zvítězil Josef Šimánek před rallyovým jezdcem Petrem Müllerem z AMK Chemopetrol. Josef Pekař z AMK Mělník vyhrál kategorii A5. Mezi formulovými vozy se nejvíce dařilo Miroslavu Jirouškovi (Formule Škoda) a Václavu Frantovi (Formule Easter).

 

Zajímavé spidery se sešly na startu v roce 1979, jeden představil Leo Vrzal z Lázní Libverda – spider s motorem Zastava. Další pak členové AMK ONV Česká Lípa Josef Vais – spider Lada vlastní výroby, téměř shodný pak jeho týmový kolega Leoš Výborný, ten ale s motorem Škoda. V témže roce zde startoval a vyhrál třídu A2 1000 nadějný Tomáš Mezera z Děčína, který později emigroval do Austrálie a prosadil se výrazně v závodech automobilů na okruzích. Věnujme mu pár řádku: V Československu jezdil v letech 1978 – 1979 oblastní závody do vrchu.V sezónách 1982 – 1985 startoval v australském mistrovství Formule Ford a v roce 1985 získal titul. Poté jezdíl britské mistrovství Formule Ford a v roce 1987 se stal vícemistrem a přestoupil do Formule 3.V roce 1990 jel mistrovství Japonska sportovních prototypů a v letech 1992 – 2004 pak závodil v Mistrovství Austrálie cestovních vozů. Zde odjel 67 závodů a vyhrál mimo jiné slavný závod 1000 km Bathurst. V roce 1990 dokončil 24 hodin v Le Mans na 15. místě.

Závody se v roce 1979 uskutečnily 9. června, opět jako oblastní. Ve statovní listině nechyběli ani jezdci, kteří se později prosadili na celorepublikové úrovni - Kostelecký, Měkuta, Lžičař, Sus nebo Hlaváč. Celkem startovalo více jak sto jezdců. V ukázkové jízdě zde odstartovala také motokára třídy 125 ccm.

Třetí ročník se v roce 1980 uskutečnil opět jako oblastní závod skupiny A.

V roce 1982 se stal absolutním vítězem 4. ročníku závodů pořádaných AMK Sklo Union Teplice Miroslav Adámek, celkovým vítězem přeboru ČSR pak Jaroslav Vorel s formulí Easter. Jely se dvě závodní jízdy a každá se do Přeboru ČSR započítávala jako samostatný závod. Ve třídě Škoda 120 LS vyhrál Josef Pekař. Daleko více vozů se sešlo ve třídě A Pohár, kde vyhrál František Kabela před Zdeňkem Bartákem. Michal patera se Zastavou vyhrát třídu A 1300 před Doubkem a Patočkou. Ve společné třídě B a A2 1300 hrály prim Škody 130 RS v pořadí Vladimír Štercl, Pavel Strniště a Ivo Král. Třídu B6 i absolutní pořadí vyhrál Miroslav Adámek se spiderem NSU(mimo soutěž), ale nejvíce bodů do přeboru získal František Votoupal z Třebíče. Leo Baron zajel nejlépe ve Formuli Škoda a Jaroslav Vorel ve Formuli Easter.

Závody byly zapsány v motoristickém kalendáři i v roce 1983 jako Přebor ČSR. Poté se na silnici směrem na Kaňkov dlouho nezávodilo, až po roce 2000 se zde začaly jezdit hobby závody do vrchu (Triola Cup, Krušnohorský pohár) na téměř identické trati.

 

1. 1978 1910 OBL-A 122 115 asi Václav Franta – F - Easter

2. 1979 1910 OBL-A

3. 1980 1910 OBL-A

4. 1982 1910 P ČSR 80 71 Miroslav Adámek – Spider NSU

5. 1983 1910 P ČSR

 

Pavel Vydra

Ivoš | 17.04.2013 14:30:52
Jo,jo-tehdy se 130RS jsem měl už titul jistý-takže jsem svoji zapůjčil tehdy V.Šterclovi.Já se ale dohodl s Fr.Doškem a on mi přivezl svoji RS.Vypadala sice jako plíva,ale fungovala skvěle.Potřebovali jsme sice aby vyhrál Štercl,já byl ale púo první jízdě první...chtě nechtě jsem musel v druhé ubrat,tehdy Láda platil na tehdejší dobu za půjčení auta slušné peníze a potřebovali jsme,aby taky vyjel 1 VT. Od té doby jsem tam odješl hodně závodů v Triole a letos je v kalendáři i pro Krušnohor.
Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007