aktualizováno | 21.08.2013 16:39:14 | edda | přečteno: 8998x
ZAV Benecko pohledem Vlasty Resla

Benecko – závody do vrchu seriálu EDDA Cup

Na závod seriálu EDDA Cup jsem letos vyrazil potřetí. Po dvou propršených a chladných závodech na Severu Čech (Ještěd a Kozákov) se na Benecku konečně závodilo za naprosto ideálního počasí – bylo teplo a slunečno, ale ne nesnesitelné vedro:-). Souboj o absolutní vítězství vyzněl v sobotním i nedělním závodě (bodoval se každý zvlášť) lépe pro Tomáše Koška s lancerem šesté evoluce, ovšem Tomáš Kučera s „devítkou“ prokázal značné zlepšení a byl mu více než zdatným soupeřem.

 

Sobota

 

S výletem na sobotní závod na Benecko jsem počítal už týden. To mě na něj totiž pozval Roman Linhart, bývalý rallyový spolujezdec Pepy Čermáka a především velezkušený ředitel většiny podniků pod záštitou Edy Patery. Roman si však, především z rodinných důvodů, udělal celé prázdniny od ředitelování volno a hodlal vyrazit jen na sobotu v roli „obyčejného fanouška“:-). Po desáté hodině už mě s jeho přítelkyní Markétou a krásnou, novou služební octavii od Romanova dlouholetého zaměstnavatele – firmy Přerost a Švorc (auto od nich má už několik let i čerstvá světová šampiónka na 400 metrů překážek Zuzana Hejnová) čekali u „Mekáče“ před mladoboleslavskou Olympii a hurá na Východ. Cestou mi dal Roman přečíst stížnost jakéhosi zákazníka, jenž prý není spokojen s kvalitami nové octavie. Jezdil prý „rallíčko“ i s „evíčkem“ (ne tedy to, co Loeb, ale v Milovicích) a při odjezdu s novou oktávkou z křižovatky mu například nejde dávkovat plyn. Asi první člověk na světě, který plyn nepřidává, nýbrž dávkuje. Celkem slušně jsme se pobavili:-).

 

Do Vrchlabí jsme dorazili ve chvíli, kdy probíhaly druhé tréninky. Depo se nacházelo přímo v místě, kde při letošní Rally Krkonoše startovaly posádky do úvodní erzety. Ta zpočátku vedla právě po části závodu do vrchu. Nejrychlejší v tréninku ze všech devadesáti aktérů byl Tomáš Kučera s lancerem deváté evoluce. Svůj osvědčený speciál pilotoval přes spekulace o jeho startu s Fordem Fiesta R5, s nímž se Honza Sýkora a Martina Škardová na Bohemii postarali o světovou rallyovou premiéru vozu této kategorie a na pačejovském sprintu nestačili jen na tovární posádku týmu Škoda Motorsport Esapekka Lappi – Janne Ferm. Fiesta však v Benecku také nechyběla a budila zasloužený zájem a obdiv diváků i závodníků – jako předjezdec obou sobotních hlavních jízd jí pilotoval jeden z našich nejtalentovanějších soutěžáků nedávné minulosti Honza Šlehofer. Právě u týmu Svijany Racing jsme pozdravili spoustu přátel – nechyběli Honza Sýkora s přítelkyní Verčou, Martina Škardová, mechanici Dortík, Honza a Míra Houdek a samozřejmě také sud lahodných Svijánek:-). V týmovém stanu s Martinou zrovna diskutoval pilot třídy N+2000 Miloš Feigl v nepřehlédnutelném oblečení Red Bull – ve stejných barvách má zbarveno i své závodní mitsubishi.

 

Hned vedle stanu Svijany Racing sídlil Lukáš Opalecký s kadettem. Moc mě potěšilo setkání s jeho sestrou Katkou, oficiální fotografkou EDDA Cupu. Ta mi také vždy dodává fotky pro články o pilotech tohoto seriálu. Dobře jsem pokecal také ve stanu dvou velkých osobností třídy E-1400 Míry Černého a Martina Maderáka (mimochodem dobří kamarádi špičkového hokejového útočníka a velkého fanouška automobilového sportu Honzy Alinče), kde zrovna pobýval i třetí do party – turnovský Lukáš Kubíček. Tentokrát jim prý však začal zatápět i David Černý se zeleným pick-upem. Ještě níže k vjezdu do depa byli moji sousedé z ulice – Jarda Vosmek s bráchou a mechanikem Romanem (hned ve vedlejším domě od nich bydlí dlouholetý soutěžák Pepa Dvořák). Úplně na konci depa sídlil hlavní favorit Tomáš Košek. Tento skvělý pilot jezdí na závody většinou sám a kombinézu jezdce průběžně střídá s overalem mechanika. Exotické auto – Citroën SM údajně s motorem z jaguára – představil

německý jezdec Hans Joswics, sídlící právě proti Tomášovi Koškovi. Hodně napilno měli u Srnských. Josefa mladšího, který po přestupu z H-1300 převzal roli jednoho z favoritů H-1600, zradil motor jeho „elery“. Ten dokázal jeho skvělý mechanik vyměnit během polední pauzy za sériový. Bylo ho sice možno točit jen do pětiapůl tisíc otáček, Pepa však mohl bojovat o další body. U startovní brány jsem potkal další výraznou osobnost pořadatelského sboru EDDA Cupu – sportovního komisaře Jardu Malíka.

