aktualizováno | 11.11.2014 21:22:39 | edda | přečteno: 8861x
Posezonní bilancování ČM ZAV- Edda cup 2014

  Závodem na CzechRingu skončila další sezóna seriálu Českého mistrovství závodů automobilů do vrchu- Edda cup. Tato nezávislá závodní série pořádaná promotérem E. Paterou prokázala i ve své 7. sezóně svou životaschopnost. Díky sportovní a organizační kvalitě si stále udržuje velký a neutuchající zájem mezi závodníky a přitahuje stále větší pozornost i fanoušků automobilových závodů.

  V  sezóně 2014 bylo během 10 víkendů odjeto 18 závodů, na kterých pravidelně startovalo mezi 80 až 125 závodníky. Celkem se do konečného pořadí Edda cupu zapsalo 305 účastníků. Těmito čísly se Edda cup vypracoval na největší seriál závodů automobilů do vrchu u nás a závodních seriálů vůbec. I při velkém počtu startujících se díky obětavé a odpovědné práci celého organizačního týmu a férového přístupu startujích podařilo dostát všem bezpečnostním standardům, propozicím a předpisům rámujících průběh závodů a za celou sezónu nedošlo ke zranění závodníků ani ohrožení bezpečnosti diváků. Stoupající zájem diváků na jedné straně těší závodníky i organizátory, na druhé straně přináší vrásky organizátorům, kteří musí myslet na jejich bezpečnost, ale třeba i na úklid okolí tratě po skončení závodů. Tak třeba ředitel závodů R. Linhart po celém dni, kdy má na starosti kompletní dění na trati od startu do cíle, se změní na sběrače odpadků.

  Edda cup 2014 se odehrál na deseti tratích, vesměs už známých z minulých ročníků. Sezónu otevíral klasicky dvojzávod na mosteckém autodromu, klasická byla i vysoká účast. Pak se závody přestěhovaly na přírodní tratě, které mají různorodý charakter od technických, jako třeba ve Kdyni, k rychlým, jako třeba v Bečově n. Teplou, které komplexně prověří všechny závodníky a jejich techniku. Zajímavý závod proběhl ve Kdyni, kde se jako vždy, jezdilo zvláštním systémem na sedm závodních jízd, který mění sprinterskou disciplínu, kterou normálně závody automobilů do vrchu jsou, na vytrvalostní sport. K vrcholům sezóny patřil závod v Radotíně, s pestrou startovní listinou, diváckou účastí, ale i počtem havárií, kdy hodně jezdců podlehlo atmosféře a podcenilo obtížnost této tratě, kde se závodní automobily proháněly už v šedesátých letech při Rallye Berounka a později při pražských Rallysprintech. Naštěstí všechny kolize se obešly bez zranění a nutnosti zásahu zdravotnického záchranářského týmu, který je přítomen každému závodu. Za to technický záchranný tým se zapotil. Ale P. Štumr i J. Ejem jsou zkušení a mnoha závody prověření odborníci na řešení krizových situací a i ve složitých podmínkách si dovedli poradit. Hezký závod proběhl i ve Vrchlabí, kde ke sportovní hodnotě se přidružila i kulturní, kdy se večer většina depa potkávala ve městě na pivních slavnostech. Úspěšnou sezónu zakončil dvojzávod na CzechRingu, kde se rozdělovaly poslední body do celkového hodnocení, v kterém prvních 16 závodníků obdrželo finanční prémii, vítěz 50 000 Kč, což je v automobilovém sportu u nás věc ojedinělá, i body do jednotlivých tříd v kterých se udělují mistrovské tituly.

