Předposlední závod letošního ročníku Edda cupu se odehrál na Staré Živohošti, na trati, která je v seriálu od jeho začátku. Na jezdce čekala náročná 2,5 kilometrů dlouhá trať, na které byly postaveny dva retardéry. Retardéry se obecně nesetkávají u všech jezdců s porozuměním, ovšem jezdci musí pochopit, že organizátor musí myslet i na bezpečnost diváků a retardéry právě na Živohošti byly postaveny z důvodu snížení maximální rychlosti v místech s předpokládaným výskytem diváků. Stará Živohošť je rekreační oblastí a tak více než kde jinde se zde musí počítat s lidmi kolem tratě, kteří nemají se sledováním automobilových závodů moc zkušeností.
Závod nabídl jednu z posledních letošních možností poměřit síly se soupeři a tak již v pátek přijela na Živohošť většina ze 104 přihlášených , po přejímkách to začalo žít v restauraci Hotelu Atlantida i v depu u některých týmů, uvolněná nálada jakoby ani nesignalizovala, že další den čeká na závodníky náročný program.
V sobotu ráno se sice nad tratí válela mlha, do začátku tréninku se však rozplynula a závody mohly začít podle harmonogramu. Trať měl ředitel závodu Roman Linhart připravenou z předchozího dne, ráno jen stihl proškolit a rozestavit traťové pořadatele z řad dobrovolných hasičů z Neveklova, kteří si následně po oba dny závodního víkendu vedli dobře a velmi tak přispěli k bezproblémovému průběhu celého víkendu. Poradili si s přehledem s řešením situací při pár kolizích, zvládali i čilý ruch kolem trati, kdy chataři, rekreanti a jachtaři, které závody zas až tak moc nezajímají, se nechtějí zbytečně omezovat opatřeními, které závod provázejí, nakonec i s tím se pořadatelé vyrovnali, jakož i s velkým počtem diváků, které závod přilákal.
Sobotní dopoledne vyplnily tréninkové jízdy. V jejich průběhu způsobil největší vzrušení Jaroslav Rejka jehož dvanáctiválcový Jaguar se nenechal protáhnout retardérem, jak si jeho pilot představoval a skončil mimo trať s mírně poškozenou karosérií, to ovšem Jardovi nezabránilo posléze nastoupit do závodu a probojovat se na stupně vítězů. Po dvou téninkových jízdách a polední přestávce už následoval start do první závodní jízdy. Tady si opět vybral svou daň retardér a Tomáš Kučera na Mitsubishi Lancer po divoké eskapádě zboural pražákovi plot a poškodil své auto tak, že dál nebylo závoděníschopné a Tomáš v neděli musel vzít zavděk dublováním se s Lukášem Kubíčkem na druhém Lanceru týmu Svijany racing. Jinak závod proběhl celkem v klidu, po jeho skončení byly předány poháry a po večeři následovala schůze promotéra E. Patery, organizačního týmu, komise jezdců a těch závodníků, kteří měli zájem jednání se zúčastnit.
Na schůzi promotér nastínil výhled na další sezónu, co se týče kalendáře a tratí, navrhl pro kontinuální zvyšování bezpečnostních standardů povinnost nehořlavých kombinéz pro startující ve skupině E. Diskutovalo se i o cenách startovného a licencí a jejich možné úpravě, aby byly výhodnější pro pravidelné účastníky. V technických předpisech došlo pouze k mírnému uvolnění předpisů pro historické automobily v oblasti vzhledu blatníků, kdy vlastně to, co je už povoleno pro Škodovky, teď bude platit pro všechny. Z řad jezdců zazněl a byl přijat návrh na zrušení polovičních bodů v případě nižšího počtu startujících ve třídě a od r. 2016 zákaz používání rajského plynu, NOSu. Drobnou změnu dozná i výpočet bodů pro pořadí v doprovodných pohárech. Diskuse byla chvílemi vzrušená, zvláště ve chvílích, kdy diskutující urputně hájící nějaké stanovisko ponořen do vlastních argumentů neposlouchal ostatní diskutující, ale nakonec o každém tématu hlasovali členové komise jezdců a členové organizačního výboru. Novinky budou brzy oficiálně zapracovány do propozic a předpisů Edda cupu.
Nedělní program kopíroval sobotní. V tréninku dal největší ránu závodu, naštěstí bez zranění, David Černý, kterému v zatáčce ustřelil zadek Pick-upu, dostal se mimo trať a při nárazu do protisvahu vůz řádně poničil. Naštěstí ambulance vyjela na místo havárie jen z preventivních důvodů a David se po chvíli už procházel po depu a po zjištění škod se s Petrem Januškou pustili do nouzové opravy, tu se jim bohužel nepovedlo dotáhnout do konce před ukončením první závodní jízdy a ze závodu tak David vypadl.
Samotný závod i díky disciplinovanosti jezdců probíhaly plynule, zdržení opět způsobila likvidace olejového znečištění trati, ale i tak se povedlo závody dokončit včas a předat poháry nejlepším.
Jezdci Edda cupu tak opustili poslední přírodní trať letošního kalendáře a bez dlouhého otálení se již tuto sobotu rozloučí se sezónou v Hradci na Czechringu.
Výsledky jsou zatím zde: http://edda.cz/mscrdovrchu/index.php?m=dokumenty, obrázky tady: http://edda.cz/mscrdovrchu/index.php?m=fotogalerie .
Jarda Malík
P.S. hodnocení tříd bude následovat, doufám