24.10.2013 16:51:51 | edda | přečteno: 8840x
Psali jsme před rokem....

5. ročník Českého mistrovství závodů automobilů do vrchu – Edda cup

 Průběh celého ročníku prokázal vysokou sportovní a organizační úroveň ČM ZAV, seriálu automobilových závodů, který se řadí k nejpopulárnějším u nás. I v době, kdy se obtížně shánějí finance na důležitější věci, než jsou automobilové závody, se organizátorům v čele s promotérem E. Paterou a samotným závodníkům podařilo absolvovat úspěšnou sezónu a potvrdit tak správnost konceptu, na kterém je Edda cup založen.

 Sezóna sestávala z 11 závodů, vedle známých tratí se poprvé závodilo na Dlouhé Lhotě, v Sosnové a v Radotíně. Na jednotlivých tratích kromě dvou závodů startovalo více závodníků než vloni, průměrně kolem stovky, celkem se v seriálu prezentovalo 334 závodníků, což dokládá velkou oblíbenost mezi závodníky a ostře kontrastuje se skomírajícím šampionátem pořádaným Autoklubem ČR. O oblíbenosti Edda cupu mezi motoristickou veřejností svědčí i hojná divácká účast na jednotlivých závodech. Zde je nutno připomenout, že bezpečnost diváků je u organizátorů prvořadá a díky zodpovědnému přístupu všech nedošlo během celé sezóny k žádnému ohrožení diváků. Samozřejmě, že došlo i k haváriím, ale i díky předepsanému bezpečnostnímu vybavení závodních strojů a závodníků, všechny skončily bez zranění až na jeden prokousnutý jazyk.

 O mistrovské tituly se v ČM ZAV bojovalo v jednotlivých skupinách celkem ve třinácti vypsaných objemových třídách.

Skupina N

 Souboj o titul v nejslabší třídě se rozhodl až na posledním závodě na Živohošti. Vl. Suk jr. na Suzuki Swift sice neabsolvoval celou sezónu, ale od Benecka vybojoval šňůru osmi vítězství za sebou, což mu přineslo zasloužený titul před druhým Michalem Novákem na Fordu Fiesta. Třetí místo obsadil otec mistra V. Suk.V šestnáctistovkách se odehrál vyrovnaný japonsko – francouzský souboj. Zpočátku sezóny to vypadalo nadějněji pro M. Pribulu na Hondě Civic, nakonec však titul vybojoval A. Široký na Peugeotu 106. Třetí místo před J. Fikotou na Hondě Civic získal P. Kubíček s Citroenem Saxo. Čelo dvoulitrové třídy opanovaly Hondy. Michal Slováček na Civicu se sice nevyvaroval několika kolizí, přesto získal nejvíce bodů a zasloužený titul. Jeho největšího soupeře Martina Čábelu s Integrou stíhaly technické problémy, navíc během sezóny utrpěl zranění při nezaviněné civilní nehodě, přesto skončil na druhém místě. Pracovní vytížení nedovolilo absolvovat všechny závody L. Klokočkovi na Alfě Romeo, přesto dvě vítězství a podiová umístění na závodech, kde startoval mu stačily k třetí příčce. Z čela celkového hodnocení třídy poněkud ustoupil T. Hank, jedna z největších osobností automobilového sportu, které v seriálu startují, s Hondou, který také neabsolvoval celou sezónu, ale dvojitým vítězstvím na domácí trati ve Vrchlabí, ukázal, že se s ním stále musí počítat. Do seriálu se starty v nejsilnější třídě skupiny N po rodičovské dovolené vrátil historicky první celkový vítěz Edda cupu a držitel několika mistrovských titulů A. Komárek na Mitsubishi Lancer EVO X a ziskem titulu potvrdil jasnou roli favorita. Na druhém místě skončil loňský mistr M. Lev na Subaru, kterému se nepodařilo titul obhájit, navíc v posledním závodě dost Imprezu poničil. Další závodnická legenda Jiří Hák na Lanceru skončil celkově třetí. K oživení třídy nejen na trati, ale i v depu, přispěl nováček M. Fiegel na Mitsubishi.

