Ohlédnutí za IV. Rallye Praha Revival – memoriál Dalibora Janka
motto revivalů: akce pro všechny, kdož se nakazili oktanovým bacilem, infekcí, které se nejúčinněji čelí pevným upoutáním v anatomickém sedadle s rukama na kůží obšitém na volantu a nohama stepujícíma na odvrtaných pedálech nejlépe v automobilu, kde poslední výkřik elektroniky představuje cyklovač stěračů
O prvním dubnovém víkendu proběhl již 4. ročník společensko- sportovní akce Rallye Praha Revival, který se tentokrát jel jako memoriál Dalibora Janka, známého závodníka a motoristického publicisty.
IV. RPR byl opět skvělou příležitostí k setkání legend a osbností historie motoristického sportu a pestrou přehlídkou závodních a sportovních automobilů vyrobených do roku 1987. Akci vymyslel a připravuje promotér automobilových závodů E. Patera. I tentokrát vymyslel pro účastníky trať dlouhou zhruba 550 km s několika zvláštními úseky na uzavřených tratích, kde si mohou bývalí závodníci bez obav zavzpomínat na svá závodnická léta a předvést se před početnými diváky. Bohužel týden před akcí si postavil hlavu prezident Autoklubu ČR a pod pohrůžkou odebrání dotací, které AČR dostává od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na rozvoj a podporu motoristických aktivit, donutil organizace sdružené v AČR zrušit dohody o uspořádání zvláštních úseků na ploché dráze ve Slaném a také na autodromu v Mostě, na který se většina legend velmi těšila. Tímto činem si prezident proti sobě popudil nejen legendy našeho motoristického sportu, které v minulosti udělaly mnoho pro prestiž a renomé Autoklubu ČR, ale i část motoristické veřejnosti. Je zajímavé, že přes tento postup prezidenta AČR se slavnostního startu revivalu zúčastnil viceprezident AČR pro automobilový sport a mezi účastníky, kteří absolvovali celý revival byli i dva předsedové komisí FAS AČR. Týden před akcí, kdy již byla vybrána trať, postaven itinerář, naplánován harmonogram, bylo nutno zajistit náhradní variantu a najít nové zvláštní úseky a přepracovat třetinu itineráře. To se E. Paterovi podařilo, plánovanou plochou dráhu nahradil i díky pomoci Pavla Ryšánka úsek na letišti v Panenském Týnci a Most musel nahradit další průjezd rekultivací v Radovesicích.
V pátek se tak do Radotína sjelo 150 posádek od nás a sedmi zemí Evropy. Tradičně nejsilnější zahraniční zastoupení mělo Polsko. Z Polska pokaždé přijede nějaká další legenda. T. Ciecierzynskiho a A. Jaroszewicze doplnila další hvězda evropského kalibru B. Krupa s P. Mystkowskim, kteří startovali na Renaultu 5 GTE. Největší dojem z Poláků ale asi zanechali nováčci na startu revivalu A. Kula s M. Wilk na krásné červenožluté Alfě Romeo. Dalším nováčkem byl belgický sběratel vozů Abarth Guy Moerenhout s navigátorem F. de Munckem, který startoval s Fiatem 131 Abarth, další belgický Fiat 131 diesel řídila E. Visser, které itinerář četl K. van Oers. Z Německa přijeli poprvé bývalý tovární jezdec Trabantu J. Hellmann s G. Bedrichem a F. Guggenberger – W. Genzer s Alfou Romeo Alfasud. J. Probst a A, Mühlhofer na BMW s BMW 2002 už patří mezi ostřílené revivalisty.
Kapitolou samou pro sebe je účast italských pilotů Lancií. Parta kolem Beppe Volty bere revival jako příležitost pobavit sebe a hlavně diváky, bez nějakého velkého zatěžování se itinerářem, jízdními dobami a časovými kontrolami. Pro B. Voltu s Lancií 037, A. Pasqualeho a Mattea s Deltami Integrale bylo důležité jen včas přijet na start show section, při jejímž absolvování brali v itineráři předepsaný počet kol jen jako doporučený minimální. Prostě show po italsku všechno pro tifosi.
Mezi zahraniční účastníky musíme počítat i posádky ze Slovenska. Nechyběl Dodo Studenič s V. Novotným na Škodě 110 L/Rallye a D. Krajčovič- R. Merašický s unikátní Škodou 130 LR/EVO se zaručeným původem v továrně, jejíž hodnotu zvyšuje i to, že jí testoval slavný Shekar Mehta.