 

Ještě před úvodní jízdou neudržel své ředitelské vlohy na uzdě Roman. Ukořistil jednu z vysílaček, aby měl přehled o průběhu závodu a mohl pomoci řediteli Ivo Holanovi (Benecko řediteloval potřetí a jednou též Živohošť), s nímž se také vydal uzavírat trať. Mě pak naložily před nimi jedoucí Markéta s Katkou Opaleckou a na úvodní jízdu jsme na první partu zavítali do mírné levé v lese (jedno z nejrychlejších míst trati), kam jsme došli od cíle. Mezi diváky nechyběli letošní autokrosoví nováčci divize TouringAutocross, bratři Aleš a Radek Plichtové. Jejich želízkem v ohni byl Tomáš Housa s fabií s obrovským zadním křídlem, startující ve třídě E-2000. Krásný pohled byl na jízdu favorita třídy N-1600 – zbraslavského Antonína Širokého. Ten pracuje jako jeřábník u firmy Švestka a logo jeho zaměstnavatele je také na jeho zeleném Peugeotu 106 tím dominantním. Špička E-1400 letí už tradičně – oba Černí, Kubíček i Maderák jsou správní střelci:-). Nádherný pohled byl klasicky na oba Patery – otce Edu a syna Davida. Nechyběly ani legendy – bývalý dlouholetý soutěžák, domácí Tomáš Hank, Josef Srnský starší a Jiří Hák, vládnoucí třídě N+2000.

 

Na druhou partu jsme popojeli níže do levého vracáku na otevřeném prostranství. Ten byl pořadatelsky výborně zajištěn, přesto Roman posunul několik diváků, snažících se skrýt na vnějšku za křoví, do bezpečné vzdálenosti za „mlíko“. I když byl v roli diváka, věci spojené z bezpečností řešil ihned a automaticky. Jako první přiletěl Šlehy s Mírou Houdkem na sedadle spolujezdce, poslal fiestu krásně bokem a zaslouženě sklidil ovace přítomných diváků:-). Markéta vše zachytila na video, které má mimochodem Šlehy na svém facebooku:-). S velkou, asi dvacetivteřinovou ztrátou přijel Tomáš Kučera. Výletem mimo trať, vzhledem k sčítání časů obou jízd, ztratil naději na dobrý sobotní výsledek. Stát u něj zůstal Vláďa Liška s „em trojkou“ a byl poslán k opravné jízdě. Roman při poslouchání komunikace pořadatelů (například zdlouhavého řešení jednoho traťáka, kolik času kdo ztratil místo prioritního zastavení jízdy a zjištění, zdali nedošlo ke zranění) dostal málem infarkt – při jeho zkušenostech a náročnosti na bezpečnost by asi, být v roli ředitele, udělal pořádný cirkus:-). Roli favorita nicméně zvládl Tomáš Košek a časem 2:08.92 byl v první jízdě nejrychlejší absolutně. Nádherně na brzdy šli všichni borci z E-1400 a také Jan Šipka s nádherným Fiatem 124 Abarth. Pastvu pro oči i uši pak poskytl skvělou jízdou i krásně poskládanou převodovkou Tomáš Housa:-).

 

Na první partu druhé rundy jsme popojeli opět níže, mezi dva retardéry (stanoviště pět a šest z jedenácti). Byli jsme tak zhruba v polovině trati a opět si užívali pohled na krásný sport:-). Markéta nás skvěle zásobovala svačinami a navíc našla, k pozdějšímu údivu mnoha lidí, v lese houby:-). Neskutečně opět letěl Míra Černý se Škodou 130L. Ten dokáže neuvěřitelně naprosto přesně a prakticky nejdále ze všech brzdit do retardérů. Pro technické problémy naopak předčasně ukončil své sobotní účinkování Pavel Maier s escortem MKI. Šoky opět zažíval Roman – jeden z pořadatelů z jednoho ze stanovišť se už po několikáté neozýval ve vysílačce, že se s kýmsi zakecal. Ředitel závodu Ivo Holan mu však rychle vysvětlil vážnost situace a už se to neopakovalo. Druhou partu jsme shlédli u startu. Jak odstartovalo například Audi Quattro Petra Žáčka, to je prostě extáze snad pro každého motoristického fanouška:-). Absolutně nejrychlejším časem dne (2:06.08) si trochu spravil chuť Tomáš Kučera a naznačil, že v neděli se s ním bude muset hodně počítat. Odpoledne už byl každopádně Roman

spokojený. Jeho zástupci Ivo Holan a Brian Plšek zvládali organizaci závodu výtečně a vše fungovalo, jak má.

