ČM ZAV- Edda Cup, Radotín- Zadní Kopanina, 28.-29.6. 2014, komentář
Radotínským závodem se uzavřela první polovina letošní sezóny Edda cupu. Závod přilákal na start téměř 130 jezdců, zvláště kvalitním a početným zastoupením se mohla pochlubit kategorie historických závodních vozidel. Všechny jezdce čekala náročná tříkilometrová trať. Trať má kvalitní, na naše poměry velmi kvalitní povrch, členitý profil, není tedy divu, že v minulosti se zde odehrávaly rychlostní zkoušky Rallye Berounka a Praha a ještě v nedávné minulosti tudy vedla trať Pražského rallysprintu. Trať je náročná na organizační zabezpečení, na kterém se podílelo 35 lidí a tři příslušníci Městské policie. Kromě obvyklých bezpečnostních kritérií je nutno při stavbě trati a vytýčení zakázaných a diváckých prostor nutné myslet i na to, že část tratě zasahuje do CHKO. Řediteli Romanu Linhartovi se ve spolupráci s vedoucím tratě Martinem Štorkánem podařilo vše zvládnou tak, že závody i přes množství kolizí proběhly bez problémů, bez ohrožení bezpečnosti diváků i bez zranění závodníků.
Bohužel atmosféra předpokládaného vrcholu celé sezóny a asi z ní plynoucí přemotivovanost jezdců způsobila značné množství havárií, o které se překvapivě více postarali vyježdění a zkušení pravidelní účastníci Edda cupu, než nováčkové. Už čtyři havárie v prvním sobotním tréninku dávaly tušit, že závody nebudou žádná selanka a jezdce i organizátory čeká perný den. Trať je kvalitní, ale absence dostatečných únikových prostor, znamená takřka při každém nechtěném opuštění trati kolizi a práci pro traťové pořadatele a rychlou technickou pomoc. Ti měli práce dost, pracovali bez zbytečného otálení a bez chyb, ovšem i tak si každý jejich zásah vyžádal čas, který pak v sobotním harmonogramu chyběl a proto jury závodu rozhodla o vyhlášení výsledků po dojetí jedné závodní jízdy. V neděli už přesto, že se jelo na zmoklé trati, nebo možná právě proto, se už závodilo opatrněji a kolize byly spíše výjimečné.
I přes všechny zmíněné těžkosti díky obětavé práci všech pořadatelů a disciplinovanému chování samotných závodníků se závody vydařily a musely se líbit i početným divákům na trati. Přesvědčit se o tom budou moci i televizní diváci, neboť reportáž ze závodu přinese televizní stanice Sport 5.
Hodnocení tříd
N 1400
Po oba dny patřilo vítězství Vlastimilu Sukovi jr. na Suzuki Swift, na druhém místě skončil otec Vlastimil Suk na stejném voze. Potvrdilo se tak to, že když přijedou na závody Sukovo kluci je většinou o prvních dvou místech rozhodnuto a bojuje se o třetí místo. V sobotu byl v tomto boji úspěšnější Aleš Jícha také na Suzuki, v neděli patřilo třetí místo Romanu Křivonoskovi na Škodě Favorit.
N 1600
V této třídě je velmi široká a rychlá špička, kdy na vítězství aspiruje minimálně kvarteto vyrovnaných a kvalitních jezdců. Jeden z nich Antonín Široký na Peugeotu 106 šel do závodu s předsevzetím závodit opatrně, skončit třeba čtvrtý, ale hned po závodech v klidu odjet na rodinou dovolenou do Chorvatska, plán splnil na 50%, v sobotu skončil sice čtvrtý, ale po projetí cílem ještě stačil pežotce urazit kolo. Sobotní závod se stal kořistí Roberta Peciny na Hondě CRX. Za ním skončil druhý Tomáš Omelka na Peugeotu 106. Třetí místo obsadil Jaroslav Fikota na otcově Hondě Civic. V neděli nejlépe začal Tomáš, vyhrál sice první jízdu, ale neodolal finiši Jardy, který už pod přísným dohledem otce, který do depa přijel s řeckým opálením rovnou z letiště, vybojoval vítězství. Třetí místo tentokrát zbylo na sobotního vítěze Roberta. Značkový Saxo cup vypisovaný v rámci třídy vyhrál Lukáš Krotil před synem a otcem Tomkovými.
