aktualizováno | 27.04.2014 20:01:52 | edda | přečteno: 10219x
ZAV Ještěd - Komentář

ČM ZAV – Edda cup, Svijany Prix Ještěd 26.4. 2014, komentář


Druhý závod Českého mistrovství závodů automobilů do vrchu, Svijany prix Ještěd, se uskutečnil na tradiční těžké a rychlé trati pod libereckou dominantou. Pořadatelé se opět vrátili ke kratší variantě s cílem na Výpřeži a závodníky tak čekalo ke zdolání dvakrát 2 800 metrů.

Náročnost samotné tratě ještě obvykle násobí počasí, které jakoby si schovávalo svou zlomyslnější tvář na den závodu. Celý týden před závody bylo jarně, skoro letně, ale už v pátek večer se do probíhajících přejímek náhle zatáhlo a zapršelo, zatím jen jako ochutnávka na další den. Přejímkami nakonec prošlo 96 jezdců, což jen dokazuje oblíbenost Edda cupu mezi závodníky.

V sobotu dopoledne při trénincích ještě probíhalo všechno v poklidu podle harmonogramu, který nenarušilo ani pár drobných kolizí. Závody na Ještědu nejsou náročné jen pro jezdce, ale i pro organizátory. Závody vzbudily velký zájem diváků, kterých, i díky propagované účasti libereckých jezdců v čele s legendou Břetislavem Engem, přišel rekordní počet a od prvního tréninku zaplňovali divácké prostory „semerinku“. Bohatá účast diváků těší závodníky i organizátory, dělá však vrásky řediteli závodů Romanu Linhartovi, na jehož bedrech leží zodpovědnost za diváckou bezpečnost a tak musel, ve spolupráci s traťovými komisaři, nekompromisně dbát na dodržování diváckých prostor a respektování zakázaných zón. O tom, že se mu to podařilo, svědčí i to, že při žádné kolizi nedošlo k ohrožení zdraví přihlížejících fanoušků.

To pravé ořechové začalo po polední přestávce, kdy už byl nachystán svoz k první závodní jízdě. Několik jezdců požádalo ředitele závodu o desetiminutové pozdržení, neb dle online meteozpravodajství se něco žene. Opravdu se hnalo a přihnalo! Půlhodinová smršť, naplnila depo množstvím vody a krup a bylo jasné, že idylka skončila. Někteří se jízlivě ptali, jestli průtrž náhodou neposlal ten pán, který se v poslední době snaží, zatím marně, narušovat akce pořádané E. Paterou. Po půlhodině, kdy přestal liják a jen pršelo jezdci přezuli na mokré pneumatiky a už je do večera nesundali. Zmoklý asfalt na trati na Ještědu opět potvrdil svou zrádnost, závodní jízda byla více než by komukoliv bylo milé přerušována vinou častých hodin a krátkodobého parkování ve škarpě. Tyto příhody skončily bez následků, bohužel jedinou výjimku si vylosoval Jindřich Šmied, který v Hákově zatáčce kde loni skončily dokonce tři vozy, šel pozdě na brzdy, opustil trať a po přemetu zůstal na střeše hluboko pod úrovní vozovky, odkud se vůz podařilo vyprostit až hodinu po skončení závodů. Jezdci se naštěstí nic nestalo. I druhá jízda probíhala na trati, která než stačila oschnout, byla opět pokropena deštěm. V té se již nic vážnějšího nestalo i když se na trati bojovalo urputně, neboť díky kvalitnímu obsazení jednotlivých tříd byly boje o umístění na stupních vítězů velmi napínavé a přinesly i několik překvapivých výsledků.

Hodnocení tříd

N 1400

Ze šesti účastníků na startu byl v obou jízdách nejrychlejší Václav Kapal s novinkou ve startovním poli VW Lupo, který hlavně v druhé jízdě porazil své konkurenty rozdílem třídy. Druhý skončil David Brousek na Mini Cooperu, statečně bojující v kategorii moderních aut s vozem o několik generací starším, ale s nestárnoucím závodním duchem. Třetí místo před finišujícím Jiřím Bobkem na Felicii uhájil Tomáš Vlček na Peugeotu 106.

N 1600

Oba jezdci černého Citroenu Saxo VTS týmu 2K, asi nejvytíženějšího závodního auta u nás, neboť s dvěma řidiči absolvuje dva seriály závodů do vrchu, stáli po závodě na stupních vítězů. S pětivteřinovým náskokem zvítězil Pavel Kubíček, jeho kolega Luboš Krátký skončil třetí. Mezi ně se dokázal vklínit jen Antonín Široký na Peugeotu 106. Velcí favorité třídy Robert Pecina na Hondě CRX a Tomáš Omelka na Peugeotu 106 skončili pod stupni vítězů, což svědčí o vysoké kvalitě a velké vyrovnanosti špičky této třídy.

N 2000

Bohužel už v tréninku zastavila snažení matadora Tomáše Hanka porucha motoru Hondy Acura. Jasné vítězství získal Lukáš Kubíček z týmu Agrokart na Hondě Civic TypeR. O zbylá dvě místa se přetahovali jezdci Gekon Racing Teamu závodící na Hondě Acura. Po první jízdě těsně vedl Jaroslav Vaňátko, v druhé se ovšem rapidně zlepšil Petr Tvaroh a stal se tím šťastnějším, kdo si vybojoval pohár za druhé místo. P. Tvaroh skončil třetí. Čtvrtého Ladislava Rosičku limituje technika v podobě archivního Renaultu Clio Williams, který za high-tech Hondami už zaostává.

