ČM ZAV- Edda cup, Kdyně, 31.5.- 1.6. 2014, komentář
Trať na vrch Koráb nad malebným městečkem Kdyně přivítala účastníky Edda cupu. Nutno dodat, že nejen trať přivítala, jak jsme se dozvěděli, je závod příznivě hodnocen i místními, na víkend se naplní penziony, kemp, zvedne se tržba v restauracích, závody zde pravidelně navštěvuje hodně diváků, mezi kterými lze poznat mnoho v motorsportu známých tváří z regionu, třeba Marcel Tuček se přijde podívat vždycky.
Celkem se na start postavilo 98 závodníků. Bohatá účast jen potvrzuje oblíbenost závodu ve Kdyni a pověst, jakou má Edda cup mezi závodníky. Mezi těmi byli v sobotu i dva jezdci s historickými formulemi 3 Rudolf Böhm a Pavel Schulda. Závod ve Kdyni se tradičně jezdí unikátním systémem, kdy se během víkendu odjede 7 jízd a všechny se počítají do závěrečné klasifikace. Tento náročný systém vyžaduje od jezdců nejen rychlost, ale i spolehlivost a výdrž, na druhou stranu zaručuje dramatičnost a atraktivitu až do konce.
Trať s maximálním důrazem na bezpečnost zajistil ředitel závodu a vedoucí tratě v jedné osobě Roman Linhart, který za odměnu dostal ještě funkci traťového pořadatele v jedné zatáčce, takže se během víkendu rozhodně nenudil. O tom, že svou práci odvedl zodpovědně, svědčí hlavně to, že přes velkou návštěvu diváků, nedošlo během celého víkendu k žádnému narušení bezpečnosti, všechny kolize, problémy s úniky provozních kapalin a další zádrhele byly promptně vyřešeny bez podstatného narušení časového harmonogramu.
Závody proběhly hladce, k čemuž přispělo i disciplinované chování závodníků, tedy až na dvě výjimky, kdy museli být dva jezdci diskvalifikování pro nerespektování signalizace na trati. Bezproblémový závod se skoro stovkou závodníků, sedmi měřenými jízdami jen potvrdil vysokou sportovní i organizační úroveň Českého mistrovství závodů automobilů do vrchu- Edda cupu.
Hodnocení tříd
N 1400
V nejslabší třídě se na startu sešli jen dva jezdci. Je to škoda, protože vítěz Václav Kapal na VW Lupo i bez tlaku konkurence jede moc pěkně a zajížděl časy, s kterými by se neztratil ani ve vyšší obsahové třídě. Robert Šmolík se přihlásil s youngtimerem Mini Cooper a jeho výkony odpovídaly technickým možnostem vozu.
N 1600
Výsledky v této třídě budou vyhlášeny až po dořešení nálezů závěrečné technické kontroly. Se sedmnácti závodníky byly produkční šestnáctistovky nejsilněji zastoupenou třídou a díky těsným soubojům nejen na špičce, protože v konkurenci, která se zde schází jsou napínavé a kvalitní boje i v nižších patrech klasifikace a vyhrát může kdokoliv z pěti, šesti jezdců. Nejrychlejším byl Mirek Pribula, ovšem na uznání vítězství si bude muset počkat až jak stav jeho Hondy Civic zhodnotí technický komisař, který nemohl zodpovědně rozhodnout na místě a vyžádal si čas na získání dokumentace. Za ním skončil Robert Pecina jr. na Hondě CRX II před Antonínem Širokým na Peugeotu 106 a Jaroslavem Fikotou jr. na Hondě Civic. Ve značkovém, v rámci této třídy, vypisovaném poháru Saxo cup zvítězil Lukáš Krotil, startovala v něm i vítězka dámského poháru Bára Stočesová.
N 2000
Ve dvoulitrech nebyla taková účast jako v šestnáctistovkách , závodili čtyři jezdci, ale boje mezi trojicí nejrychlejších byly napínavé do samého konce. Ládislav Klokočka na Alfě Romeo 147 se statečně pustil do dvojbloku jezdců na Hondě Acura Petra Tvaroha a Jaroslava Vaňátka. J. Vaňátko vyhrál první závodní jízdu, ale potvrdil pravdivost rčení „první vyhrání z kapsy vhání“ i přesto, že si dokázal připsat ještě dva nejrychlejší časy, součet časů mu stačil na třetí místo. L. Klokočka se moc snažil, neustále zrychloval, ale na každé jeho zrychlení dokázal P. Tvaroh zareagovat a být ještě o pár desetin rychlejší. Nakonec v součtu zvítězil o 3,11 sekundy. Souboj této trojice jen potvrdil vysokou úroveň závodění v Edda cupu.