 

Ještě po skončení poslední sobotní jízdy jsme chvilku pobyli v depu a posbírali dojmy aktérů. Pro náhradní lebro své oranžové octavie vyrážel do Mladé Boleslavi na svém silničním motocyklu Vráťa Cinkl. U výjezdu jsem potkal mimo jiné Lukáše Suchomela, jenž ještě loni vítězil v podnicích EDDA Cupu za volantem Lotusu Elise. Letos však přestoupil do mistrovství republiky a přes touhu v Benecku startovat si to po výhrůžkách Federace automobilového sportu v některých nedávných internetových článcích nedovolil. Vzpomínka na odebrání licencí Tomáši Drástovi a Pepovi Čermákovi za start na Zbraslavi roku 2010 je ještě příliš živá a FAS, zřejmě při dalším pocítění úpadků a úbytku jezdců ve svých šampionátech, kolem sebe začíná opět kopat…

 

Původní plán vyrazit k domovu v sedmnáct hodin se pozdržel. Syky totiž Romanovi nabídl možnost posezení ve fiestě s tím, že mu vše vysvětlí. Že jsme ho s Markétou nemohli dostat ven, dá logiku:-). Cestou zpět jsme na jedné novopacké křižovatce zahlédli proti nám nepřehlédnutelný Range Rover, za jehož volantem seděla neméně přehlédnutelná zpěvačka Dara Rolins. Roman s Markétou mě pak vysadili v řepovské hospůdce U Vítků, kde jsem při pokecu s jejím majitelem – autokrosovým pilotem Divize6 – Lukášem Vítkem, spřádal při sledování prvního poločasu šlágru pátého kola fotbalové Gambrinus ligy mezi Viktorii Plzeň a Spartou Praha plány na nedělní benecké pokračování:-).

 

Neděle

 

V neděli jsem vstával ještě dříve, než v sobotu. Už před devátou ranní jsem totiž vyrážel motoráčkem do Dolního Bousova na sraz s Tomem Handíkem. Úřadující šampión autokrosové Divize6 a její letošní aktuální lídr přijel chvilku po mém příjezdu a vyrazili jsme vstříc dalším skvělým motoristickým zážitkům:-). Už cestou proti nám profrčela na podvalu felicia Tomáš Mészárose. Při prvním nedělním tréninku trefil retardér, vylomil přední kolo a závody pro něj skončily. Zanedlouho jsem se dozvěděl, že svého historického escorta přes noc nestihl zprovoznit ani Pavel Maier – závada motoru se ukázala vážnějšího rázu, než původně vypadala.

 

Na rozdíl od Romana Linharta, který má v seriálu EDDA Cup hodně významnou pozici, zaparkoval Hanďas způsobně před vjezdem do depa. Prý na autokrosu také nemá rád, cpou-li se mu lidé svými civilními auty až ke stanu:-). Po pokecu s Tomem Koškem, jenž se netajil tím, že ho zřejmě čeká nelehký souboj s Tomem Kučerou, který v sobotní druhé jízdě naznačil své možnosti, jsme se přesunuli k týmu Svijany Racing. Svezení s fiestou R5 už nebylo na neděli plánováno a byla zde vystavena vyloženě na parádu:-). S Mírou Houdkem a Dortíkem jsme opět zavzpomínali na týden staré „stěhování“ Svatého Jana Nepomuckého na lnářském zámku z prvního do druhého patra, při němž sehrál hlavní roli „Sochař“ Ondra Placata (mimochodem se svým quattrem letos startoval v rámci EDDA Cupu v dešti a mlze na Kozákově) a Alex Homolka mu ulomil jednu z hvězdiček svatozáře. Pak už jsme se vyrazili dívat ke startu první jízdy. Přiznávám, že druhý den jsem plánoval trochu novinářsky tvořit, ovšem na těch závodech to je při tom shonu, ruchu, přípravách jednotlivých týmů a setkání s mnoha přáteli velký problém. Se svozem dorazila také parta AMK Český ráj v čele s Petrem Pěničkou, která překvapila příjezdem od Benecka v protisměru trati:-).