N +2000

Zdeněk Hořánek zajel nejrychlejší čas v tréninku, ale na mokré trati už byl opatrný a na stupně vítězů se nedostal. Těžké podmínky závodu nejlépe vyhovovaly Jiřímu Hákovi, který dal zapomenout na svou loňskou havárii a na Mitsubishi Lancer EVO IX zvítězil. Druhý skončil statečně bojující Martin Lev na Subaru Impreza. I další místo na stupních vítězů obsadilo Subaru. Se starší generací Imprezy obsadil třetí místo František Hubr.

E 1400

Jasné vítězství vybojoval Petr Šebesta na Suzuki Swift s takřka desetisekundovým náskokem. Druhé místo vybojoval Petr Januška na Škodě Pick-up, který sváděl velký boj s Ondřejem Jirákem na velmi pěkně připravené Felicii. Po první jízdě měl O. Jirák skoro pět sekund náskok, P. Januška, ale ve druhé jízdě zatáhl a skončil celkově druhý.

E 1600

Velkého favorita třídy Davida Černého trápila technika. Snažil se hodně, do druhého tréninku startoval kvůli nefunkční spojce přes startér, ale do závodu už nenastoupil. Jasně zvítězil Miroslav Černý z ČM motorsport na Škodě 130 L, který sice na letošní sezónu změnil třídu, ale formu a nasazení nikoliv. Druhý skončil Zdeněk Tichý na Fordu Puma, který se nenechal moc potrápit třetím Janem Reissem na Škodě 130 RS.

E 2000

Třináct jezdců na startu a velmi vyrovnaná špička je vizitkou této třídy. Trať na Ještěd zřejmě vyhovuje Octaviím, mezi tři startující se totiž dokázala vklínit jen jedna Honda. Zvítězil Libor Kotrmon před Vratislavem Cinklem. Řidičem Hondy Civic TypeR, který dokázal narušit hegemonii škodovek v této třídě a skončil na třetím místě, byl Martin Čábela. Bohužel havárie nedovolila předvést Tomáši Housovi kvality jeho Škody Fabia, s velmi rychlou a kvalitní špičkou třídy závodních dvoulitrů se bude muset poměřit v některém příštím závodě.

E +2000

V nejsilnější třídě se sešla nebývale široká a kvalitní konkurence. Bohužel už v tréninku se vinou poruchy turba vytratil z výsledkové listiny loňský vítěz, liberecký závodník Jonas Bazevičius s naftovým Golfem. Souboj dvou Tomášů na vozech Mitsubishi pro sebe rozhodl Tomáš Kučera na Lanceru EVO IX ze Svijany racing, který zvítězil s absolutně nejrychlejším časem dne. Za ním na EVO VI skončil Tomáš Košek a třetí skončil Vladimír Liška na BMW M3, pro kterého a hlavně pro jeho silnou zadokolku byla mokrá ještědská trať obzvlášť zábavná.

E2

Byla vypsána i kategorie E2, bohužel Dominik Jech na Lotusu Eleven neměl žádného soupeře, byl jediným startujícím.

H 1300

Tuto třídu, království nejrůznějších škodovek s motorem vzadu vyhrál překvapivě Josef Čermák na Š 110R ze stáje Petra Koláře! O necelých sedm desetin sekundy dokázal porazit Tomáše Nerudu na Škodě 110. I třetí místo Přemysla Šebka bylo překvapením, když dokázal na Škodě 120S porazit špičku loňské třídy 1300 Pohár. Ještě čtvrtý Petr Strnad na Škodě 130 RS předváděl hezké výkony a na stupně vítězů mu chyběl jen kousek. Dva jezdci z této třídy byli diskvalifikováni kvůli nerespektování vlajkové signalizace na trati.

H 1600

Úřadující mistr třídy Josef Srnský jun.na Škodě 130 LR jasně zvítězil. Druhý skončil Pavel Maier na Fordu Escort MkI. Třetí místo vybojoval a o další pohár rozšířil svou bohatou sbírku legendární Břetislav Enge, který ve Škodě 130 LR omládl. V této třídě se utkaly i tři dámy, nejrychlejší z nich byla Katarína Rozsívalová na Hondě CRX.

H 2000

Eduard Patera konečně startoval s Peugeotem 205 GTI, s repasovaným motorem, který se zřejmě povedl. V jednom z nejsledovanějších duelů celého Edda cupu porazil svého velkého soupeře Ivo Krále na VW Golf o 39 setin sekundy a zdá se, že se opět máme celou sezónu na co těšit. Za vítězným Peugeotem E. Patery to už vypadalo jak na Markenpokal Golf. Druhý skončil, jak už řečeno I. Král, za ním třetí s dalším Golfem byl Lubomír Zdeněk a i další dva umístivšise, František Chmelík a Jaromír Hlavatý řídili Golfy.

H +2000

V nejsilnější třídě historických závodních aut zvítězil Petr Žáček na Audi Sport Quattro., který dokázal beze zbytku využít náskok, který má díky technice. Za ním na druhém místě skončil Robert Kacálek na BMW M6 s velkým náskokem na další čtyřkolku Audi 200 Quattro, se kterým v poháru Youngtimer závodí Václav Roll.


Jarda Malík

rosi | 29.04.2014 11:29:15
Opět hezky napsano,jako vždy:)A Jaroušku příště ještě kultovní,vzácný, nesehnatelný:)))
Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007