  V absolutním pořadí si první místo celou sezónu kontroloval P. Žáček na Audi Quattro, i když ani on do posledního metru posledního závodu si nemohl být vítězstvím jistý, neboť do celkového pořadí se počítají všechny závody a jen jedno nedojetí znamená pád o několik příček dolů pořadím. Ale P. Žáček ani jeho audina nezaváhali a absolutní vítězství spolu s prémií si zaslouženě vybojovali. O další umístění se už vedly vyrovnané a do konce napínavé boje. Druhý skončil těsně Ivo Král na Golfu GTI a první dvě místa v celkové klasifikaci tak obsadily piloti kategorie historických vozů. Třetí místo celkově vybojoval mistr nejsilnějších produkčních aut M. Lev na Subaru, před čtvrtým M. Černým závodícím se Škodou 130 a pátým H. Charvátem a jeho Nissanem Sunny.

  V Edda cupu bylo vypsáno celkem dvanáct klasifikovaných tříd. V kategorii produkčních vozů k nejzajímavějším patří třída do 1600 ccm, která disponuje velmi rychlou a vyrovnanou kvalitní špičkou, jejíž jezdci si na trati nic nedarují, ale jinak si v případě nouze dokáží pomoci, jak se několikrát během sezóny stalo. Mistrovský titul zde vybojoval R. Pecina jr. před J. Fikotou jr. a T. Omelkou. V nejsilnější třídě produkčních vozů se mistrem stal, jak už bylo řečeno, M. Lev, který dokázal porazit jednu z největších vrchařských legend Edda cupu J. Háka na Mitsubishi. I v závodních speciálech byly šestnáctistovky třídou, která na sebe strhávala velkou pozornost díky soubojům zkušeného M. Černého a talentovaného juniora D. Černého. Oba velmi rychlí jezdci předváděli úžasné výkony a o držiteli mistrovského titulu nakonec rozhodlo pět bodů ve prospěch M. Černého. V nejsilnějších závodních speciálech potvrdil svou třídu T. Košek na Mitsubishi, druhý T. Kučera párkrát doplatil na přemíru snahy být ještě rychlejší. V historických automobilech byl velmi těsný souboj o titul ve třídě do 1300 ccm, kdy mistr T. Neruda druhého J. Vosmeka porazil o dva body. To J. Srnský jr. to v šestnáctistovkách měl s obhajobou titulu jednodušší. Pozornost všech, i díky osobnosti obou jezdců, přitahují soupeření na trati i vzájemné hecování v depu mezi I. Králem a E. Paterou ve třídě do dvou litrů. Bohužel technické závady na Peugeotu ve srovnání s letos neselhávajícím Golfem I. Krále se také podepsaly na konečném pořadí v této třídě, kde si titul zaslouženě vybojoval I. Král. Absolutní vítěz Edda cupu P. Žáček se stal mistrem ve třídě nejsilnějších historiků

  V Edda cupu byly vypsány i doplňkové poháry. Vítězem juniorského poháru se stal oprávněně D. Černý na Škodě pick-up, kraluje nejen juniorům, ale ve třídě skončil druhý a v absolutním pořadí osmý. V poháru youngtimer pro neupravené historické automobily mezi patnácti klasifikovanými dominoval rutinér J. Stočes. V dámském poháru mezi jedenácti dámami, které se během sezóny objevily za volantem, zvítězila K. Rozsívalová na Hondě CRX.

  K prestiži a propagaci celého seriálu přispívá kromě webové prezentace i distribuce několikatisícového nákladu tištěného průvodce sezónou, články v motoristických časopisech, závody Edda cupu bylo možno vidět i televizi.

  Skončila tak úspěšná sezóna, jejíž bezproblémový průběh by nebyl možný bez vstřícného postoje lidí v zastupitelstvech obcí a na úřadech povolujících a schvalujících pořádání závodů. Dík patří také partnerům Edda cupu za jejich podporu.