N 2000
Nestárnoucí legendě Tomáši Hankovi patřilo po oba dny vždy nejvyšší místo na stupních vítězů. V sobotu sice porazil Ladislava Klokočku na Alfě Romeo 146 o pouhou setinu sekundy, v neděli už se o vítězství obávat nemusel. Po oba dny se pod Tomášem naskládali soupeři střídavě v pořadí Klaro racing, Gekon racing, Klaro racing, Gekon racing, jmenovitě L. Klokočka na Alfě Romeo, Petr Tvaroh na Hondě Acura, Radim Klokočka v Renaultu Clio a s Hondou Jaroslav Vaňátko.
N +2000
V sobotu si v nejsilnějších produkčních vozech vedl nejlépe Zdeněk Hořánek na Mitsubishi Lancer EVO IX , Martina Lva na Subaru Impreza STi dokázal porazit skoro o čtyři sekundy. Bohužel Zdeňkovi přestalo v neděli Mitsubishi jet a ze závodění sešlo. Se třetím místem nebyla moc spokojená další vrchařská legenda, Jiří Hák na Mitsubishi Lancer EVO IX a tak si v neděli v dešti na mokré trati na své soupeře vyšlápl a vyhrál. Druhý skončil opět M. Lev a o třetí místo bojovali dva závodníci sice na o generaci starších autech, ale to vůbec na jejich nasazení nebylo poznat. Šťastnější byl nakonec František Hubr na Subaru Impreza zaútočil z pátého místa, přeskočil dva soupeře a skončil třetí. S nejlepším nejaponským autem Fordem Escort Cosworth skončil vždy Marek Vejražka čtvrtý, když v sobotu mu k bronzu chybělo jen sedm setin sekundy!
E 1400
V sobotu Petr Januška přehnal rychlost své Škody pick-up opustil trať, zbořil čtyři pole plotu a zaparkoval v přilehlé zahradě na hromadě dříví. Vyřadil tím ze závodů jak sebe, tak svého dubléra Tomáše Nováka. Ovšem přes noc dokázal pick-upa opravit a do nedělního závodu nastoupil. Dvojité vítězství si bezchybným výkonem zasloužil Pavel Šebesta na Suzuki Swift. Premiéru na závodě do vrchu si v Radotíně odbyla specializací autokrosařka Ivana Kuželová na Škodě Felicia. Ta poznala v radotíně závodění z obou stran. Za sobotní výkon si zasloužila stříbrný pohár za druhé místo a současně získala třetí místo v dámském poháru a v neděli po kolizi ulomila kolo a závod pro ní skončil. V neděli za vítězným p. Šebestou mezi sebou bojovali jezdci červenobílého pick-upu P. Januška a T. Novák. Druhý skončil nakonec Petr, i když si Tomáš v závěrečné jízdě dokázal připsat nejrychlejší čas.
E 1600
Vyrovnaná konkurence v této třídě mezi namotivovanými jezdci přinesla krásný sport. V sobotu zvítězil Miroslav Černý na Škodě 130 L. Druhý skončil David Černý na Škodě pick-up osazené motocyklovým motorem Kawasaki, ten zároveň vyhrál hodnocení juniorského poháru. Radotínská trať sedla Zdeňku Tichému, který s Fordem Pumou obsadil třetí místo a šel spát s nadějí na ještě lepší umístění v neděli. Nedělní závod nezačal dobře pro sobotního vítěze M. Černého, který havaroval, do cíle dokázal přesto dojet i když s velkou časovou ztrátou. Sice stihl auto na start druhé jízdy připravit, v té dokázal zajet nejrychlejší čas, vinou velké ztráty z jízdy první skončil na osmém místě. To sice trochu usnadnilo život D. Černému, ale klidný být nemohl, neboť do závodu velkým stylem vtrhl Z. Tichý a Davidovi muselo být po sobotě jasné, že si nemůže dovolit sebemenší chybičku. David nakonec nechyboval a vyhrál třídu a současně i juniorský pohár. Hned za ním skončil Z. Tichý. Na stupních vítězů měli Tichých dvojité zastoupení, neboť třetí skončil ještě Dominik Tichý.