Skupina E

 Čtrnáctistovky jsou sice objemově nejslabší třídou závodních automobilů, ale její dva nejrychlejší protagonisté M. Černý na Škodě 130 L a L. Kubíček na Škodě pick-up se svými výkony řadí ke špičce celé skupiny. Mistr třídy M. Černý se dokonce stal vítězem absolutní kvalifikace podle koeficientu, který zohledňuje umístění ve třídě i v celkové klasifikaci. Za toto vítězství byla vyplacena promotérem vypsaná prémie 50 000 KČ. Za druhým L. Kubíčkem se na třetím místě umístil M. Maderák na Suzuki Swift. Šestnáctistovky se sice scházely v menším počtu, to nic neubralo na dramatičnosti boje o titul. Ten nakonec vybojoval J. Fikota jr.s Hondou CRX před rodinným duem otce a syna Tichých na Fordu Puma. Ti i přes technické problémy vykazovali stoupající formu, a pokud v trendu vytrvají, bude to s nimi mít příští rok J. Fikota hodně těžké. V polovině sezóny sice opustil dvoulitrovou třídu obhájce titulu J. Souček závodící na Fordu Focus, ale to nic neubralo na dramatičnosti. Titul získal V. Cinkl na Škodě Octavia před H. Charvátem na Nissanu Sunny. Body z absolvovaných závodů stačily na třetí místo J. Součkovi, byť nakonec čtvrtý J. Šmied na Renaultu Clio se hodně snažil a nakonec mu chybělo jen 9 bodů. V nejsilnější třídě přes dva litry se schází pestrá konkurence různorodých vozů. Jeden z nejrychlejších T. Košek na Mitsubishi Lancer patřil při svých startech vždy k adeptům na vítězství, bohužel pro něj neabsolvoval většinu závodů. Razantně vstoupil do sezóny přeběhlík z rallyekrosu V. Kinter na Peugeotu 306 Maxi a ve své premiérové sezóně vybojoval čtvrté místo. Na třetím místě skončil V. Liška, který před sezónou prodělal závažnou operaci, ale na jeho výkonech se zadokolkou BMW M3 nebylo nic znát. O vítězství bojovali T. Kučera na speciálu Mitsubishi Lancer EVO IX a L. Suchomel na Lotusu Elise. Po tuhém boji, při kterém občas lítaly třísky z Lanceru, vybojoval titul pilot Lotusu L. Suchomel.

Skupina H

 Třídu H-1300 opanoval J. Srnský jr. na Škodě 130 LR, jeho závodnické umění spolu se špičkově připraveným vozem znamenalo zisk dalšího zaslouženého titulu. Druhý J. Vosmek také na Škodě 130 LR se na jednotlivých závodech sice dokázal J. Srnskému přiblížit, ale na vyrovnaný souboj o titul to nestačilo. Třetí místo před stále se zlepšujícím se T. Nerudou vybojoval L. Krameš na Škodě Rapid. V pohárovkách jasně obhájil loňský titul M. Šmíd před B. Krejčím na Škodě Rapid a P. Šebkem na Škodě 120S. Historické šestnáctistovky ovládl D. Patera na Citroenu Visa GTI, který také zvítězil v juniorském poháru. Druhé místo vybojoval P. Maier na Fordu Escort Mk.I, třetí skončil J. Čermák také na Escortu. Čtvrtý M. Šenk vítězstvím v Radotíně potvrdil, že konečně Peugeota 205 doladil a v příští sezóně rozšíří špičku třídy. Jeden z nejvypjatějších soubojů o titul proběhl ve třídě dvoulitrů. Oba protagonisté, dlouholetí závodníci, ověnčeni bezpočtem vítězství, I. Král na VW Golf a E. Patera na Peugeotu 205 GTI, svádějí neúprosné a vyrovnané boje, kde o vítězství rozhodují vždy jen zlomky sekund. Navíc atmosféru v depu obohacují vzájemným špičkováním. Vzájemné souboje sice vyzněly v poměru 9:6 pro E. Pateru, titul se však uděluje za získané body a těch shromáždil o pět více I. Král. Na třetím místě skončil J. Šipka s Fiatem 124 Abarth. Čtvrté místo obsadil stálý účastník z Německa Lutz. Flügge, který svého Opela Kadett vozí na závody do Čech až z Hannoveru. Nejsilnější třídu historiků vyhrál s dvanáctiválcovým Jaguarem XJS J. Rejka. Druhý skončil R. Kacálek na BMW 635 CSi. Petr Žáček dokončil a doladil Audi Quattro Sport S1 až v průběhu sezóny a shromážděné body stačily na třetí místo. Ovšem tím, že než nastoupil s audinou, startoval s Mercedesem 190 2.3 16V a s ním vyhrál hodnocení poháru Youngtimer. Na pátém místě se v této třídě umístila A. Zemanová na Lancii Delta, vítězka Dámského poháru.

 Pátá sezóna ČM ZAV tedy úspěšně skončila, její průběh potvrdil správnost nastoupeného konceptu, organizační schéma se osvědčilo, nic tedy nebrání přípravám na nový ročník, který začíná 6.4.2013 v Mostě

 

Jarda Malík

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007