aktualizováno | 29.01.2014 16:59:25 | edda | přečteno: 9331x
Edda Cup 2014 - představujeme nováčky seriálu!

   Je mi ctí představit, a zároveň se zdráhám slova "nováček" u této obrovské legendy českého autosportu, která kromě startu na revivalu, kdy měla loni premiéru, bude startovat i v letošním Edda Cupu.

   Břetislav Enge si pořídil na stará kolena vůz Škoda 130LR do třídy H1600. Pro mlaďasy / srnda, náš David, Pavlík Maier:-)) a další/  bude ctí být soupeřem tohoto velikána! Zatím je potvrzen Most, Ještěd a dále se uvidí.

Břetislav Enge

Narozen: 3. března 1950 v Liberci
Bydliště: Liberec
Největší úspěchy:
- člen týmu mistrů Evropy cestovních vozů 1981 (Škoda 130 RS)
- 2. místo ME cestovních vozů 1983 v Mugellu a 3. v Silverstone (vždy BMW 635 CSi)
- tovární pilot BMW v roce 1986
- držitel tří Zlatých volantů pro nejlepšího českého okruhového závodníka


 Po letech závodění se škodovkami, které vyvrcholilo v roce 1981 ziskem okruhového titulu mistra Evropy, se liberecká dvojice Enge, Vojtěch rozhlížela, na jaký plynový pedál bude šlapat dál.
Československému autu – proslulé Škodě 130 RS - totiž skončila homologace a jiný vhodný model z Mladé Boleslavi nepřicházel.

Ve spolupráci s manažerem Václavem Bervidem se posádce podařilo přejít k BMW. Tandem se brzy stal postrachem všech zavedených hvězd mistrovství Evropy cestovních vozů včetně pilotů F1.

"Byli jsme za exoty zpoza železné opony," vzpomíná Enge. Jeho skromnost mu brání dodat, že byli za výjimečně rychlé exoty. Bývali rychlejší než formulové hvězdy, jakými byli Hans-Joachim Stuck, Manfred Winkelhock či Jonathan Palmer.

To bylo ve své době naprosto mimořádné. Popularita obou závodníků byla závratná, srovnatelná s dnešním kolotočem okolo fotbalistů a hokejistů.

Již v roce 1982 se dostali do bojů o vítězství. Když Enge v Brně jen tak tak prchl z hořícího BMW 528i a kvůli popáleninám nemohl v příštím závodě nastoupit, trpěl.

Ne bolestmi seškvařené kůže, ale touhou být zpátky za volantem. Zdeněk Vojtěch v rakouském Zeltwegu vyrazil s tamním jezdcem Jo Gartnerem a narychlo sestavená dvojice zvítězila.

"Jasně, že jsem to Zdendovi a celému týmu přál, ale zároveň mě neskonale mrzelo, že tam nejsme spolu," vypráví Enge.

Výkony zkraje 80. let přinesly rychlíkům ze severních Čech vysoké renomé. V Československu byli největšími hvězdami, do Brna na ně chodilo kolem sto padesáti tisíc diváků a v zahraničí začalo být manažerům jasné, že "ti dva z Východu" stojí za povšimnutí.

Tenkrát vše okolo namlouvání jezdců fungovalo jinak než dnes. V současnosti musí až na hrstku největších hvězd každý z pilotů přinést do týmu peníze. Jedno, jestli od sponzorů či zámožných rodičů. Hlavně co nejvíc.
Před třiceti lety šlo především o talent.

    Převzato z Formule.cz a více zde -  http://www.formule.cz/formule/index.php?obsah=zobraz&id_clanku=15713

 Foto - Míra Beneš

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007