E 2000
Přirozený talent Josef Čermák jr. přivezl na start soutěžní Renault Clio Ragnotti a svou jízdou rozhodně ostudu kmotrovi sportovní verze Clia neudělal. Možná i trochu překvapivě dvakrát vyhrál, v nedělní druhé jízdě si díky náskoku z jízdy první dovolil jet pro diváky, zvolil rozevlátější stopu, než je ta čistě vrchařská, ale zato sklidil od diváků aplaus na otevřené scéně. Za Pepou skončil dvakrát druhý Vratislav Cinkl na Škodě Octavia. Miloš Lang s Fordem Escort Mk II startoval jen v sobotu a vybojoval třetí místo. To v neděli patřilo Hynku Charvátovi na Nissanu Sunny. Čtvrtý skončil po oba dny Michal Slováček, který k překvapení všech letos absolvoval Radotín bez jediného škrábnutí.
E +2000
Jeden z favoritů třídy Tomáš Kučera v polovině sezóny na prvním místě v průběžném hodnocení třídy v sobotu havaroval, poškodil svůj Mitsubishi Lancer EVO IX ve svijanských barvách a do závodů už nezasáhl. Promotér seriálu Eda Patera vytáhl z depozitu vrchařský speciál Subaru Impreza WRC, startoval s ním jen v sobotu a obsadil druhé místo. Králem třídy se stal Tomáš Košek na Mitsubishi Lancer EVO VI, který jasně vyhrál oba dny. V sobotu skončil za Edou na třetím místě řidič nejrychlejšího vozu s jednou poháněnou nápravou Vladimír Liška na BMW M3. V neděli za jasně prvním T. Koškem si v napínavém souboji vybojoval stříbrnou pozici po asi zatím nejlepším výkonu v Edda cupu Antonín Úškrt na Subaru Impreza WRX před juniorským talentem Lukášem Kubíčkem, který si rychle zvyká na čtyřkolku Mitsubishi Lancer EVO IX z týmu Svijany racing.
H 1300
S dvacítkou startujících nejobsazenější třída, která vedle kvantity vykazuje i vysokou kvalitu a vyrovnanost, neboť nejméně deset jezdců má oprávněné ambice na umístění na stupních vítězů a z toho pak vykrystalizovaly napínavé závody. V obou dnech zvítězil Tomáš Neruda ,když jeho Škoda 110L dokonce ještě zrychlila po dovážení půl kilogramovým závažím kompenzujícím dekové odlehčení dveří, sice nemající vliv na cokoliv, ale postrádající oporu v technických předpisech. Proto se kolem Tomášova vozu pohybovaly postavy s notýsky, tužkami a špionážními kamerami, aby přišli na kloub působení tohoto dílu na zrychlení tohoto vozu. Další změnou na Tomášově voze byla písmena na zadním okně, nejvíc času na jejich studium měl jezdec stojící za ním v přípravném prostoru před startem. V sobotu pořádně zabral Jaroslav Vosmek na Škodě 130 LR a skončil druhý, když se mu podařilo porazit domácího Pavla Jirase na Škodě 130 RS. V neděli do závodu nastoupil ve velkém stylu tým Autosport Pegas Petra Koláře, když obsadil první čtyři místa a to se ještě Martin Fábera trápil na místě sedmém. Za vítězným Tomášem Nerudou se seřadili stříbrný Pavel Klobása se Škodou 120 LS, bronzový Josef Čermák na Škodě 110 R coupé a o pouhé čtyři desetiny sekundy čtvrtý František Penc na Škodě 130 L/A. Smolařem byl německý jezdec Antti Hoheisel na Škodě 130 L, který byl po první jízdě třetí, ve druhé jízdě se dostal do kontaktu se skálou a kromě škody na karoserii spadl na šesté místo. V závodě startoval i Petr Utratil, mechanik P. Jirase, který se odměnil za celoroční práci startem na krásné Škodě 120S. Vůbec bylo v této třídě vidět spoustu krásných aut, třeba bílá Škoda 120 LS z dílny Jiřího Vovse, která je ovšem zdá se trochu zakletá, co se týče bezproblémového průběhu závodů.
