EDDA cup, Telnice, 16. -17. května 2015, komentář
V severočeské Telnici na známé, náročné trati se uskutečnil další podnik seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA cup. Závody proběhly bez jakýchkoliv organizačních problémů, na kvalitní trati sice došlo k několika kolizím, ale lékařská záchranná služba z Trans Hospital Řevnice strávila bezpracný víkend, ani techničtí záchranáři z ABA neměli moc práce, kromě košťat a sorbentu nemuseli ze své bohaté výbavy použít nic. Škoda, že na Telnici se v EDDA cupu schází tradičně nejmenší účast a letošních padesát sedm závodníků si sice užilo bezproblémového a rychlého závodu, v sobotu všichni stihli shlédnout ve VIP zóně u Tichých přenos semifinále hokejového MS, ale přece jen v EDDA cupu jsme zvyklí na nabitější startovní listinu. Doufejme, že ve Kdyni se počet startujících vrátí do starých kolejí.
Po oba dny provázelo závody příjemné počasí, trať byla zabezpečená podle standardů EDDA cupu, traťoví pořadatelé a pořadatelky svědomitě dbali na bezpečnost diváků i na úklid závodní stopy od zbytků zimního posypu a občas bláta, které vyhodilo do škarpy zabloudivší závodní auto. Jen několik technických závad způsobilo odstoupení. Závody proběhly bez sebemenších problémů, organizačně na výši, závodníci vyrovnali výpadek kvantity kvalitními výkony a tak bylo po oba dny možné sledovat napínavé závody.
Hodnocení tříd
N 1400
Osamocený jediný statečný v nejnižší třídě produkčních aut Martin Bendl na Citroenu Saxo, když mu nepřijeli soupeři, musel bojovat sám se sebou, závody si užíval a během víkendu dokázal svůj čas na telnické trati zlepšit o 5 sekund.
N 1600
Produkční šestnáctistovky s nabitou, vyrovnanou a vysoce motivovanou špičkou generují při každé jízdě vysoké napětí. Tentokrát na přemíru snahy doplatil Lukáš Krotil, který po první sobotní závodní jízdě třídu vedl, prohnal v druhé závodní jízdě Saxo blátivou škarpou, bohužel zdeformovaná vana zřejmě zavinila nedostatečné mazání a Lukáš ve snaze protnout cílovou fotobuňku, ignoroval svítící kontrolku mazání, cílem ještě projel, ale za ním už zákonitosti metalurgie zapracovaly, motor se odporoučel na věčnost a z vedení ve třídě bylo rázem konečné páté místo. Lukáš ještě vyrazil domů do garáže pracovat, ale po noční směně zjistil, že nedělní závod je pro něj opravdu ztracený. V sobotu tak o sedm desetin sekundy zvítězil Tomáš Omelka na Peugeotu 106, před Robertem Pecinou na Hondě CRX. Třetí skončil Antonín Široký na Peugeotu 106, před Pavlem Kubíčkem na Citroenu Saxo. V neděli se na čele odehrálo ještě větší drama. R. Pecina už v tréninku ukazoval formu a v první závodní jízdě udeřil a zajel nejlepší čas šestnáctistovek víkendu, T. Omelka ještě v druhé jízdě zmobilizoval své síly, k Robertovu rekordnímu času se dokázal přiblížit na 5 setin sekundy, ale na vítězství to nestačilo. Třetí skončil opět A. Široký. V neděli skončil na čtvrtém místě Jan Vávra, asi na výkonově nejslabším závodním voze své bohaté kariéry, pohárovém Citroenu Saxo a svými časy po oba dny si vybojoval před Radkem Cikánem vítězství v Saxo cupu, který je v této třídě na promotérových vozech vypisován.
N 2000
Do produkčních dvoulitrů odstartovali jen dva jezdci. V sobotu zvítězil Jaroslav Vaňátko z Gekon Racing teamu na Hondě Acura RSX a v neděli po technickém problému J. Vaňátka Luboš Krátký na Hondě Civic TypeR.
N +2000
V této třídě bojují o vítězství dva matadoři. Martin Lev na Subaru Impreza a vrchařská legenda Jiří Hák na Mitsubishi Lancer EVO IX. Oba dny vyhrál M. Lev, zvláště sobotní druhá jízda se mu nadmíru povedla a zajistila přesvědčivé vítězství. V neděli už byl boj o vítězství vyrovnanější a J. Hákovi chybělo k radosti z vítězství jen osm desetin sekundy. Na třetím místě umístivší se Vladimír Pešek také podává solidní výkony, je ovšem přece jen limitován generačně starší technikou.
E 1400
V sobotu odstartovali do závodu dva jezdci. Tradičně výborný Miroslav Černý na krásné Škodě 120 S, s kterou by se neztratil ani o třídu výš a z host z Polska, Marcin Kurczyn na Škodě Felici. Marcin má zkušenosti se závoděním u nás v bývalém Car winter cupu, na EDDA cupu startoval poprvé a na start se tak těšil, že i když se mu těsně před odjezdem do Telnice rozbilo transportní vozidlo, naházel věci do závoďáka a vyrazil přes hranice po ose. V sobotu v druhé jízdě ho zradila poloosa, což pro něj znamenalo nejen konec závodu, ale i celkem velký problém s dopravou zpátky domů. Naštěstí za pomoci Petra Janušky, tedy spíš obráceně za pomoci Marcina Petr Januška Felici opravil a ta se mohla vydat na zpáteční cestu do Jelení Gory. V neděli do této třídy přestoupil host z Německa Reichardt Torsten na Wartburgu, a protože M. Černý z technických důvodů odstoupil, nakonec si z Telnice do Němec odvezl i pohár.
