aktualizováno | 15.11.2013 13:18:37 | edda | přečteno: 10173x
4x od řídi - díl pátý, Tomáš Neruda
  

1.Tomáši nejde se nezmínit, že se letos hodně zvedla tvá výkonnost, čím to??

Do aut dělám od roku 1984, kdy jsem se vrátil z vojny. Samozřejmě, k benzínu jsem přičichnul už předtím. Motorky, dědova Škodovka, tátův Minor a pak Fiat. Třicet let dělám renovace veteránů, to je moje hlavní práce a k tomu moderní auta. Díky veteránům jsem se seznámil s Petrem Kolářem alias Pegasem. To je typově stejnej magor a maniak jako já. Rozdíl je pouze v tom, že on dělá Škodovky a hodně ty závodní a já dělám Citroën a hlavně civilní. Na závody do vrchu jsem vždycky čuměl jen v televizi, tedy hlavně jako kluk a dorostenec. První závod mi dal k narozeninám Pegas. To už jsme se znali šestnáct let. Já se na to těšil a nadchlo mě to. Nikdo, ani on netušil, že by z toho něco mělo být. Jenže já, když něco dělám tak na maximum a Pegas je to samý, vše musí být precizní a plně funkční.

Nabízel, že mi poradí jak auto postavit a upravit nebo že mi ho prodá. Byla to tenkrát tatáž stovka bez motoru, ta okrová s bílým pruhem, co s ní jedu nyní. Já mu říkal: „ Já jsem tobě postavil Citroëny, tak ty mi postav Škodovku na závody.“ Stalo se. Výkonnost a vítězství je o technice, perfektní technice, tu díky Pegasovi máme a zbytek je na hlavě pilota. Chci jezdit hlavou, ale chvíli mi to do ní nelezlo a občas jsem něco poboural. První hláška a rada, kterou jsem od Pegase dostal byla: „ Musíš to cejtit zadkem, jak a co pod tebou to auto dělá. Pak můžeš něco rozjet a dosáhnout.“ To ostatně řekl i Niki v tom novým filmu, tak jsem si na to vzpomněl. Sleduji samozřejmě kluky, který „jedou na max“, Pepu Srnskýho a Míru Černýho, to je nádhera. To jsou ty nejlepší vzory. Taky jsem dostal pár dobrých informací a rad od pana Gotfrida. A jedna z nich: „ Dokud nepochopíš jak můžeš využít vlastnosti svých pneumatik a pořádně se do nich neopřeš tak nikdy nebudeš první.“ On těch rad říká hodně, ale tato mě zaujala. Prostě jsem konečně pochopil některé zákonitosti a přineslo to lepší výkony. Já mám radost a můj mechanik a stavitel vozu Pegas také. Díky i Vám.

2.Co příští rok??

Sloučily se třináctky do jedný velký grupy, což si myslím, že je dobrý a nikoho to nemůže urážet. Když může v papírově slabší skupině jezdit Š 100, stejné časy jako pohárový RS, tak to bude alespoň zajímavější a napínavější. Jestli vše dobře dopadne, tak jedem dál ve třináctkách. Nezáleží to jen na mě. Pokud pojedeme, budeme se snažit být maximálně připraveni. Jo, a doufám, že budeme tvořit zase tým Autosport Pegas s Pepi a Marci Čermákama. To je pohoda. Hlavně jak se Marcelka o nás stará.

3.Co tě napadne, když ti řeknu 2CV???

Dvě Celé Veky? NE! Spíš De-še-wo neboli Citroën 2cv neboli legendární četníkova kachna nebo taky dva francouzský daňový koně. Ano minulý rok jsem, se zebrovaným Citroënem Safari pana Holečka, najížděl trať v Radotíně a bylo pár lidí co z toho měli haló. Na závodech ve Vrchlabí byl vidět Šárky model France 3. Proto se mě na to ptáš? Samozřejmě, to auto na závody nepatří, jsou tací, kteří ho vůbec nemusí. Ale málo platný, je to jedno z nejslavnějších aut automobilové historie. I když je motorově slabší a při jízdě se hodně naklání, kola jsou vždy na silnici. To si všimněte na fotkách z rallye Praha nebo Berounka. Tam jezdíme s Citroënem AMI 8 Super, který má podvozkovou část shodnou s 2CV, ale větším obsahem. Je to nejstabilnější auto na světě: http://www.youtube.com/watch?v=HR5VP8ZgBTY K tomuto autu jsem se dostal přes Janu. Měla ho. Poznal jsem všechny lidí, kteří ho měli už před rokem 1989. Po revoluci nastal boom. Dováželo se vše a kachny taky. Naše firma dělala na 100 % renovace a opravy 2CV skoro osm let do celé Evropy. Dodnes je to stále aktuální, i když děláme i jiné Citroëny. Samozřejmě kolem takových aut je i mnoho lidí, kteří se chtějí bavit, sdružovat a tak. Založili jsme tedy klub 2CV, vyvíjeli činnost. Vznikla špičková parta lidí. Přišli jsme na to, že nejvyšší metou v organizaci srazů je Světový sraz majitelů a

příznivců tohoto modelu. Já jsem zbláznil všechny kolem sebe a udělali jsme jeden z nejlepších a největších srazů na světě. Pokud zhlédnete film ze srazu není co dodat. 3500 aut a 10000 lidí na jednom místě, šest dní a vymyslete jim program. Je to úplně něco jiného než závody, ale je to také hodně zajímavý a hlavně je to kolem aut a to mě baví. : http://www.youtube.com/watch?v=WLFnyo82upQ

4.Jaký jiný sport bys dělal, kdybys nejezdil kopce??

Určitě chci zkusit rallye. Mladej Pegas to jede nádherně, máme se co učit. Pokud se ptáš na sport z jiného oboru, tak mým velkým hobby je yachting. Rekreační i závodní. Čumím vždy s otevřenou pusou, když se jede závod kolem světa jednotlivců. Ta loď letí rychlostí 70-80 km/h na plachty a pilot za plavby dělá vše. Jí, spí, vaří, naviguje, ošetřuje sám sebe. To je velkej mazec. Na to samozřejmě nemám, ale závod týmů bych jel. Samozřejmě jako kapitán.

 

Škoda 100 na trati ECCE HOMO : http://www.youtube.com/watch?v=-slEz9iqmt8

 

Tomáš Neruda 13.11.2013

 

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007