 

 

Ivoš | 13.11.2014 16:44:04
-jinak vzpomínej na mládí,ty fogle o 10 let mladší...Za každý rok bych dal nevím co! Výměna generací je neodvratná,ale zatím se bráním docela ůspěšně...
Ivoš | 13.11.2014 16:40:26
-hele,to Ti pořád tluče do hlavy Heřmánek,jaká je to strašná výhoda! Vidím jedinou výhodu-ventilů je víc a jsou tedy lehčí.Z toho plyne menší riziko potkání.Ale zase když se to stane,tak se toho ,,sežere" daleko víc a je větší škoda! Navíc tenhle rumpál s vrtáním 82,5 a zdvihem skoro 94 se zase tak moc ochotně netočí. Proto jdu do 1,6-to je podčtverec a ten by měl točit daleko ochotněji,měl by mít koně díky otáčkám a ne díky krouťáku-tudížý by neměl tolik trápit skříň,poloosy,spojku. Prostě chci trochu změnu,už jsem s tím vyhrožoval vloni-vždyť můžeš do 205 taky udělat pořádnou 1,6! Byla by to pěkně nabitá třída a mohli bychom bojovat dál!!!
edda | 12.11.2014 18:05:32
To víš, bojovat s 8ventilem proti 16V není jednoduché... Za mého mládí se tomu říkalo nesrovnatelná technika .-)))
Ivoš | 12.11.2014 17:29:49
Ve tř. H-2000 jedu od počátku seriálu.Pouze v prvním roce jsem získal titul vícemistra(nejel jsem celý rok),jinak mám šest titulů...Trochu ztrácím motivaci,dostal jsi hodně příležitostí.Chci ale zase zkusitněco jiného... Jinak já stejně radši vodénku-a tu si vozím...
Edda | 11.11.2014 14:48:22
Pane Král, zas to nepřehánějte.... :-) jestli utečeš z boje, tak si největší srab a už nikdy Ti nenabídnu becherovku!
Ivoš | 11.11.2014 14:27:16
Jinak,abych nezapomněl-těch lidí,kterým musím poděkovat je daleko víc! Přítelkyně Irča zajistila bezchybný katering,když bylo potřeba-tak i auto postrčila...Zakoupil jsem nový obytňák,aby se nám líp jezdilo-tam vládne ona...Dík taky patří ing.Wagnerovi,který uměl vždy poradit s pryžemi Avon,dále dvornímu gumařovi-F.Knězovi,kde jsem se dost naotravoval s vyvážením,obracením pneu atd.Dále musím poděkovat sponzorům-p.J.Černému,bývalému společníkovi z fy.Auto Černý-Peugeot-Příbram,také velkému kamarádovi-Jiřímu Pošmournému,majiteli fy.Autosklo Černín,který mi poskytl maximální servis autoskel i na doprovodných vozidlech. Neméně též našemu společnému motoráři s Edou-p.Honzovi Heřmánkovi.Motor odjel bez chyby všechny závody...Pokud jsem na někoho zapomněl,tak se omlouvám-ale za tím výsledkem není jen jeden člověk,všem moc děkuju-Ivoš
Ivoš | 11.11.2014 14:11:26
Děkuji pořadatelům za krásnou sezonu,kdy se vrátila po dvou sezonách trápení mému ,,Miláškovi" jeho nerozbitnost.Musím taky poděkovat Honzovi Kočišovi za jeho velkou pomoc k tomuto návratu.Dokážu vymyslet spoustu změn,ale po vzájemných konzultacích jsem v zájmu životnosti stroje od mnoha ustoupil.Jedu dva seriály,v obou jsem získal titul.Lidový vůz mě letos ani jednou nezklamal-a výsledek se dostavil. Protože ale už mám trochu dost někdy až vadícího štengrování od teamu Edy,avizuji dopředu stavbu motoru do tř.1600 H. Rád bych poměřil síly s Pepou Srnským-předokol versus zadokol.Uvidíme,rok výroby řidiče hraje taky roli,ale já jsem dnes ,,profesional"-jako důchodce nedělám nic jiného,než připravuju auto...Ivoš
Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007