aktualizováno | 19.09.2013 22:25:31 | edda | přečteno: 9643x
Jonas Bazevičius – nová hvězda na nebi seriálu EDDA Cup

 Jako kometa letos zazářil na tratích EDDA Cupu Jonas Bazevičius(24. 6. 1982). Liberecký pilot byl se svým nenápadným dieselovým golfem bez reklam zařazen do nejsilnější kategorie E+2000. Zde se hned zařadil mezi špičku a například na posledním závodě v Radotíně obsadil v této třídě třetí místo. S Jonasem jsme si povídali v restauraci přímo v areálu pivovaru Svijany, který patří k hlavním reklamním partnerům EDDA Cupu. A přes velký výběr piv, včetně vyhlášených svijanských speciálů, popíjel Jonas malinovku.

 

Jonasi, co ty a alkohol?

 

Alkohol piji opravdu výjimečně, cigaretám pak neholduji vůbec. Moji jedinou drogou jsou automobily a motorsport.

 

Kdys vlastně motoristickému sportu propadl?

 

když jsem zahodil kolo, fascinovala auta. Začínal jsem s dvojkovým golfem a od doby je moji srdcovou záležitostí. Následovaly takové ty levné žigulíky za pár tisíc, se kterými jsem blbnul a osahával si volant. To bylo někdy v devětadevadesátém, ještě před získáním řidičského oprávnění. V Litvě tehdy byl zákon, že mladí mohou řídit od patnácti, sedí-li vedle nich dospělý držitel řidičského průkazu. Tak to se mnou táta na lesních a polních cestách praktikoval.

 

Co tvé vlastní závodnické začátky?

 

Ty jsem absolvoval v již neexistujícím Car Winter Cupu. Byly to závody do vrchu v zimě a vesměs se konaly poblíž Liberce. Vzpomínám například na Záskalí či letiště v Hoškovicích.

 

Proč ses rozhodl závodit s přece jen netradičním dieselovým vozem?

 

Diesel vnímám jako ekonomický závoďák. Ten můj byl vyroben v roce 1985, pochází z Litvy a patřil mému dědovi z otcovy strany. Jedu zásadně dvojkové golfy. Mám třetí kastli, pořízenou od člověka z Brna, jenž stavěl auto na rallysprinty. Ty předchozí dvě nebyly po karambolech slučitelné. Jelikož je stále obtížnější na tato stará auta shánět díly, mám pro všechny případy připravené další dvě kastle do zásoby:-). Pořád golfa vyvíjím a zdokonaluji. S žádným jiným autem jsem nikdy nezávodil. Mnozí nad dieselem ofrňují nos, ale dají se s ním zajet opravdu dobré výsledky. Navíc je velmi spolehlivý. Kromě Varů/ Bečov n.T. pozn. redakce/, kde mi v první závodní jízdě odešlo těsnění turba, jsem dokončil všechny podniky.

 

Můžeš přiblížit technické parametry tvého golfa?

 

Jde o klasickou čtyřkolku Syncro, předělanou na pohon Haldex z první generace octavie. Haldex umožňuje nastavení poměru na zadní nápravu. Převodovka je šestistupňová s elektronovým obalem. Tlumiče mám HP od Huška, příští rok bych rád zkusil přestoupit k těm od pana Křístka. Motor je 1, 9 TDi. Převodovka je poskládaná na maximální rychlost 312 km/h. Na dálnici ho tedy občas trošku provětrám a s oblibou překazím den nějakému frajírkovi, myslícímu si, jak nadupanou technikou disponuje:-).

 

Co tvé, na české poměry poněkud nezvyklé, jméno?