N +2000
Ani tato třída neoplývá kvantitou, kvalita je však špičková. Janu Kvasničkovi, který pojal start v rally systému na Korábu jako přípravu na start na Rally Orlické hory, v první nedělní jízdě sklouzla bota na pedálech a trest přišel v mžiku. Impreza se zastavila o strom vysklená s pomuchlaným bokem. Honzovi se nestalo nic. Závod začal nejlépe Zdeněk Hořánek na Mitsubishi Lancer EVO IX, který si v sobotu vybojoval dva nejrychlejší časy a šel spát jako vedoucí jezdec. Bylo jasné, že v neděli se budou dít věci. První nedělní jízdu vyhrál Jiří Hák také na Mitsubishi Lancer EVO IX, ale pak začala spanilá jízda Martina Lva na Subaru Impreza. Při maximálním nasazení se dokázal vyvarovat sebemenší chybičky a nejenže vyhrál klasifikaci třídy, ale stal se i absolutně nejrychlejším závodníkem víkendu. Z. Hořánek nakonec dokázal ubránit druhé místo před J. Hákem.
E 1400
Smolařem víkendu v této třídě se stal Pavel Šebesta se Suzuki Swift. Vinou technické závady nedokončil sobotní program, v neděli tedy nastoupil s minutovým přívažkem za časem prvního a po excelentním výkonu mu časomíra naměřila tři nejrychlejší časy, což sice na postup pořadím nestačilo, ale kvalitu jezdce potvrdilo. Celkem jasné vítězství vybojoval Tomáš Novák na Škodě Pick-up před Bohuslavem Krejčím na Škodě Rapid Gr.H. Romanu Volfovi na Škodě Felicia stačily zajížděné časy na třetí místo.
E 1600
Vítěz David Černý na Škodě Pick-up s motorem Kawasaki si vytvořil v sobotu náskok, díky kterému vyhrál. V neděli se hodně polepšil statečně bojující Jan Reiss na Škodě 130 RS, který dokázal, že se žádné konkurence nebojí, dokázal zrychlit i o tři sekundy na jízdu a vybojoval druhé místo. Velkým překvapením byla jízda, kterou předváděl nováček hostující v Edda cupu Tomáš Lehman. S rallykrosovým speciálem Peugeot 206, který při kontrole navážil o 200kg víc než soupeři ve třídě, se sice první jízdu na kopci rozkoukával, ale pak neustále zrychloval, zrychloval a zrychloval až dokázal poslední jízdu i vyhrát a celkově obsadil moc pěkné třetí místo. Díky jedenácti startujícím byla v této třídě velká konkurence, i další jezdci předváděli hodnotný sport, i když skončili pod stupni vítězů. Trojice, kterou tvořili Jakub Astl na Hondě CRX, 4. místo, Dominik Tichý, Ford Puma, 5. místo a Miroslav Černý, Škoda 130 L, 6. místo, se zvláště v neděli pustila do dramatického souboje. Vyzdviženíhodný je výkon M. Černého, v sobotu ráno zjistil, že jeho motoru chybí komprese, někdo by to možná zabalil, ne tak Míra. Odjel sice domů, ale jen aby namontoval zpátky loňský motor a vrátil se pod Koráb, aby se v neděli, byť s přiděleným časem, pokusil prokousat z posledního místa co nejvýše.
E 2000
Třináct borců bojovalo o vaříny v této třídě. Hned v první jízdě překvapil nejrychlejším časem Libor Kotrmon na Škodě Octavia. Od druhé jízdy bylo ale jasné, že vítěz vzejde z tria Martin Čábela, Hynek Charvát a Michal Slováček. Nejdůrazněji si počínal H. Charvát na Nissanu Sunny, který nakonec po zásluze zvítězil. Druhé místo získal Martin Čábela na Hondě Integra, která s ním pěkně houpe, vždycky po tom, co Martin zajede rychlou jízdu, objeví se nějaký technický problém, který se zpravidla Martinovi a jeho mechanikům podaří vyřešit těsně před startem další jízdy. Tentokrát Martina zachránila expresní dodávka dílu do jeho závodního speciálu ze skladu Auto Kelly. Pohár za třetí místo si na Moravi odváží Michal Slováček závodící na Hondě Civic TypeR.
