Edda cup, Kozákov, 6. září 2014, komentář
Předposlední závod na přírodní trati Českého mistrovství závodů automobilů do vrchu – Edda cupu se odehrál na Kozákově, na nejvyšším vrcholu Českého ráje v sobotu 6. září. Na zajímavou trať o délce 2 700 metrů s převýšením 260 m, vesměs s velmi kvalitním povrchem přijelo závodit 83 jezdců. Mimochodem, na stejné trati se na konci července konal závod Světového poháru ve sjezdu na longboardu.
Závod přilákal k trati velké množství diváků, k čemuž přispělo i pěkné počasí, které dalo zapomenout na loňskou slotu, v které se premiérový závod odehrál. Hojná návštěva důkladně prověřila přípravu organizačního týmu na závod, zabezpečení tratě a práci traťových pořadatelů, kteří tentokrát měli s diváky více práce než obvykle, i s tím se ale dokázali vypořádat a i díky minimálnímu počtu kolizí a přerušení zaviněnému technickými příčinami probíhaly závody jako na drátku, bez zbytečných zdržení a předepsaný časový harmonogram se podařilo bez problémů dodržet. Ani větší množství nováčků a občasných účastníků nedělalo problémy, všichni rychle pochopili systém závodění v Edda cupu a drobná nedorozumění se dala rychle vyřešit. K jediné větší kolizi došlo v tréninku, kdy se Felicia jednoho z nováčků zastavila o strom, jezdec ale opustil vůz po svých a v pořádku ještě dřív, než na místo preventivně přispěchali záchranáři. Ani jediný retardér na trati neznamenal pro většinu závodníků zásadnější komplikaci.
I přes slušnou účast se v některých třídách nepodařilo naplnit obvyklé počty, k čemuž trošku přispělo i taktizování, kdy došlo ke změně třídy z důvodu vyššího koeficientu pro body do celkového pořadí, čímž samozřejmě nijak nedošlo k porušení řádů, i když důvod, kvůli kterému řády toto povolují byl původně jiný.
Slaběji byly obsazeny i vypisované poháry, ale jejich vítězové si ocenění zaslouží. Vítěz juniorského poháru D. Černý zvítězil ve třídě, A. Zemanová vítězka dámského poháru obsadila ve třídě třetí místo. Zkušený závodník Pavel Doležal se sice na sebe zlobil, že se mu trochu pokopaly nohy na pedálech, ale i přes tuto chybku získal vítězství v poháru Youngtimer. Saxo cup se stal kořistí L. Krotila.
Z jednotlivých tříd největší boje tradičně probíhaly v produkčních šestnáctistovkách, kde zvítězil D. Pecina, mezi nejsilnějšími produkčními auty byl o necelé dvě desetiny nejlepší M. Lev, v závodních speciálech se tentokrát rozrostla konkurence ve čtrnáctistovkách, kde se nejlépe dařilo D. Černému, pozornost samozřejmě poutal souboj nejsilnějších speciálů, tentokrát obohacen o několik speciálů Audi, absolutně nejrychlejším se stal T. Košek. V historických automobilech překvapivě zvítězil P. Strnad ve třídě do 1300 ccm, ve dvoulitrech klasicky vyhecovaný souboj rozhodly desetiny pro E. Pateru a vítěz nejsilnějších historiků P. Žáček se i přes technický zádrhel zkoušel rovnat na dálku s audinami startujícími ve skupině závodních speciálů a obstál se ctí.
Závod na Kozákově se vydařil a potvrdil vysokou úroveń Edda cupu. Jak se blíží konec sezóny a před jezdci jsou už jen čtyři sady pohárů a bodů, dramatizuje se ve většině tříd i absolutním hodnocení situace, což slibuje kvalitní závodění už na příštím závodě, tradičně kvalitně obsazené Živohošti, která se uskuteční 4. a 5. října.
Jarda Malík