 

Jmenuji se Jonas Bazevičius. Otec pochází z Litvy. Do Čech přišel na studia a zde zůstal. Matka je Češka, jsem rodilý Liberečák a Čech jako poleno. Do Litvy každopádně každý rok jezdíme vždy na jeden měsíc prázdnin. Bazy je přezdívka. Vychází z Basic008. V době internetových počátků jsem potřeboval nějaký nickname a střelil jsem tenhle. Basic008 je i moji espézetkou. Auto mám přihlášené v Litvě, kde tyhle espézetky jsou povolené.

 

Kdo tvoří tvůj tým?

 

Jen . Auto si připravuji sám a na závody jezdím také sám. Zpočátku mi pomáhal kamarád Martin Fišer alias Fíša. Spolu jsme jednou například při vychytávání nápravnice vyndávali třikrát za jeden den motor. Od chvíle vím, jak se mechanici nadřou a moc si jejich práce vážím. Otec motorsportu moc nefandí, přijde mu nebezpečný. Byl se na závody dívat jen jednou, na domácím Ještědu. Mamka se o také bojí, ale podporuje . Také přítelkyně můj časově náročný koníček toleruje. Ona se zase se stejnou vervou věnuje tomu svémuzahradám. Za podporu musím poděkovat Sucharovi (Lukáš Suchomel, pozn. autora). Do loňska také jezdil EDDA Cup a letos přestoupil do republiky.

 

Nerýsují se ti nějací sponzoři?

 

Ne a popravdě jsem se o aktivně nezajímal. Líbí se mičistý“ styl vozubez polepů. Například je dobrá decentní reklama na Traktorku Tomáše Koška, a přitom jeho auto bylo také donedávna bez reklam.

 

Máš nějaké jezdecké vzory?

 

Nemám. Popravdě závody nějak nesleduji, byť samozřejmě na Rally Bohemia či různé sosnovské akce se zajedu podívat.

 

Jak vnímáš partu a vztahy v EDDA Cupu?

 

Znám vlastně vesměs jen soupeře ze třídy E+2000. Nejvíce diskutuji s Tomášem Koškem. Jede neskutečnou pilu a krásně brzdí tak, že prakticky nebrzdí. Obrovský pokrok udělal Tomáš Kučera. Ten v Benecku zajel fantastický nejrychlejší čas v jedné z jízd. Vláďa Liška zase obrovské zkušenosti z dlouholetého působení v evropském vrchařském šampionátu.

 

Která trať je tvoje oblíbená?

 

EDDA Cup jedu prvním rokem, tak jsem zatím všechny ani nejel. Nejvíce se mi líbil Ještěd. Ne proto, že je mým domácím závodem, ale zaujal rychlou, širokou tratí, která se ale přitom vlnila ze zatáčky do zatáčky. Například Radotín byl oproti němu hodně úzký. Rád se ale svezu na každé trati a nevybírám si.

 

Jiné motoristické disciplíny nelákají?

 

Popravdě se nejlépe cítím na sněhu. Nejraději bych jel pořád smykem a dveřmi napřed:-). Na asfaltu sice výsledky mám, za kdovíjakého řidiče se ale nepovažuji. Třeba rallye je královská disciplína. Stojí však strašně peněz a i technika je hodně namáhaná. To je s mým rozpočtem nerealizovatelné. Závody s hromadným startem, jako okruhy, rallycross či autokros, pak nelákají, byť třeba bugyny se mi líbí.

 

Čemu se věnuješ, když nezávodíš?

 

Většinu času trávím v práci. Moje firma se zabývá instalací slaboproudých rozvodů, kamerových systémů a EZS. A když zbude nějaká ta volná chvilka, tak se věnuji vývoji golfa.

 

Závěrem se zeptám na tvé další závodnické plány?

 

Moje plány jsou spíše konstrukční než závodnické. Plánuji stavbu dalšího golfa, také s motorem TDi. Závodit budu nadále v EDDA Cupu. Je to mezi amatérskými závody špička. Tímto chci poděkovat Edovi Paterovi a jeho týmu za jejich pořádání."

 

Vlastimil
Resl

Foto: Katka Opalecká

 

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007