E +2000
Favorit třídy Tomáš Kučera na speciálu Mitsubishi Lancer EVO IX si v sobotu na prvním místě jasně budoval náskok. V péči mechaniků týmu Svijany racing pod dohledem Honzy Šlehofera se zdálo, že Tomáše čeká bezproblémový víkend zakončený vítězstvím. Tomáš ovšem ve snaze se stále zlepšovat a zrychlovat, zavrhl jízdu na jistotu a při hledání limitu se ocitl v nedělní druhé jízdě ve škarpě a než se z ní dokázal dostat zpět na vozovku, která je přece jen k závodění vhodnější, ztratil 20 sekund, přišel o vybojovaný náskok a boj o vítězství začal od začátku. Tomáš se ale nenechal tímto incidentem vyvést z míry a dalšími bezchybnými jízdami vítězství vybojoval. O druhé místo na stupních vítězů měli tři jezdci. Z nich nejšťastnější, protože nejrychlejší byl Antonín Úškrt, který na Subaru Impreza podával nejvyrovnanější výkony a zaslouženě skončil druhý. Vladimír Liška na BMW M3 se spíše soustředil na bránění třetího místa před nováčkem seriálu Petrem Flosmannem na Porsche 993 GT3, který je limitován jednak tím, že Porsche ještě nemá na kopce optimálně naladěný podvozek a jednak tím, že vůz není jeho, což by snad ani tak nevadilo, kdyby ovšem majitel vozu nebyl na závodech přítomen.
H 1300
Po závodech byl podán protest kvůli technickému stavu jednoho zn účastníků, proto zatím nebyly vyhlášeny výsledky. Bez ohledu jak bude protest vyřešen, vítězem se stal Jaroslav Vosmek na Škodě 130 LR. Tradičně rychlí byli loňský mistr třináctistovek Tomáš Neruda na Škodě 110 L a Josef Čermák na Škodě 110 R coupé. Smůlu měl Luboš Krameš, kterého v sobotu zklamala Škoda Rapid, Luboš ale zabojoval, Rapida zprovoznil a v neděli ve velkém stylu vyhrál všechny jízdy. Potěchou pro oko byla účast Tomáše Cmírala startujícího na Renaultu Alpine A 110.
H 1600
Jen čtyři závodníci, tři muži a jedna žena, se sešli v této třídě na startu. Závod dopadl podle předpokladů. Zvítězil Josef Srnský na Škodě 130 LR, druhé místo vybojoval David Patera na Citroenu Visa a na třetím místě skončil Pavel Maierna Fordu Escort MkI. Výkony celé trojice patří k tomu nejlepšímu, co může Edda cup nabídnout nejen v kategorii historických automobilů. Andrea Zemanová se zatím zžívá s vozem jiné koncepce, Toyotou MR2, pozitivní je, že se jízdu od jízdy zlepšuje.
H 2000
Napínavý souboj dvou velkých rivalů splnil očekávání, byl zajímavý a rozhodlo se až v samém závěru. Ivo Král na VW Golf na Kdyni nezvykle tichý a vyklidněný, k jeho pohodě přispěla i předpověď počasí, která zaručovala suchý asfalt na celý závodní program. Za to Edu Pateru jeho Peugeot 205 Gti trápil, mechanici se na něm vyřádili, lepili i olejovou vanu a porucha spojky v cíli poslední závodní jízdy korunovala účinkování francouzského vozu v rally systému kdyňského závodu. V samotných jízdách se oba závodníci přetahovali, ale Ivoš si stále první pozici držel, na každý Edův atak dokázal odpovědět. Na nejlepší čas historika, který zajelo Audi Sport Quattro mu chybělo jen 5 setin sekundy! Třídu tak I. Král zaslouženě vyhrál před E. Paterou. Třetí místo obsadil Jan Šipka na Fiatu 124 Abarth.
H +2000
Na rallyovém kopci v rallyovém systému se rallyová legenda Audi Sport Quattro S1 musela cítit jako ryba ve vodě. Petr Žáček také kvalit vozu náležitě využil a zvítězil s náskokem více než minuty a půl. Velmi spokojen ze Kdyně odjížděl Jan Valenta, který na Mercedesu 190 vybojoval druhé místo, před dalším stodevadesátkovým Mercedesem za jehož volantem vybojoval vrchařský rutinér Josef Stočes vítězství v poháru Youngtimer.
Jarda Malík