 

V absolutním pořadí zahájil opět nejlépe Tomáš Košek, který předtím – zřejmě takticky – trochu prodal úvodní trénink. Časem 2:06.18 zdolal „svijanskou devítku“ téměř o vteřinu a

položil tak dobrý základ pro druhou jízdu. V H-1300 začal excelovat Pavel „Klobása“, v E-1400 se v první jízdě musel překvapivě sklonit Míra Černý před jmenovcem Davidem. V H-2000 pak Ivo Král, stejně jako v sobotu, tahal za delší konec provazu proti Edovi Paterovi.

 

Pauzu mezi první a druhou jízdou jsme strávili v nedaleké restauraci – Hotel Pivovarská bašta. Zdejší kuchyni i pivo (to si v tomto pivovaru vaří sami) nám totiž vychválil celý tým Svijany Racing, který zde byl od pátku ubytován:-). Vařili opravdu luxusně a točili zde pivo Krakonošský Medvěd (světlé výčepní, tmavý ležák a jako speciál bezové). Výřečný Pěnda se rychle spřátelil s majitelem Radkem a ten nás vzal na exkurzi do sklepa (Rytířský sál), kde pořádá rauty, svatby, večírky atd., i přímo do výrobny piva na ochutnávku:-).

 

Na druhou jízdu jsme opět zakotvili u startu – seznámil jsem se zde s pilotem dvojkového golfa se zajímavým pseudonymem Jonas Bazy – neskutečný střelec:-). Tento liberecký závodník dokáže se svoji obstarožní technikou atakovat přední příčky absolutního pořadí a nejednou získal skalp soupeřů s mnohem silnějšími lancery. Vzpomněl jsem si na jeho sobotní pokec s Romanem, který mu říkal, že s tímto autem může na dálnici zkazit den a srazit sebevědomí nejednomu borci s „eresem“. A Bazy na to hned, že tak činí s oblibou a často – výsledkem byl všeobecný velký smích:-). Tentokrát však nad jeho síly byli oba Tomášové i Vláďa Liška. Strhující souboj o absolutní vítězství došel svého rozuzlení až v úplně poslední zatáčce. V ní Tomáš Kučera přehnal své nasazení a po příliš rychlém nájezdu se poroučel mimo trať. Dokázal sice protnout fotobuňku, ovšem v součtu obou jízd mu na vítězného Tomáše Koška chybělo lehce přes dvě vteřiny. Oba si každopádně zaslouží uznání, neb udělali závod. Vítěz opět prokázal své obrovské jezdecké kvality a preciznost, poražený s ním pak vůbec poprvé sváděl takhle těsný souboj. Mohl dojet v klidu dvakrát druhý, ovšem srdce závodníka mu velelo bojovat o vítězství a už se těším na jejich příští vzájemný souboj:-).

 

Ještě těsnější rozdíl byl v enkách, kde Zdeněk Hořánek udolal Jiřího Háka o pouhých 0, 38sec. Vůbec nejtěsnější rozdíl (0, 22) byl v E-1400 a Miroslav Černý jím udolal svého jmenovce Davida. Nejrychlejší historik a vítěz H-2000 Ivo Král s dvojkovým golfem pak překvapivě pokořil i vítěze H+2000 Petra Žáčka se supersilným quattrem. Konečně jsme také stihli pozdravit Josefa Čermáka staršího. Ten pro mě působil poněkud utajeně díky výměně tradičního escorta MKI za Škodu 120S. Dle mých info čeká na dokončení motorů pro obě autobianchi, se kterými by pak měli brázdit tratě EDDA Cupu společně se synem Pepou. Už se nemůžu dočkat:-).

 

Nejdůležitější nicméně bylo, že celé bezproblémové závody se obešly bez vážnějších karambolů a časových průtahů a my tak vyráželi zpět do Mladé Boleslavi plni skvělých sportovních zážitků:-). Akci jsem zakončil v Bingu pokecem se Silvou a „nemohl se dočkat“ nového pracovního týdne:-).

 

Další program

 

Takže tolik tentokrát ode mě. Následující dva víkendy plánuji autokrosové – ten příští se v přerovském Údolí mamutů koná další podnik Mistrovství Evropy. Po mnoha karambolech v maďarském Nyirádu (za skvělý nedělní SMS autokrosový infoservis děkuji kartcrossaři Martinovi Hrubému přezdívanému Amigo) a velké vyrovnanosti a početnosti jednotlivých divizí (především SuperBuggy a Buggy1600) očekávám strhující podívanou. Další víkend následuje předposlední podnik domácího šampionátu v Sedlčanech, kde by Hanďas měl mít opět krásné hostesky Terezku a Alenku:-). No a další sobotu snad zavítám na další podnik

EDDA Cupu, který tentokrát hostí Radotín na části slavné rychlostní zkoušky Pražského Rallysprintu. Tak budu mít opět o čem psát a reportovat:-).

 

Vlastík

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007