Svijany Prix Ještěd 2013, komentář
Po prvním závodě na autodromu v Mostě se druhý závod Edda cupu- Českého mistrovství závodů automobilů do vrchu uskutečnil na přírodní trati na Ještědu. Poprvé se podařilo i díky pomoci Tomáše Kučery postavit dlouhou variantu s cílem kousek pod vrcholem Ještědu. Bohužel počasí po oba závodní dny neumožnilo využít nejdelší možnou variantu. V sobotu se na ještědský vysílač napíchl mrak, který přikryl vrchol hory do mlhy, která se různě rozpínala a měnila svou intenzitu ze stupně“ je vidět úplné nic“ až k „už ani to“. Proto se musel cíl snášet níž, v sobotu o pár set metrů, v neděli se nedalo dělat nic jiného, než zkrátit trať o kilometr, i tak se muselo občas čekat, než se zlepší viditelnost na tolik, aby nebyla ohrožena bezpečnost závodu. Další komplikací, která ještě víc ztížila organizaci závodů, bylo dva dny před závodem vypovězení dohody majitelem parkoviště za cílem, kde mělo být depo. Depo tak muselo být umístěno na parkovišti Na výpřeži, které ovšem svým umístěním v polovině tratě komplikovalo organizaci svážení závodních aut od cíle ke startu. Zkušený ředitel závodů Roman Linhart si i díky disciplinovanosti jezdců s tímto oříškem ovšem poradil. Náhradní depo bylo možné využít i díky obětavosti Petra Strnada, který z něj v týdnu před závody těžkou technikou odstanil nahromaděné haldy sněhu.
Samotný průběh tréninků a závodních jízd, vedle již zmiňované mlhy, narušovaly přestávky zaviněné odstarňováním následků kolizí, uklízením tratě a ani časoměrné technice nedělaly atmosférické podmínky dobře. Přesto se podařilo po oba dny odzávodit kompletní naplánovaný program, i když v neděli zbývaly minuty do vypršení povolené uzavírky komunikace.
K Svijany Prix Ještěd nastoupilo 83 závodníků a zdaleka ne všem se podařilo závody dokončit, vedle technických závad došlo i k neobvykle velkému počtu havárií, sice s dost poničenými závodními stroji, ale bez zranění jezdců, nebo ohrožení diváků.
Svijany Prix Ještěd byl závod, jaký účastníci Edda cupu za celou dobu trvání seriálu nepamatují, to že se jej podařilo zvládnout svědčí jak o zkušenostech a kvalitě organizačního týmu, tak o zodpovědném přístupu závodníků.
Hodnocení tříd
N 1400
Jediným účastníkem této třídy byl Václav Kapal na Peugeotu 106.
N 1600
Oba dny vyhrál Mirek Pribula na Hondě Civic, v sobotu s pohodlným náskokem před Antonínem Širokým na Peugeotu 106, v neděli už se oba přetahovali těsněji, nakonec byl ale o sekundu přece jen rychlejší opět Mirek. Třetí místo v sobotu obsadil nováček Marek Kalika, který zároveň zvítězil v Saxo cupu. V neděli Marek poznal i druhou tvář závodů a po nedobrždění před zatáčkou skončil hluboko pod tratí mezi stromy. V neděli vyhrál Saxo cup a třetí místo ve třídě obsadil Roman Křivonoska. Další pohárové Saxo potrápili bratři Brouskové, s otlučeným autem ukončili liberecké dobrodružství po nedělním tréninku. Největší ránu ve třídě ovšem dal hned v sobotním tréninku Vladimír Kvasnička, který poslal Saxo do skály.
N 2000
Double ze Svijany Prix si odvezl Petr Tvaroh na Hondě Acura. V sobotu za ním skončil na druhém místě zahraniční účastník Jan Nowak na Renaultu Clio, ten v neděli v první závodní jízdě hned v první zatáčce dostal na studených pneumatikách hodiny, dostal se až do škarpy, kde bohužel zůstal zaklíněn tak, že se bez pomoci těžké techniky nemohl dostat zpět. Třetí v sobotu skončil Jaris „Gekon“ Vaňátko startující na Hondě Acura. Po výpadku polského jezdce skončil v neděli na druhém místě. Třetí místo v neděli obsadil Jiří Klán na VW Corrado.
