aktualizováno | 17.04.2015 16:14:37 | dawe | přečteno: 10751x
RPR 2015 - Komentář

V. Rallye Praha Revival – Memoriál Dalibora Janka

 

5. ročník společensko- sportovní akce nazvané Rallye Praha Revival, opět pořádaný jako memoriál Dalibora Janka a vlastně historicky desátý revival se pyšnil hned několika primáty. Popularita, jakou si revivaly získaly, přivedla na start rekordní počet 176 posádek, které čekala zatím nejdelší trať, kterou museli všichni zdolat podle slepého itineráře a za dodržování dopravních předpisů. Revival už získal svou pevnou podobu sestávající ve své sportovní části z už zmíněné jízdy podle itineráře a průjezdy Show section, organizovanými na uzavřených úsecích, které jsou místy, kde mohou legendy motoristického sportu zavzpomínat na svá aktivní léta v motoristickém sportu a bezpečně popustit uzdu své závodnické vášni. Že se jim to daří, dokazovalo nadšení diváků například na Show section ve Velké Chuchli, na letišti v Krásně, u kaolínky v Horní Bříze a hlavně v Kartaréně v Chebu, kde se na tribunách sešla opravdu velká návštěva příznivců historie automobilového sportu. Celkem absolvovalo početné startovní pole během víkendu dvanáct Show section. Body z tuctu zvláštních úseků, sedmi radarových kontrol, devíti průjezdních kontrol, dvou kontrol průměru a šestnácti časových kontrol vytvořily každé posádce konto, podle kterého se zařadila do konečného pořadí.

Prestiž akce a její ohlas zvyšuje slavnostní start z centra stověžaté matičky, z Václavského náměstí. Už jen získání všech úředních povolení k přivedení celé revivalové kolony do centra Prahy je husarským kouskem Petra Kotka z Promotýmu. Získáním povolení ale teprve všechno začíná, zorganizovat příjezd, uspořádat všechna auta na místě je logistický oříšek, odměnou pro všechny je však úžasná atmosféra, kterou spolu s fanoušky motorsportu vytvářejí Pražané a početní zahraniční turisté. První vozy na trať revivalu, nad kterým převzal záštitu místopředseda senátu ing. Z. Škromach, odmávnutím vyslal JUDr. O. Vaníček, prezident ÚAMK, který revivalu poskytuje velkou podporu. Ještě před slavnostním startem absolvovaly všichni slalomovou zkoušku u chuchelského závodiště, v pátek už za tmy je čekala ještě Show section ve Strašicích a hlavně orientačně náročná pasáž ve vojenském prostoru v Brdech, která důkladně prověřila jezdeckou dovednost, navigátorské schopnosti a připravenost techniky. Páteční itinerář dovedl posádky do Plzně, kde pestrá karavana revivalu dvakrát přenocovala. Sobotní program sestával opět z jedné orientačně náročné části a show section umístěných v zemědělském družstvu, v recyklačním areálu, na letišti a na motokárové dráze v Chebu. Zejména dvě poslední si zasloužily mnoho chvály a nadšení od samotných aktérů i mnoha diváků. Nedělní program už tradičně bývá volnější a sestával z jedné Show section v Horní Bříze, na jejímž konání měl lví podíl její obyvatel Z. Chýnovský otec navigátora posádky L. Kopelent – Z. Chýnovský, bohužel jejich škodovka zkolabovala v sobotu na motokárodromu a tak se navigátor sousedům už neukázal. Druhou nedělní Show section byl druhý průjezd ve Strašicích, který připravila parta místních motoristických nadšenců pod vedením J. Vrby. Tento úsek spolu s pátečním tvořil zkoušku stálosti výkonu, prvku používaném v šedesátých a sedmdesátých letech např. při rallye Vltava. Ze Strašic už všechny posádky, pod bdělým dohledem tentokrát nikoliv pořadatelského, ale policejního radaru už dokončily své revivalové dobrodružství volným přejezdem do Radotína.

