aktualizováno | 20.12.2013 22:36:15 | edda | přečteno: 8067x
4x od řídi - Díl patnáctý, Ivo Král
 
1.Ivoši jak dlouho je to co jsi podlehnul kouzlu řídit auto na čas?a jak jsi se k tomu dostal?

 Vyučil jsem se v letech 70-73 automechanikem v AZNP Ml.Boleslav,kam jsem zdrhnul po jednom ročníku na gymplu,protože užtenkrát bylo mým snem závodění. Pravda,nejprve na motorkách,tam jsem toho ale moc nenajel a vyučení v automobilce naprosto jasněrozhodlo,že to budou auta.Ostatně mezi náma automechanikama nás byla naprostá většina budoucích závodníků...Bohužel ale realita je naprosto jiná,za celých 37let co jezdím,nesetkal jsem se ani s jedním ze svých tehdejších spolužáků,což mě zpočátku překvapovalo a dnes už jen mrzí a rád bych inicioval setkání třídy z tehdejší doby.
Neše začátky byly trochu jiné,než dnes-kdy si zájemce zaplatí okruhovou licenci a hned může jet cokoliv.My jsme museli začít s mototuristikou(proto můj odpor k mototuristickým akcím revival) a postupně sbírat body a postupovat až po 1VT na kopcích-a pak teprve měl člověk nárok absolvovat okruhové zkoušky a získat 2VT na okruhy. Nestydím se přiznat,že toto všechno jsem absolvoval s cílem získat okruhovou licenci-kopce mě tolik nebraly. Po určitém delším období,kdy jsem jel mistráky na okruzích,pak fiesta a peugeot cup,přes vytrvalostní závody jsem se opět vrátil ke kopcům,na kterých se mi líbí,že nic neodpouští.Je to závod s časem na poměrněkrátkém úseku a tam je každá chybka znát.Velkou roli hrají letité zkušenosti,správné přečtení tratě,umění se soustředit a na tu jízdu se oprostit od všech vnějších vlivů...Tradičně se mi stává,že nějaký kamarád mi řekne,že na mě na trati mával-já to ale neregistroval. V daný okamžik je to jen nepodstatná kulisa,proto se někdy nemůžešdivit,když někdo nerespektuje hned první prapor.

2.Kdyby nebylo letošního prasklého čepu na rameni přední nápravy,což nelze ani řádně považovat za nehodu ani si nevzpomenu kdy jsi naposledy boural???Jak to děláš??

 -moje auto je hrozně hodný a nezrádný. Nerad mu ubližuji a ono mi to vrací. Už jsem s ním zažil pár situací,kdy mě něco zahaprovalo,nebo nevyšlo-ale vesměs s dobrým koncem. Letos v Radotíně to nebyla technická závada,byla to závada v přípravěauta,za kterou asi můžu vynadat jen sobě,jako mechanikovi. Pouze se povolil a vypadl šroub,který zajišťuje polohu čepu k rameni na levé straně vpředu. Zase si moje autíčko nenechalo moc ublížit a čep vypadl až v pomalé levé
za skálou a auto zůstalo na silnici. Stát se to v dlouhé pravé ve vsi u náhonu-tak už bych i možná tohle nepsal.
Nicméně těch ran jsem taky vyvedl požehnaně,ne nadarmo se říká,že kdo nebourá,nezrychluje. Poslední,která byla z mé viny a nemusela moc hezky dopadnout,byla v Bečově 2010. Tehdy jsem si nějak blběodpočítal zatáčky naplno na dlouhé skororovině a do té poslední,která zavírala a šlo se až na tři,jsem hrdě přijel za pět a naplno. Ani jsem se nestačil orosit,odřadil jsem aspoň na čtyři a užmusel zatočit.Skoro to vyšlo-až na vysazená svodidla a se skoro uraženým LP kolem,do cíle jsem ale dojel a závod nakonec i vyhrál,protože se podařilo auto zprovoznit,neříkám,že spravit-byla s tím trochu divoká jízda...

3.S Promotérem seriálu Edou Paterou jste dlouholetí kamarádi a pořádní rivalové,jste oba schopni se svými auty ve třídě H-2000 jezdit časy v Top 10,čím to???že by nebyla konkurence??

 Jak už jsem připomínal,jet dobře kopec je hlavně o zkušenostech,praxi a umění se soustředit. Leta závodění jsou u nás obou znát. Líbí se mi,jak se Eda vždycky diví,že někdo zbytečněbourá. Na rozdíl od nás-i když často jedeme o dost rychleji...
Já mám trochu výhodu v delší praxi,Eda zase v r.výroby-myslímšoféra.Oba jsme dost cílevědomí,snažíme se dát do techniky maximum a také ho dostat z auta zpět.Eda dozrál ve velmi rychlého jezdce a taky už daleko víc umí nejen využívat,ale i zacházet s danou technikou.
Nemyslím si,že by nebyla konkurence,ale někteří mladí jsou příliš netrpěliví a po prvních neúspěších dokáží svoji techniku zavrhnout,místo aby hledali další možnosti,jak ji dál vyvinout. Já si se svým golfem hraju už 10let-a pořád ještě nejsem na konci,ještě vím,co bych mohl vylepšit.
Jinak naše hecování není míněno ve zlém,i když některé slabší povahy by to asi neunesly...Ale o tom to taky je! Nedat se i mimo trať.Já jenom trochu vyvažuji číselnou převahu Edových hecířů silou hlasu-ve svém bývalém servisu jsem taky dokázal rozbrečet sekretářku a ještě jí potom vynadat,ať mi tady neřve...Zabrousím k jediné věci,která mě zlobí a je mi proti srsti.Je to slavný rallye-systém. Eda projevil snahu,věc řešit demokraticky-když už ale nenalezl odpověď na mé argumenty,tak prohlásil,že to rozhodl,jako promoter a jede přes to rychlík. OK,ale mohlo se to říct už na začátku-a já si nemusel mlátit hubu...

4.Tvoje nejoblíbenější tratě a proč???

 já snad ani nemůžu říct,že by byla trať,kterou bych vůbec nemusel-ani trať o které bych řekl-to je to moje pravé ořechové.Myslím si,že každá trať proti které se postavím k souboji sčasem je pro mě výzvou. Přiznávám,že radši jedu tratě,které jsou v seriálu již po několikáté. Tam už vím naprosto přesně kde jsem a kudy to vede. Dělá mi potom velkou radost,studovat na skutru jednotlivé úseky a zjišťovat,že to jde zase o trochu líp.Srdeční záležitostí je vzhledem k mému bydlišti-Beroun.Tam znám snad i každou nerovnost,ale bohužel nynější situace na obci není k tomuto závodu vstřícná. Další tratí,i když to není kopec-je jízda na čas v Mostě. Mám tam z doby vytrval.závodů taky najeto mnoho kilometrů,mám tam pocit naprostého bezpečí a i zázemí je pro nás na té nejlepší úrovni. To samé už ale nemůžu říct o Hradci,nebo Sosnové-tyhle trati zrovna nemusím

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007