N +2000
S osmi závodníky na startu jedna z nejobsazenějších tříd. Rozhodným nástupem hned v první závodní jízdě si vytvořil dostatečný náskok Jiří Hák na Mitsubishi Lancer EVO IX a zvítězil. Marně v druhé jízdě finišoval Aleš Komárek na Mitsubishi Lancer EVO X, ani nejlepší čas mu nestačil na nechybujícího Jiřího Háka. Třetí skončil Martin Lev, který tentokrát startoval na půjčeném Mitsubishi, protože po loňské havárii teprve staví nové Subaru. Na čtrvtém místě skončil Zdeněk Hořánek také na Mitsubishi Lancer EVO IX. V neděli to ve třídě jiskřilo víc než je zdrávo. Aleš Komárek taktizováním na hraně získal proti soupeřům výhodu oschlejší tratě, což notně nažhavilo jeho soupeře, nicméně přes ostrá slova nikdo oficiální protest nepodal. Ve vyostřené atmosféře poslal ve stopách Lukáše Kubíčka a Marka Kaliky mimo trať své Mitsubishi sobotní vítěz Jiří Hák. Zvítězil tedy Aleš Komárek na Lanceru EVO X před piloty devítkové evoluce Lanceru Martinem Lvem a Zdenkem Hořánkem.
E 1400
Hned v prvním tréninku poslal mimo trať pick-upa Lukáš Kubíček. Vůz zůstal po nárazu do stromu dost poničený, jezdci se nic nestalo, sobotní závod tak přišel o jednoho z favoritů, Lukášův tým, což je vlastně celá rodina, ovšem ctící zásadu, že závodník musí po ráně zase závodit co nejdřív, přivezl na neděli pro Lukáše jeho loňské auto. V sobotu oslavil první vítězství po zásadní přestavbě auta Radim Mach na Suzuki Swift. Druhý skončil Martin Maderák na Suzuki Swift. Loňský absolutní vítěz Edda cupu Miroslav Černý na Škodě 130 L skončil až třetí, když v jedné jízdě místo odbočení na Ještěd pokračoval rovně do Liberce. V neděli už na trati nebloudil a zvítězil, Radima Macha odsunul na druhé místo. Třetí skončil Lukáš Kubíček, na kterém sobotní extempore nezanechalo žádné stopy.
E 1600
V sobotu zvítězil Jan Reiss na Škodě 130 RS s velkým náskokem před Zdenkem Tichým závodícím na Fordu Puma. Třetí místo vybojoval František Penc na škodováckém Pick-upu. V neděli zvítězil Jaroslav Fikota jr. na Hondě CRX, který toto vítězství věnoval svému motoráři Dimimu, který obětavě po Jardově sobotním odstoupení po závodě, v sobotu večer přivezl do Liberce díly a vrátil autu vyhrávací formu. V neděli skončil druhý Jan Reiss a na stupně vítězů jako třetí vystoupil Karel Salaba na Citroenu AX, který hrdině bojuje se všemi nástrahami počasí na jedněch gumách.
E 2000
Ve dvoulitrech bylo po oba dny na prvních třech místech shodné pořadí. S oranžovou Škodou Octavia zvítězil Vratislav Cinkl, za ním skončili dva piloti na Hondách Civic, stříbrný byl vždy Martin Čábela, bronzový Michal Slováček.