Jak už bylo řečeno, letošní účast byla rekordní. Mezinárodní charakter akce potvrdila účast sportovců z deseti zemí. Letos potěšila organizátory početná francouzská výprava např. s Henri Trautmanem se zkušenostmi ze startů v rallyovém Mistrovství světa a hlavně s překvapením soutěže, posádkou manželů Vincentových, kteří na Alfě Romeo zvítězili v hodnocení zahraničních legend, jednak po pěkném výkonu Michela za volantem na zvláštních úsecích, ale hlavně po excelentním vypořádání se s navigací Caroline, kdy posádka obdržela pouhých třicet bodů ze všech sedmi radarových měření, tj. 3 km/hod. nad legální limit a při tom všemi časovými a průjezdními kontrolami a kontrolami průměru provedla manžela bez ztráty květinky. I na výkonu a výsledku této posádky se jednak ukázalo, že se promotérovi E. Paterovi povedlo postavit přesný itinerář, podle kterého mohli uspět i cizinci nemající žádnou předchozí zkušenost s revivalovými zvyklostmi, o neznalosti jazyka ani nemluvě a jednak, že se podařilo vyvážit bodování zvláštních úseků i navigace na trati, tak aby nerozhodovaly jen časy ze Show section.

Největší zahraniční hvězdou pro naše fanoušky byl bezpochyby Johny Haugland při svém prvním revivalovém startu navigován manželkou Julií. Speciálně pro Johnyho připravil promotér E. Patera repliku Škody 130 LR v barvách z RAC Rallye. Manžele Hauglandovy dovezla Škodovka ke druhému místu v „legendách“. Johny odjížděl z revivalu spokojen a zřejmě myslel svůj slib přijet příště zase, neboť už zaslal Edovi Paterovi seznam přání a rad, jak „eleru“ ještě zlepšit, aby mu lépe sedla do ruky a pod pravou nohu.

I další zahraniční účastníci přispěli k úspěchu revivalu. Italové tradičně berou regule jenom jako zajímavou informaci, o to více baví diváky na Show section, kde většinou jim předepsaný počet kol slouží jen jako orientační minimum, naštěstí jich nejede zas tolik, aby jejich kroužení navíc podporované aplausem diváků, narušilo harmonogram soutěže. Navíc o jedno italské auto, extovární Deltu Integrale přišel revival hned v úvodu, když jí zradila závada v elektroinstalaci. Alessandro Pasquale s navigátorkou, rodem Češkou, ale temperamentem Italy hravě trumfující, Rallye dámou Michaelou Maňovskou pak přesedli do Lancie 037 původně obsazenou Beppe Voltou.

Tradičně silná a hodně motivovaná byla výprava z Polska. Legendy již z revivalů známé A. Jaroszewicze, T. Ciecierzynskiho, B. Krupu s P. Mystkowskim doplnil bývalý tovární jezdec FSO A. Polak. Z „mladých“ k aspirantům na přední umístění patřili manželé Miziakovi na Mercedesu, známí ze startů u nás pohárových rallye, honorární konzul revivalů v Polsku A. Dowgird na Polonezu a loni nejlepší zahraniční účastník A. Kula letos ve snaze ještě zlepšit své umístění přijel v novém BMW E30, ale hlavně nekázeň na radaru jej stála lepší umístění. Nejlepší polskou posádkou se tak stali manželé Miziakovi na Mercedesu, těsně před nenápadnými, ale velmi rychlými A. Borkowskim s P. Martynuskou na BMW 318. Ti si polský primát prohráli překročením rychlostního limitu o 4 km/hod.

Z Rakouska přijela jednak známá jména, jako J. Pointinger s manželkou, mimo jiné účastník světových dálkových maratónů pro historiky, kterému se na revivalu líbilo, byť nikdy nic podobného zatím nezažil. Do cíle dorazil i F. Jansen na extovárním Talbotu Sunbeam navigovaný T. Sedlacekem. Největší dojem na Show section ovšem zanechával s Fordem Escort MkI v gulfových barvách S. Skrabal s E. Mangoldovou, o lepší postavení v závěrečné klasifikaci je opět připravily body z radarových kontrol.

Mezinárodní účast sice organizátory těší, zvyšuje renomé celé akce i propaguje naši zem, ale revivaly se pořádají hlavně kvůli našim bývalým automobilovým závodníkům. Těm slouží jako místo, kde si mohou zavzpomínat na svá aktivní léta v motoristickém sportu, kterému obětovali mnoho sil, času, peněz, a který se jim odměnil okamžiky štěstí v cíli soutěží a závodů, setkat se s kamarády a soupeři, opět probrat nekonečnou zásobárnu Starých pověstí závodnických, s úsměvem konstatovat, že dneska ti mladí nevědí, co to byly opravdové závody a zavzpomínat i na ty, kteří mezi námi už nejsou.