Revival začal tradičně v radotínském učilišti shromážděním všech účastníků, Odtud se pak všichni vydali na slavnostní start na Václavském náměstí. Cestou je čekal slalomový úsek v areálu Velkochuchelského závodiště, který se líbil nejen účastníkům, ale i početným divákům. Těch ovšem bylo nejvíce na Václavském náměstí, kde se historické závodní a sportovní automobily ocitly v obležení davů. Nad akcí převzala záštitu paní ministryně pro místní rozvoj V. Jourová, která také odstartovala první posádky. V. Dolejš komentoval průběh startu a seznamoval diváky s jednotlivými posádkami a jejich vozy. Z Václavského náměstí musely posádky prokličkovat pátečním pražským provozem, což se stalo osudným posádce závodního speciálu Talbot Sunbeam Lotus F. Jansen- A. Sedlacek, vůz ověnčený titulem světového mistra značek se přehrál a řidič nechtěl riskovat poškození drahoceného motoru a v revivalu dále nepokračoval.
Itinerář zavedl posádky na plochu letiště v Panenském Týnci, kde je čekal vytýčený okruh, zvláště za tmy náročný na orientaci mezi kužely a pneumatikami vytýčujícími trať. Pár kuželek a gum se odporoučelo, ale všichni, někteří už s technickými problémy pokračovali do Teplic, kde je na náměstí při slavnostním příjezdu do cíle první etapy přivítal primátor města J. Kubera. Z náměstí už posádky zamířili do hotelu Panorama, kde našel revival útočiště na dvě noci. Většina posádek zamířila po dojetí rychle na kutě, vědoma si náročného sobotního programu, který na ně čekal.
V sobotu zavedl itinerář posádky kromě pěti zvláštních úseků i do Krušných hor, do míst, kde se odehrávaly v minulosti rychlostní zkoušky Rallye Sklo union Teplice. Tyto posáže si vesměs účastníci velmi pochvalovaly. Diváci si ze sobotního programu asi nejvíce užili show section v Chabařovicích, kde na ploché dráze zdejšího Motoclubu F si mohli dvakrát prohlédnot celé startovní pole v rozevlátém smyku. Na letišti vÚžíně byla vytyčena další show section a z bezpečnostních důvodů byl pro diváky nepřístupný zvláštní úsek na rekultivaci v Radovesicích. Sobotní sportovní program byl velmi náročný, ale zkušení účastníci revivalu již věděli, a nováčci se velmi těšili, že je čeká neméně náročná společenská část akce, totiž sobotní večer, kdy zábava nebere konce ve vzpomínkách na dávno odjeté závody a rychlostní zkoušky. Opravdu je těžké posoudit, co učástníky revivalu přitahuje víc, jestli zábava na show section, nebo příležitost sejít se s dávnými kamarády a soupeři. Sobotní večer uončí jen nutnost vzbudit se v neděli ráno ve formě.
I když nedělní program už tak náročný nebyl jen ještě jednou show section v Radovesicích a na letišti v Panenském Týnci na totožné trati jako v pátek, jen za denního světla a před zraky mnoha diváků. To bylo spolu s časovou kontrolou na náměstí v Lounech, která zpestřila místním nedělní dopoledne, vše co v neděli čekalo posádky před dojezdem do cíle v Radotíně.
V areálu radotínského učiliště se tak v neděli v brzkém odpoledni sešli skoro všichni ti, co odsud v pátek k revivalu odstartovali, bohatší o spoustu zážitků, potěšení ze setkání s kamarády a dychtiví na vyvěšení výsledků Neboť jakkoliv v revivalu jde především o zábavu, závodnický duch se nezapře a každého zajímá, jak moc, nebo raději málo narostlo jeho bodové konto. Zkušení revivalisté už vědí, že body za čas na show section revival nevyhrávájí o pořadí rozhodují body z časových kontrol a tajných radarových kontrol. Nutno říci, že pořadatelé na radaru jsou daleko přísnější než policie a účastníci revivalu jsou daleko ukázněnější, než ostatní účastníci silničního provozu, v obcích patří k těm nejpomalejším.
Po konečném spočítání bodů, tentokrát nebyly žádné protesty a reklamace, došlo k vyhlášení nejlepších v jednotlivých třídách, předání pohárů, účastníci poděkovali pořadatelům v čele s E. Paterou za podařený podnik a hlavně za mistrné zvládnutí komplikací způsobené nepřátzelským jednáním prezidenta AČR, je pravdou, že toto se E. Paterovi podařilo jen díky ochotě pracovat až k hranici totálního vyčerpání. Spokojenost účastníků byla všem organizátorům útěchou a nalila jim sil do pořádání dalšího revivalu.
Poháry dostali vždy první tři posádky ve třídách, které jsou v revivalu vypsány podle objemů motorů automobilů, které se dále dělí na sériové vozy a vozy s úpravami.
V sériových třídách si nejlépe vedli v jedenáctsetpadesátkách O. Gernát – L. Svoboda na Wartburgu před posádkou Boulanger- Lefevre na Citroenu Ami, kterým na vítězství chybělo 8 bodů, přičemž na radaru měli o 10 bodů víc, než O. Gernát, takže ukázněná jízda slavila vítězství. Třetí skončili A. Hodouš- A. Hodouš jun. na Wartburgu po statečném zápase s lámající se poloosou.