E +2000
Roli favorita potvrdil domácí Lukáš Suchomel na Lotusu Elise, když zvítězil po oba dny, i když v neděli jej v první jízdě o desetinu sekundy porazil Tomáš Košek na Mitsubishi Lancer EVO VI. O to, že je Tomáš rychlý, přesvědčuje při každém svém startu a na Ještědu skončil dvakrát druhý. V sobotu vybojoval třetí místo Vladimír Liška na BMW M3, bohužel v neděli v horní části trati havaroval do pařezu. Třetí místo v neděli vybojoval reprezentant titulárního sponzora závodu Tomáš Kučera ze Svijany Racing, kdy se těšil i podpoře Jana Sýkory, který v sobotu ještě premiérově bojoval s Fabií S 2000 na Rally Lužické hory. Hezký výkon předvedl i čtvrtý Jonas Bazy na VW Golf. Spíše zpestřením pro diváky byl nedělní start driftera Marco Zakouřila na BMW.
H 1300
Nejspokojenější odjížděl z Ještědu Luboš Krameš, který na Škodě Rapid dvakrát zvítězil. Po oba dny měl i stejné soupeře na stupních vítězů. Dvakrát druhý skončil Tomáš Neruda na Škodě 110 a třetí místo zbylo na Jaroslava Vosmeka na Škodě 130 LR. Petr Brousek představil nový přírůstek do objemově nejslabší třídy historiků, červeného Mini Coopera.
H 1300p
Pohárové třináctistovky vyhrál po oba dny Michal Šmíd na Škodě 130 RS. V sobotu za ním druhý skončil Pavel Jiras také na Škodě 130 RS, třetí místo obsadil Bohuslav Krejčí na Škodě Rapid Gr.H. V neděli vybojoval druhé místo Jiří Bažata na Škodě 130 RS v barvách bývalého Chodos teamu. Třetí místo získal a zkompletoval tak „eresové“ stupně vítězů Pavel Jiras. Dalšímu zahraničnímu účastníku Antti Hoheiselovi znemožnila dokončit závody technická závada na jeho Škodě 130L.
H 1600
Přestupem do šestnáctistovek přispěl Josef Srnský jr. k ještě větší dramatičnosti a vysoké úrovni této třídy. Se Škodou 130 LR v sobotu zvítězil, v neděli, protože, kdo chce v této třídě uspět, musí jet na hraně, havaroval a závod nedokončil. V sobotu skončil druhý David Patera na Citroenu Visa GTI, který ještě v tréninku bojoval s trucujícím motorem. Třetí skončil Petr Vánočka na Škodě 130 LR, za ním Pavel Maier na Fordu Escort Mk I, o úrovni této třídy svědčí i to, že i čtvrtý z této třídy by získal v obou vyšších třídách druhé místo! V neděli zvítězil David Patera před Pavlem Maierem a Petrem Vánočkou.
H 2000
Dvakrát zvítězil Eduard Patera na Peugeotu 205 GTI, i když v neděli měl štěstí. V první závodní jízdě jen tak tak projel cílem, na nezkrácené variantě by měl smůlu. Za ním dvakrát druhý skončil Jaromír Hlavatý na VW Golf a vždy třetí Jan Šipka na Fiatu 124 Abarth. Smolný víkend na Ještědu prožil Ivo Král. V sobotu v druhé jízdě odešla na jeho Golfu poloosa, Ivoš se večer vrhl do práce a v neděli už stál opět ve formě na startu. Po první jízdě i díky technickým problémům Edy Patery vedl, bohužel za snahu tentokrát nebyl odměněn a ve druhé jízdě se rozsypala spojka.
H +2000
Audi Quattro Sport s Petrem Žáčkem za volantem nemělo na Ještědu konkurenci a Petr v sobotu i v neděli třídu opanoval s velikým náskokem. Na druhém místě skončil po oba dny Robert Kacálek na BMW 635 CSi. Dvanáct válců Jaguaru XJS stačilo dvakrát na třetí místo pro Jaroslava Rejku.
Náročný závod Svijany Prix Ještěd 2013 skončil, doufejme, že poškozené a porouchané vozy se jejich jezdcům podaří co nejdříve dostat do závoduschopného stavu a v co největším počtu se účastníci Edda cupu ČM ZAV sejdou v polovině května na kultovním Korábu nad Kdyní.
Jarda Malík