Zajímavým a zvláštním úkazem je pravidelný účastník revivalů Marcel Tuček. V revivalu jede a plně právem za legendy ve Favoritu, ale kromě toho stále na svém statutu legendy úspěšně pracuje v soudobém rallyovém MČR s Mitsubishi Lancer EVO IX. To dva nejstarší účastníci revivalu mají už od své aktivní kariéry jistý odstup. Doyenem revivalu se stal pětaosmdesátiletý J. Kadeřábek, vedle kterého i jeho navigátor J. Cihelka vypadá jako dorostenec, se stal velkým nadšencem revivalů, jen kvůli startu na nich si pořídil starého Golfa a statečně a hlavně úspěšně zdolává nástrahy tratě. Sice se pokaždé loučí slovy,“ jestli neumřu, tak příště pojedu, držte mi startovní číslo“, ale energie má stále na rozdávání. Obdiv zaslouží i jednaosmdesátiletý Z. Křivohlavý na Watburgu navigovaný P. Kolaříkem, který se ve formě udržuje i starty na okruzích s historickou Fomulí 3. Oba senioři při tom rozhodně nekončí na posledních příčkách klasifikace.

V revivalu pravidelně startují bývalí tovární jezdci škodovky V. Blahna, letos ve třídě na 5. místě, M. Zapadlo, který se na startu chlubil novým lakem na Rapidu, ten ale brzy v brdských lesích a na strašické šotolině získal tu správnou patinu, posádka M. Zapadlo- L. Navrátil, ale i přes odbočku z tratě do pobočky Auto Kelly do cíle dorazila. Do cíle dojeli i pátí ve třídě V. Berger- z. Petera na Škodě 130 LR.

V revivalu se vypisuje klasifikace podle objemu ve čtyřech třídách sériových a ve čtyřech třídách upravených automobilů. V každé z osmi tříd se během dvanácti Show section i úseků náročných na navigaci vykrystalizuje pořadí, které pak ještě korigují body z radarových kontrol. Nutno říci, že obsluhy našich radarů už získaly zkušenost, že pokud k nim někdo v obci přijíždí rychlostí pod padesát a není to traktorista, tak je to revivalista. V revivalu totiž i malé překročení rychlosti může přijít hodně draho. Otce a syna Hlavatých na Golfu stály body za pouhé dva kilometry nad limit po jinak bezchybném výkonu vítězství ve třídě. Jeden kilometr nad limit totiž v revivalu váží stejně co 10 sekund na Show section, nebo minuta pozdního příjezdu do časové kontroly.

Třída 1

Jeden jediný bod, jedna jediná sekunda rozhodla o vítězství posádky M. Kuhn- M. Pavlíček na Mini Cooperu před pány Boulangerem a Lefevrem na Citroenu Ami Super. Třetí skončil s Fiatem 127 D. Tichý, který ví, že maminka se poslouchat musí, zvlášť když dělá navigátorku. Startovní číslo 13 má pro všechny revivaly rezervované posádka V. Polívka- B. Kadlec a s archivní petrolejovou Škodou 110 skončili na pátém místě. Další tradiční účastník této třídy J. Mach musel před startem měnit spolujezdce, nemocného P. Dvořáka ale adekvátně zastoupila podstatně mladší a podstatně hezčí M. Flašková.

Třída 2

Zde vyhrála posádka V. Suk- K. Kopicová, u Suků ani jinak býti nemůže, než na Suzuki Cultus. Za nimi skončili M. a L. Tomkovi na Hondě CRX. Body z přejezdů stály lepší umístění otce a syna Krotilovy, kteří nakonec s Ladou skončili na třetím místě. Jedni z velkých favoritů, manželé Rajchmanovi na Escortu skončili tentokrát až pátí s celkem šesti minutami nachytanými v časových kontrolách.

Třída 3

Asi nejnabitější a nejvyrovnanější byly boje špičky neupravených dvoulitrů. O vítězství O. Švábka s T. Klímou na dvojkovém Golfu nad J. Moskalem jun. na extatínkově Lancii beta navigovaným D. Haumerem rozhodly dva body. Třetí skončili už zmiňovaní Hlavatí na dalším Golfu. Čtvrté místo patřilo ostřílené posádce T. Drásta- A. Muzikant na Peugeotu 205 GTI a těsně za nimi skončil legendární V. Blahna se synem na Opelu Kadet GSI v dobových barvách DAK Mova.