Třídu do 1600 ccm opanovali V. Suk jun. a K. Kopicová na Suzuki Cultus. O další pořadí na stupních vítězů sváděly boj manželské posádky na Escortech, šťastnější byli Rajchmanovi, mimochodem vyhlášení tahouni sobotních večerů a miláčci diváků na show section, ale Jarda to jinak neumí a předvádí, za rezignovaného úsměvu manželky Zdeny na Escortu Mk II spektakulární divadlo i tam, kde žádní diváci nejsou. Escorta Mk I trošku klidnějším stylem na třetí místo dovedl J. Čermák spolehlivě navigován, tak jak je ostatně zvyklý i mimo kokpit soutěžního vozu, manželkou Marcelou.
Ve dvoulitrech i absolutně nejlepší byli M. Sítník- O. Švábek na VW Golf. Památku Josefa Sítníka, Marcelova otce, který se velmi přínosně do poslední chvíle podílel na přípravě teplické sekce revivalu a krátce před startem nás náhle opustil, uctili účastníci revivalu minutou ticha. Za ním na druhém místě skončili nenápadně jedoucí T. Příplata- M. Kučera na Renaultu 19. Třetí místo obsadilJ. Moskal jun. navigován otcem J. Moskalem, bývalým úspěšným závodníkem na cestovních vozech, formulích a kamionech, jak na saharském písku tak na asfaltech eevropských okruhů, ti startovali na Lancii Beta Coupe. Těsně pod stupni vítězů skončili otec a syn Blahnové.
Ve třídě nejsilnějších neupravených aut se sešla opravdu velká jména. Mezi nimi zvítězili manželé Trajboldovi na Fordu Sierra, před plzeňskou dvojicí tvořenou i na evropských vrších úspěšným V. Liškou navigovaným synovcem M. Liškou jun. Třetí místo obsadil L. Otto na Porsche 911, kterého navigovala konečně na revival dorazivší legenda mezi našimi spolujezdci H. Středa.
Třídu vozů o objemu do 1150 ccm s úpravami vyhrál T. Kotek, v minulosti ověnčený evropským titulem v rallykrosu s D. Kovačem na Fiatu 128 coupe. Za ním skončili J. Reiss- j. Zahradník na Wartburgu s už čtyřtaktním motorem VW. S dalším Wartburgem, tentokrát ovšem s dvoutaktní 311 skončili třetí J. Mikulka- K. Vodochodský.
Upravené šestnáctistovky vyhráli M. Kašpar- J. Bílek na Mini Cooperu s absolutně nejnižším počtem bodů ze show section, ve třídě ne, ale absolutně je o vítězství připravil bodový příděl z radarových kontrol. Druzí skončili E. Šaloun- J. Šaloun na BMW 1602 pravidelní a pravidelně úspěšní zasloužilí účastníci revivalů. Třetí skončili V. Horn- L. Hartlová na Škodě 110, kteří se také zapsali u diváků rozevlátým stylem jízdy.
Upraveným dvoulitrům dominoval dravý D. Patera s M. Šmídem na Peugeotu 309 GTI, kteří porazili posádku P. Paulik- A. Morávek jedoucí na Saabu 96, jejichž jízda dávala vzpomenout na styl skandinávských pilotů šedesátých let minulého století. Třetí místo obsadil P. Minářík, který za svůj razantní styl, s jakým vodil Renault 5 Alpine, sklízel obdiv přihlížejících, navigován byl zkušeným P. Šubrtem. Na čtvrtém místě skončila nejúspěšnější zahraniční posádka, nováčci na startu A. Kula s Magdalenou Wilk na Alfě Romeo, které o lepší umístění po nádherných výkonech na show section připravily radarové kontroly, na které nejsou zřejmě z Polska zvyklí.
V nejsilnější třídě zvítězili otec a syn Achsové na Porsche 911, v Chabařovicích se možná ještě teď vznáší oblak prachu, který se zvedl za jejich permanentně hrabající zadní nápravou. Za nimi skončili několikanásobní držitelé revivalových pohárů L. Hubálek- O. Hašek na BMW 323. Třetí skončila legendární dvojice P. Šofr- P. Ryšánek na Fordu Sierra. Oba Pavlové jsou ideální dvojicí pro pořadatele. Jsou kdykoliv ochotní nezištně pomoci s přípravou akce, do boje o nejlepší umístění dávají všechno, ale při tom se dokáží s ledovým klidem přenést i přes případné výpadky v organizaci a nezkazí žádnou zábavu. Za to jim patří dík, zrovna tak jako všem dalším posádkám, které si dokážou revival užít beze zbytku.
Jarda Malík