E 1600
Tak teď zase třída, ve které se závodilo. M. Černý se svým druhým autem Škodou 130 L v sobotu porazil vítěze juniorského poháru Davida Černého na Kawa Pick-upu. Třetí skončil Jaroslav Fikota jr. na Hondě CRX před Zdeňkem Tichým na Fordu Puma, kterému se asi lehce neusínalo s vědomím časů, které zajížděl syn Dominik jen těsně čtvrtý. V neděli zradila technika D. Cerného, tím skončil závod i pro jeho dabléra T. Nováka. Opět zvítězil M. Černý, druhé místo vybojoval J. Fikota jr. O třetí místo se rozpoutal velký boj v rodině Tichých. První jízdu pro sebe rozhodl Dominik, hlava rodiny si to líbit nenechala, druhou jízdu sice vyhrála, ale v součtu třetí místo připadlo D. Tichému.
E 2000
Michal Slováček na Hondě Civic zvítězil v sobotním závodě, pro tentokrát se ukáznil i v neděli a vybojoval tak double a první letošní závodní víkend bez rány. Spolehlivý Libor Kotrmon na Škodě Octavia vybojoval dvakrát druhé místo. V sobotu třetímu Petru Tvarohovi na Hondě Acura RSX v neděli znemožnila zopakovat sobotní umístění na bronzovém stupínku technická závada.
E +2000
Po oba dny zvítězil po bezkonkurenčním výkonu superrychlý Tomáš Košek na Mitsubishi Lancer EVO VI. O druhé místo bojovali dva zástupci týmu Svijany racing. Zaváhání Tomáše Kučery v první sobotní závodní jízdě znamenalo výhodu pro Lukáše Kubíčka, ten jí využil a dovezl bílého svijanského Lancera do cíle na druhém místě a na T. Kučeru zbylo místo třetí. V neděli si již Tomáš Kučera na Lukáše dával pozor, ale zase zahrozil v první jízdě Bazy Jonas na VW Golf. Tak museli v druhé jízdě oba svijanští jezdci pořádně zatáhnout, tentokrát to lépe vyšlo T. Kučerovi a vybojoval před L. Kubíčkem druhé místo. L. Kubíček si aspoň v neděli připsal vítězství v juniorském poháru.
H 1300
Dvojité vítězství na Škodě 130 LR si z Telnice odváží do Mladé Boleslavi Jaroslav Vosmek. Za ním se o každou sekundu přetahovali Luboš Krameš na Škodě Rapid a Petr Strnad na Škodě 130 RS a spravedlivě si rozdělili každý jedno druhé a jedno třetí místo.
H 1600
Stejně jako v sobotu vyhrál v neděli Josef Srnský jr. na Škodě 130 LR a navíc neuvěřitelným rekordním časem v kategorii historických závodních aut! Za ním po oba dny skončil David Patera na Citroenu Visa Gti. Oba dny byl vždy třetí Pavel Maier, který vedle startu na neodmyslitelném Fordu Escort Mk. I pro zpestření ještě proháněl Mini Coopera ve čtrnáctistovkách.
H 2000
Ozdobou EDDA cupu je boj o vítězství v této třídě. I Telnice potvrdila letošní trend „každý chvilku tahá pilku“. Díky vyrovnané vysoké kvalitě obou aktérů i poměřitelnosti techniky o umístění rozhodují o vítězství zlomky sekundy. I sebemenší zaváhání toho druhého je okamžitě využito, druhá šance se nedává. I v Telnici tomu nebylo jinak. V sobotu vyhrál Eda Patera na Peugeotu 205 GTI s časem nejrychlejšího auta s jednou poháněnou nápravou dne o dvanáct desetin sekundy před Ivo Králem na VW Golf. Ivoš sice večer tvrdil, že žádný trumf v rukávu na neděli nemá, ale známe se. O tom, že oba jezdci berou vzájemné soupeření vážně, se oba přesvědčili, když se ještě nad ránem potkali před svými karavany, kdy jim očekávání dalšího souboje nedalo dospat. První nedělní trénink se ještě taktizovalo, ale druhý už naznačil, co se dá čekat v závodě. V první závodní jízdě zajel nejlepší nedělní čas ze všech dvoulitrů I. Král a byl o necelých sedm desetin sekundy lepší než E. Patera. Ten zřejmě v obou jízdách zajel svůj limit, obě jízdy zajel na setinu stejným časem a tak už náskok Ivoše nedokázal smazat a skončil za ním na druhém místě. Třetí místo mezi dalšími Golfy po vyrovnaném a kvalitním výkonu vybojoval Pavel Wutschka.
E +2000
Dvě vítězství si z Telnice odváží letošní smolař Robert Kacálek na BMW 635 CSi, což by vypadalo, že jej smůla už opustila a v sobotu to tak i vypadalo. V neděli už ale začaly bavoráka trápit technické problémy, během první závodní jízdy vypadaly z auta nějaké šrouby, převodovce se to přestalo líbit a tak tým měl o zábavu postaráno. Robert stihl přijet na přípravnou čáru jako poslední jen tak tak a s jediným zařazeným a nevyřaditelným rychlostním stupněm odstartoval a letěl do cíle, cestou sice urazil přední nárazník, o svodidlo rozpáral blatník, vnitřek kabiny se mu zaplnil dýmem, ale jinak se nic zvláštního nestalo a vítězství uhájil. Za Robertem skončil dvakrát druhý Jan Valenta na Mercedesu 190, který musel po ráně v Hradci vlastně postavit znovu. V sobotu skončil na třetím místě E. Patera na Mercedesu 190 2.3 16V, čímž si zajistil vítězství v poháru Youngtimer. V neděli s tímto Mercedesem třetí místo i vítězství v Youngtimerech vybojoval Marcel Sítník.