Třída 4

Tuto třídu vyhráli manželé Trajboldovi, jejichž Ford Sierra XRi nesla na kapotě portrét Dalibora Janka jehož památce byl revival věnován. Za nimi skončila posádka J. Zachata- M. Hošek na BMW 325 před Alfou Romeo bývalého vrchařského reprezentanta V. Lišky navigovaného synovcem M. Liškou ml.

Třída 5

Vítězný duel dotáhl do konce J. Čermák ml. s J. Plašilem na Autobianchi A 112 Abarth, když na SS úsecích jasně dominoval nad bývalým mistrem Evropy T. Kotkem na Fiatu 128 coupé, kterého navigovala J. Dušková. Třetí skončili otec a syn Hodoušové na Wartburgu 353. Nutno dodat, že všichni tři spolujezdci odvedli stoprocentní práci neboť všechny tři posádky absolvoovaly všechny etapy s čistým kontem. V revivalu startovalo i několik Trabantů a ten nejlepší patřil posádce J. Webinger- V. Civín, kteří skončili v této třídě těsně pod stupni vítězů na čtvrtém místě.

Třída 6

Vítězi se stali manželé Ottovi na Alfě Romeo před manželi Hornovými na Škodě 110L. Atraktivní jízdní styl vzbuzující nadšení diváků k V. Hornovi ml. patří zrovna tak, jako časté zvedání víka motoru a domlouvání neposlušnému stroji. Třetí skončili otec a syn Šalounovi na BMW 1602 jen o tři body před otcem a synem Kolářovými na Škodě 1000 MB. Ty potkala ve Strašicích nemilá příhoda, když jim čekajícím už na najetí ke startovní fotobuňce rozbil přední okno kámen odlétnuvší od před nimi startujícího vozu. Zbytek etapy tak museli absolvovat bez okna. Za nimi skončila extovární dvojice V. Berger- Z. Petera.

Třída 7

Stupně vítězů obsadili francouzské vozy. Vítězně do cíle dovedla Peugeota 309 GTI posádka D. Patera- M. Šmíd, druzí skončili v „houpačce“ Renultu 5 Alpine P. Minářík- P. Šubrt, za nimi pak další 309 GTI J. Voříška a P. Havla. Těsně pod stupni vítězů skončili dvě polské posádky A. Borkowski- P. Martynuska na BMW a hezky jedoucí R. Winiarski s P. Marciniakem na Fiatu 125p, voze, který začal úspěšnou sportovní éru továrního týmu FSO.

Třída 8

Tuto třídu vyhráli a absolutně nejlepšího výsledku dosáhli L. Hubálek- O. Hašek na BMW323, kteří tak potvrdili svou třídu. Druhé skončilo Porsche 911 otce a syna Achsových před třetí posádkou manželů Miziakových na Mercedesu 190 2.3 16V z Polska, jedinými cizinci, kteří se dostali na stupně vítězů. Zajímavá situace nastala na 5. a 6. místě. Pátí skončili otec a syn Janebové. Bývalému dlouholetému jezdci a šéfu továrního týmu Škody P. Janebovi pro start na revivalu půjčil Forda Sierru P. Šofr a zjistil tak, že je něco na rčení „pro dobrotu na žebrotu“, neboť s P. Ryšánkem skončili až za Janebovými.

V každé třídě probíhají urputné boje o stupně vítězů i další pořadí, ale pro ducha revivalu to není to nejdůležitější. Důležité je to množství příběhů a zážitků, které každý účastík cestou od jedné pozice v itineráři ke druhé nasbírá. Důležité je to, že posádky jsou si ochotny navzájem pomoci a dokážou nehledět jen na svůj prospěch. Důležité je to, že i ti, na které se poháry prostě nedostaly, chtějí přijet i příště. Důležité je to, že organizátoři, když vidí v cíli spokojené tváře účastníků, vědí, že jejich práce na legendě nazvané Rallye Revival má smysl.

P.S. Nejlepším zhodnocením a vysvědčením uplynulého revivalu je, že do tří dnů se naplnila startovní listina podzimního Rallye Berounka Revivalu.


 

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007