H 1600
Krásný sport předváděli v souboji o vítězství dvojnásobný vítěz Josef Srnský jr. na Škodě 130 LR a David Patera na Citroenu Visa GTI. V neděli je po první jízdě dělila jen jedna setina sekundy a v nervy napínající druhé jízdě kdy oba zajeli bez chyb své maximum, ukázala časomíra rozdíl jedné a půl desetiny sekundy ve prospěch vrchlabského jezdce. David tak získal v Radotíně body za dvě druhá místa. Bezpečně třetí dojel po oba dny Pavel Maier na Fordu Escort Mk I. Dvakrát čtvrtá skončila dvojnásobná vítězka dámského poháru Katarína Rozsívalová na Hondě CRX.
H 2000
V historických dvoulitrech v sobotu jasně zvítězil Eda Patera na Peugeotu 205 GTI a nezvykle tichý druhý Ivo Král se spíše než svému VW Golf GTI věnoval novému domečku na kolečkách u vědomí, že na radotínské trati na Edu nemá, jen kdyby… A první kdyby přišlo v nedělním tréninku, kdy Edovi praskla poloosa. Do startu závodu jí Edovi mechanici stačili vyměnit, v první jízdě si Eda vytvořil na Ivoše více než třísekundový náskok, ale ve druhé jízdě se motor Peugeotu vinou vadného rozdělovače zastavil a Ivošovi spadlo vítězství do klína. V sobotu obsadil třetí místo Jan Šipka na Fiatu 124 Abarth, v neděli rošířil sbírku ulomených kol a závod nedokončil. Třetí skončil dravě jedoucí Petr Flosman na Peugeotu 309 GTI, který v sobotním závodě předvedl průjezd cílem, který by ocenil třeba takový John Haugland, méně už majitel vozu.
H +2000
Vozem s asi největší historickou hodnotou na startu byla šestsetrojka, se kterou v Radotíně startoval hokejový internacionál a dlouholetá opora Sparty Praha Stanislav Hajdušek. Krásně zrenovovaná a nablýskaná Tatra 603-2 B5, s kterou jeho otec, tovární jezdec Tatry, získával na Marathonech de la Route v šedesátých letech minulého století vavříny, kde se měřil s například s vozy Ferrari a Porsche a k jeho soupeřům patřil třeba mladý Jacky Ickx. S vozem o několik generací za ostaními soupeři si S. Hajdušek nedělal ambice na přední umístění, přesto bylo vidět na jeho jízdě nasazení a pohled na mohutnou, burácející Tatru plynulými smyky se protahující tratí k cíli museli ocenit všichni. Povinná dvě vítězství zaručená náskokem díky technice si připsal Petr Žáček na Audi Sport Quattro S1. Druhý skončil v obou závodech Robert Kacálek na BMW 635. Bývalý pravidelný účastník Edda cupu, nyní se zaměřující na závodění historiků na okruzích Jaroslav Rejka na dvanáctiválcovém Jaguaru XJS po delší době zavítal na kopec, startoval jen v sobotu a vybojoval třetí místo. V neděli skončil na třetím místě Stanislav Urbánek jr. startující na otcově Fordu Capri, protože u jeho BMW se netočil motor.
Radotínský závod uzavřel první polovinu sezóny Edda cupu, tu druhou otevře v rychlém tempu hned následující víkend další pěkný a náročný závod v Bečově nad Teplou.
Jarda Malík