Tomáš Košek (17. 5. 1974) nejezdí z časových a finančních důvodů kompletní seriál EDDA Cupu. Pokud se však na startu objeví, patří k nejrychlejším pilotům. Za volantem svého lanceru šesté evoluce exceloval i na dosud posledním závodě na Ještědu, kde nestačil pouze na Lukáše Suchomela s mnohem kvalitnějším Lotusem Elise.
Tomáši, můžeš zavzpomínat na tvé motoristické začátky?
„Motoristický sport jsem sledoval od malinka. Bydlím v Hodkovicích nad Mohelkou, kudy vede trať jedné z rychlostních zkoušek Rally Bohemia. Právě soutěže jsem toužil jezdit, ovšem finanční možnosti mi to nedovolily. První závodnické zkušenosti jsem učinil v roce 2002 za volantem Volkswagenu Golf 1, 8 v Car Winter Cupu. S ním jsem vyhrál kategorii B. Po hloupé nehodě při testu následovala tříletá pauza. Vrátil jsem se za volantem Golfu G60, do něhož jsem nejdříve zabudoval motor z Octavie RS a poté z Audi TT. V letech 2006 až 2008, tedy až do konce seriálu, jsem s ním vládl třídě B nad 1400ccm. S golfem jsem absolvoval už i závody EDDA Cupu v Hronově a Vrchlabí.“
V EDDA Cupu jsi ale brzy vyměnil golfa za mitsubishi. Proč?
„Štvalo mě, že jsem hodně ztrácel, především na startu. Golfa jsem proto prodal, koupil jsem z Japonska lancera šesté evoluce a předělal jeho pravostranné řízení na levé. Dva roky jsem ho stavěl a po testu v Sosnové roku 2012 jsem s ním debutoval v Telnici.“
Máš nějakou oblíbenou trať?
„Jsou to Živohošť, na níž držím traťový rekord, a právě Telnice, lemovaná na jedné straně skálami a na druhé hlubokou propastí. Preferuji krátké, technické tratě. Vybírám si závody, které se mi líbí. Na celý seriál stejně nemám dostatek času ani financí. Například tratě Berg Cupu mi přijdou příliš rychlé, takové dálnice pro placky.“
Kterého úspěchu si ceníš nejvíce?
„Když jsem loni v Hronově porazil s dvojkovým golfem promotéra EDDA Cupu Edu Pateru, pilotujícího subaru:-).“
Jak jsi na tom s jezdeckými vzory?
„Mým rallyovým idolem byl Henri Toivonen. Zaujal mě jako malého kluka skvělými výkony za volantem legendární Lancie S4. Když na Korsice zahynul, chodil jsem do šesté třídy. Skupina B byla vůbec bájná, z těch aut šel až strach. Dnes už je ta technika až příliš dokonalá, nicméně sledovat přetahovanou o vteřinky Loeba s Ogierem je také fantazie. Mezi vrchaři preferuji Patrika Semlbauera, kterého jsem viděl závodit na vlastní oči. Podle mě nikdo nikdy u nás nejel s formulí tak skvěle, jako on. Některá místa byl schopen jet i smykem.“
Můžeš představit tvůj tým?
„Auto si chystám sám a žádní mechanici mě nedoprovází ani na závody. Za přípravu tlumičů děkuji Jindrovi Křístkovi. Motor mi ladí firma RR Power a za finanční podporu patří díky mému novému sponzorovi, společnosti Traktorka z Jablonného v Podještědí. Opomenout nemohu rodinu, přestože se netají strachem o mě. Za podporu jí děkuji.“
Čemu se věnuješ vedle závodů?
„Provozuji soukromou opravnu aut. Žádné zaměstnance nemám, a tak si na nedostatek práce nemohu stěžovat. Kdysi jsem také měl silniční motocykl a dělal jsem mechanika motocyklovému závodníkovi Štěpánovi Laurinovi.“
A co tvé plány do budoucna?
„Budu pokračovat v EDDA Cupu, kde se zúčastním vybraných závodů. Opět se vynasnažím porazit zkušenější a movitější borce. Závěrem chci poděkovat Edovi Paterovi a týmu jeho spolupracovníků, že pro nás připravují tolik krásných závodů.“
Vlastimil Resl, www.ewrc.cz
Foto: Katka Opalecká