České mistrovství závodú automobilů do vrchu- Edda cup za polovinou.
ČM ZAV – Edda cup se závodem v Bečově nad Teplou na začátku prázdnin přehoupl do své druhé poloviny. Letošní kalendář sestává z devíti závodních víkendů. Závodníky ještě čekají tratě ve Vrchlabí, Praze – Radotíně, Staré Živohošti a zakončení na Autodromu Sosnová.
Dosavadní průběh sezóny ukázal, že seriál si udržuje svou vysokou sportovní i organizační úroveň. Trošku se nám snížila průměrná účast, přesto v dosavadních závodech celkem přičinilo svůj zápis do celkové klasifikace už 210 závodníků! Vedle kvantity je samozřejmě důležitá i kvalita a ani zde se závodníci Edda cupu nemusí stydět. Špičkoví jezdci jednotlivých tříd předvádějí opravdu hodnotné výkony na pečlivě připravené technice. Pro další rozvoj seriálu je důležité, že stávajícím mistrům vyrůstá nová konkurence, mladá krev, která má i svůj juniorský pohár, se rychle otrkala a začíná šlapat ostříleným matadorům na paty.
Ke kladům Edda cupu patří i pestrá škála závodní techniky, některé stroje mají opravdu špičkovou úroveň. Velmi zajímavá je kategorie historických závodních automobilů vyrobených do r.v. 1985, kde pravidelně startují legendární Škody 130 RS a 130 LR, Mini Cooper, Ford Escort Mk I, našel zde své pokračování i souboj z evropských okruhů 1. poloviny 80. Let minulého století mezi BMW 635 CSI a dvanáctiválcovým Jaguarem XJS. Dokonce v čele absolutního hodnocení Edda cupu je nyní Petr Žáček na legendárním Audi Sport Quattro.
Nejbližšími pronásledovateli P. Žáčka jsou zatím Martin Čábela na Hondě CTR a obhájce loňského absolutního prvenství Miroslav Černý na Škodě 130L, který sice startuje v objemově nejslabší třídě závodních automobilů, ale jeho souboje na ostří žiletky s juniorem Lukášem Kubíčkem na Škodě pick-up patří k tomu nejlepšímu, co Edda cup nabízí.
Most
Na první závod sezóny přijelo tradičně rekordní množství závodníků. Startér odmávl 130 jezdců. Nejrychlejší byl Lukáš Suchomel na Lotusu Elise. Čtvrtý absolutně nejrychlejší čas zajel na VW Golf GTI velezkušený Ivo Král startující v historických automobilech, když před ním skončily pouze zmiňovaný Lotus, Ultima Petra Suchomela a Nissan Z s Jakubem Rejlkem. Aleši Komárkovi, velkému favoritu nejsilnějších eNek, odešlo v prvním závodě turbo na jeho Lanceru EVO X, do druhého odstartoval na Lanceru EVO IX, který mu gentlemansky zapůjčil soupeř Miloš Feigl a dokázal, že umí zvítězit i bez svého vozu.
Svijany Prix Ještěd
Poprvé absolvovali závodníci dlouhou variantu tratě až pod vysílač, bohužel průběh závodu velmi ovlivnilo počasí, zima a zejména mlha donutila několikrát přerušit jízdy a dokonce snést cílovou fotobuňku o několik desítek metrů níže z důvodu bezpečnosti. Přemotivovanost jezdců způsobila několik havárií, naštěstí všechny, i ty hrozivě vyhlížející, skončily bez zranění jezdců, nebo ohrožení diváků. Jedním z těch, kterým se havárie nevyhnula byl Josef Srnský jr.na Škodě 130 LR, který v sobotu skončil absolutně sedmý, před ním byly pouze auta z tříd přes dva litry objemu , v neděli svou snahu přehnal a skončil mimo trať. Za vítězným domácím Lukášem Suchomelem skončil výborně jedoucí Tomáš Košek na Mitsubishi Lancer EVO VI.
Kdyně- Koráb
Závod na legendárním Korábu se v Edda cupu jezdí unikátním způsobem. Závodníci během víkendu absolvují osm závodních jízd a všechny se započítávají do celkového času. Musí tedy udržet koncentraci a podávat vyrovnané výkony po delší dobu, než na jakou jsou zvyklí, velké nároky klade tento systém i na přípravu techniky. Taktizovat se moc nedá, neboť proměnlivé jarní šumavské počasí s občasnými přeháňkami dokáže velmi rychle jakékoli kalkulace velmi rychle zhatit. Nejlépe se s nástrahami Korábu vypořádal a všechny ataky soupeřů odrazil Tomáš Kučera na Mitsubishi Lancer EVO IX, který je v péči známého špičkového soutěžáka Jana Sýkory.
Kozákov
Premiérově se závodníci vydali na nejvyšší horu Českého Ráje Kozákov. Zajímavá trať s kvalitním povrchem slibovala kvalitní závody, bohužel počasí, zima, opět mlha a hlavně déšť, jež zaplavoval vozovku proudy vody donutil organozátory kvůli bezpečnosti závodníků a diváků, kteří i navzdory slotě přišli, ukončit závod a vyhlásit výsledky po první závodní jízdě. Na mokré trati si nejlépe vedl Tomáš Košek na Mitsubishi Lancer EVO VI s devátou evolucí Lanceru za ním skončil Tomáš Kučera a na třetím místě se umístil Jonas Bazevičius na VW Golf.
Bečov n. Teplou- Krásno
Malebné městečko Bečov nad Teplou se stalo dalším dějištěm Edda cupu. Tentokrát už za krásného letního počasí se zázemím na letišti v Krásně si všichni užili pohodový závodní víkend, tedy asi kromě Marka Zikána, který s Audi S8 havaroval do svodidel a audinu těžce poničil. K dokonalosti bečovského závodu chybí jen kvalitnější povrch trati, ale to je věc, kterou nedokáží organizátoři ovlivnit. Nejúspěšnějším jezdcem víkendu se stal Tomáš Kučera. Nejnapínavější závodění nabídla třída historických třináctistovek, kdy v sobotu dělily vítězného Tomáše Nerudu na Škodě 110 L Rally od druhého Luboše Krameše na Škodě Rapid pouhé 3 setiny sekundy a v neděli 8 setin sekundy.
Dosavdní průběh sezóny slibuje napínavé závodění a pěknou podívanou, která potěší oko, ucho i srdce fanouška rychlých automobilů i ve zbývajících závodech sezóny ČM ZAV- Edda cupu.
Jarda Malík