aktualizováno | 10.01.2015 17:59:51 | edda | přečteno: 9556x
Sen o Dakaru je na dohled
 

 Už jen pár stovek kilometrů chybí ujet legendární LIAZce a vozidlu ÚAMK k vysněnému cíli

 Přesně před třiceti lety vyjela první LIAZka na nejtěžší závod slavnou Rally Paříž Dakar. Na startu LIAZka obdržela číslo 627 a pilotoval ji Jiří Moskal. Před časem prošla tatáž LIAZka nákladnou a důkladnou renovací a i dle slov pana Moskala je dokonce v lepší kondici než před třiceti lety. Když se ÚAMK dozvěděl o tomto návratu, tak jsme nemohli nechybět a jedeme také. Jak si celá expedice vede?

 Dne 27. 12. 2014 vyrazila expedice v čele s historickou LIAZkou z náměstí Jana Palacha v Praze směrem do Paříže. Slavnostního startu se účastnilo veliké množství fanoušků i vzácných hostů. 

 LIAZku doprovází i dva doprovodné automobily a motocyklista Jaroslav Šíma. Prvním autem je Asistenční vozidlo ÚAMK Škoda Yeti, které řídí sám prezident ÚAMK ČR JUDr. Oldřich Vaníček a na sedadle navigátora sedí Oto Kuhn. Novinářský vůz Toyota Hilux řídí Petr Kotek, navigátor je Kristian Hrušovský a Ladislav Drahoš. Cestou totiž budou celou expedici natáčet na několik kamer i na speciální dron. Po návratu se tedy můžete těšit na film Sen o Dakaru a další krásné záběry i fotografie.

 První část cesty vedla do francouzské Paříže, kde byla LIAZka slavnostně odstartována na tuto spanilou cestu. Cestou však expedici zastavila sněhová bouře v Německu a několik nehod. První technické problémy se již objevily i na LIAZce. Tu dvakrát zastavil porouchaný radiátor a zamrzlé stěrače. Všem pak v husté vánici začaly zlobit i navigace, a tak je chvilku hnaly i do pole mimo dálnici. Po všech komplikacích však všichni úspěšně dorazili do Paříže v 8 hodin ráno.

 Po slavnostním startu následovala cesta přes Španělsko na trajekt do Afriky. Během cesty se před Valencií přihodila drobná událost v podobě hledání LIAZky, která jela po okresce, zatímco asistenční vozidla po dálnici. Vše však dobře dopadlo a na lodi už se posádka společně bavila historkami. Dne 30. 12. 2014 se tak kola legendární LIAZky opět po třiceti letech dotkla země afrického kontinentu. Stalo se tak okolo 15. hodiny místního času (16. hodiny našeho času). Po vyjetí z útrob trajektu proběhlo proclení a asi po hodině se celá expedice vydala směrem na senegalský Dakar.

 První dobrodružství z dun na sebe však nenechalo dlouho čekat. Filmařské vozidlo totiž zapadlo v duně, a když ho chtěla LIAZka vytáhnout, tak zapadla také. Po vyhrabání kamionu se pomocí kurt a pomocí LIAZky podařilo filmařské vozidlo vytáhnout. Expedice kvůli této nepříjemnosti nabrala zhruba denní zpoždění.

 Expedice pokračovala dále a opět se objevují další komplikace v podobě defektu asistenčního vozidla ÚAMK Škoda Yeti. Kolo se podařilo úspěšně vyměnit za rezervu a následně se vůz ÚAMK oddělil ve snaze nalézt pneuservis a dokoupit pneumatiku. To se však nepodařilo. LIAZ odjel s Toyotou bez potíží na večerní bivak a ten byl naplánován spolu s týmem Tomáše Tomečka jedoucí Africa ECO Race.

4. 1. 2015 byla celá expedice mezi městy Guelmin a Tantan a za den najeli téměř 500 km. Počasí se však dosti zhoršilo a začal tam foukat velice silný vítr, který zvedá veškerý písek a není skoro nic vidět. Cesta je tak extrémně obtížná a písek se dostává doslova všude. Bohužel také přestal fungovat přenos dat ze všech zařízení. Asistenční vozidlo ÚAMK však druhý den potkaly další trable. Škoda Yeti si v poušti poškodila chladič a posádka vyřešila netěsnící potrubí zalepením tím, co bylo zrovna po ruce. Expedice se pak v pořádku dostala až na území Západní Sahary.

 Po celou dobu expedice probíhá spánek v místních podmínkách a posádku vítá opravdu každý, koho potkají. Lidé jsou tam příjemní a velice vstřícní, což dokazují i naše fotografie. I přejezd přes území Mauritánie je bezproblémový i díky podpoře místních úřadů.

 "V současné době jsme na severu Senegalu ve městě Saint-Louis, zbývá nám asi 700 km do cíle expedice v Dakaru. Cestou ještě navštívíme rezervaci Fathala a Sine-Saloum. Do cíle k Růžovému jezeru dorazíme dle plánu v neděli 11. 1. 2015. Konečně máme i nějaké připojení k internetu, a proto zasílám pár fotek z cesty", říká Oldřich Vaníček, pilot asistenčního vozu.

  Fotografie najdete na - www.senodakaru.cz

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007