aktualizováno | 14.01.2015 16:38:04 | dawe | přečteno: 10298x
Medailon Jiřího Bergra
 

Byl představen filmový medailon Jiřího Bergra.

 

Vratislavické Automuzeum uspořádalo u příležitosti letošních oslav 110 let vzniku Autoklubu v Liberci první středu v lednu již tradiční Motoristický klub, který je věnován vzpomínkám na motoristickou historii zdejšího regionu.

 

Milan Bumba z Automuzea tentokrát pozval k posezení bývalého úspěšného automobilového jezdce Jiřího Bergra, který zůstal po těžké havárii při závodech do vrchu ve Zvolenu v roce 1978 upoután na invalidní vozík. Filmový dokument natočil liberecký motoristický nadšenec Jaroslav Vojtěch. Komentář a rozhovor ztvárnil herec Pavel Nový, který okusil osobně jak automobilové závody, tak i rehabilitaci podobnou té, kterou si prošel Jirka Bergr. Na rozdíl od něj to však Pavel „rozchodil“.

 

Promítání byl osobně přítomný Jiří Bergr, který pak i odpovídal na řadu otázek a medailon i dovyprávěl. Třeba okolnosti zmíněné tragické nehody, kdy se mu zasekl plyn u Škody 110 RC, trefil strom a absolvoval šest kotoulů panna – orel. Skončil asi šedesát metrů od závodní trati pod úrovní silnice: „Nejdříve trvalo řadu minut, než zjistili, že jsem jim neprojel cílem. Pak mě začali hledat, zoufalým způsobem mě dolovali ze zdemolovaného auta – byl jsem při vědomí, takže jsem to všechno vnímal. Pak mě naložili do sanitky, tedy do dvanáctsettrojky, které při cestě do nemocnice došel benzín. Donesli kanystr a z nějakého papíru udělali trychtýř. Když mě rentgenovali, tak jsem jim spadl s poraněnou páteří na dlažbu. Jedinou péči pak bylo čtrnáctidenní ležení v nemocnici ve Zvoleni, až poté dostali nápad mě převézt do Hradce Králové. To už bylo pozdě…“, vzpomínal na osudové okamžiky závodník, který byl v civilním zaměstnání geodet a mezi jeho díla patří i trasa rychlostní silnice R 10 z Liberce do Prahy.

 

Jedna z otázek se týkala jeho úspěchů na bedně. „Postupem času pro mě nebylo neobvyklé, že jsem byl na stupních. Když vydržela technika, tak jsem zpravidla končil na stupních. Nejvíce si však cením druhého místa ve třídě při Ecce Homo, kde mě porazil pouze Josef Michl. Vážím si i jedenácté příčky při GP Brno, která se jela ještě na starém okruhu. No a dvanácté místo absolutně s kupátkem třídy A2 1150 na Vyskeři v roce 1978 z více jak osmdesátky klasifikovaných bylo také úžasné. Za mnou skočily formule Easter s jezdci jako Rosický, Mlček, formule Škoda s Fešárkem, Šustrem, nebo jedenáctsetpadesátky a třináctistovky s Hankem, Doležalem, Babákem, Janebou, Ponerem Charouzem a dalšími.“

 

Zajímavé vyprávění i o přátelství s bývalým, dnes už nežijícím, jezdcem formule 1, Clayem Regazzonim a jeho rodinou zaujal desítky posluchačů besedy. Podobně zaujaly i další příhody nejen ze závodnického života, které posluchači odměnili velkým potleskem. Jiří Bergr se stal po roce 1989 významným činovníkem Autoklubu České republiky, kde je dodnes předsedou Výboru zdravotně postižených motoristů v AČR. Dá se říci, že tato práce je velkou náplní jeho současného života a přitom mu již táhne na osmdesát. Řadu let je Bergr rovněž hlavním iniciátorem Mezinárodního mistrovství republiky automobilových závodů handicapovaných motoristů.

 

Jako bývalý obyvatel Liberecka jsem vedle Vojtěcha, Engeho, Tomáška a Bareše a dalších sledoval bedlivě výsledky i tohoto závodníka. V knížce Historie československých rallye – 1. díl jsem Jiřímu Bergrovi v kapitole Rallye Liberec věnoval tento medailonek:

Jiří Bergr

 

Všestranný závodník, který v jeden čas měl první výkonnostní třídu pro rally, závody do vrchu i na okruzích. Bohužel v roce 1978 při závodech do vrchu ve Zvoleni doplatil na technickou závadu, když se mu zasekla plynová klapka na karburátoru. Přitom v prvním tréninku zajel nejrychlejší čas. Těžce havaroval a i „díky zásahu lékařů“ zůstal upoután na invalidní vozík. Na automobilový sport v žádném případě nezanevřel a stal se velkým propagátorem závodů invalidních řidičů, v posledních letech je i členem prezídia Autoklubu ČR. V roce 1985 pozval na návštěvu do Čech špičkového pilota Formule 1 Claye Regazzoniho, který zůstal ochrnutý rovněž po automobilové havárii. Závody a soutěže začal jezdil v sezóně 1967 s tisícovkou embéčkem. Následovalo kupátko a poté rodinný Fiat 1300 SL. V roce 1973 spolu s Vlastimilem Halbichem a ing. Procházkou založili AMK Geodezie Liberec.

Z jeho výsledků lze vyzvednout především absolutní vítězství na domácí Rallye Liberec 1974 se spolujezdcem Stanislavem Martinem, už v roce 1971 dojel druhý ještě jako spolujezdec V. Halbicha v Rallye Most. Největší úspěchy však slavil v závodech do vrchu. V roce 1975 se stal vícemistrem v M ČSR (A4 1150) a ve federálu 1976 byl čtvrtý. V roce 1977 mu patřila v početné třídě A2 1150 čtrnáctá příčka, když získal body při třech závodech. Stupně vítězů vybojoval například v těchto závodech: 1975 – 1. Záskalí, 2. Malá Skála, 1976 – 3. Baba, 3. Semily,3. Záskalí, 1978 – 3. Vyskeř. Jiří Bergr hrál také stolní tenis a je velkým fandou libereckého hokeje, volejbalu i košíkové.

 

Pavel Vydra

 

 

Foto: archiv jezdce

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007