ZAV EDDA cup, Zbraslav Točná, 4. července 2015, komentář
Po několikaleté přestávce se EDDA cup vrátil na trať mezi Zbraslaví a Točnou k jednodennímu závodu. Proti minulým závodům byla trať trochu zkrácena, přišla o retardér, jejím 3300 metrům to však na náročnosti neubralo. Závody na Zbraslavi vždy doprovázelo větší než obvyklé množství nehod, vyplývající ze změn povrchu, rozdílného rytmu zatáček, kdy po velmi rychlém začátku následuje technická pasáž, problémy dělaly i světelné podmínky, střídání prudkého slunce s lesním šerem. Nejinak tomu bylo i letos, naštěstí všechny kolize skončily bez zranění a i přes jejich počet, díky pohotové práci traťových pořadatelů, Jana Ejema s RTP a Petra Štumra s odtahovkou nenarušily podstatně harmonogram závodu a ten mohl proběhnout v naplánovaném rozsahu.
Do závodu odstartovalo 96 závodníků, kteří si užili opravdu tropického vedra. Zejména řazení před startem ve výhni bez možnosti využít místa ve stínu bylo pro očistcem nejen pro jezdce, ale i pro startéra a časoměřičku. Jezdci ocenili humanitární misi J. Krotila, který ke startu přivezl namraženou vodu, kelímky a jal se občerstvovat jejich vyprahlá hrdla.
I v náročných podmínkách závodníci svými výkony potvrdili vysokou úroveň závodění v EDDA cupu, zpestřením byla i účast nováčků, kteří nebyli ve startovní listině jen do počtu. Svým disciplinovaným chováním závodníci přispěli k bezproblémovému průběhu závodu. Výjimkou byli dva jezdci potrestaní udělením žluté karty za nedisciplinovanost na trati v pátek před závodem a jeden jezdec byl diskvalifikován pro nerespektování vlajkové signalizace během závodu.
Nyní má EDDA cup měsíční přestávku, příště se jeho účastníci sejdou 8. a 9. srpna na oblíbené trati z Vrchlabí na Benecko.
N 1400
Na start se postavili jen otec a syn Sukovi se Suzuki. V první tréninkové jízdě sice Swifta zastavil přepálený kabel, naštěstí to byl jediný problém a v závodě bez problémů zvítězil Vlastimil Suk jr. před svým otcem Vlastimilem Sukem.
N 1600
Krásný a napínavý závod se opět odehrál v této třídě mezi devíti účastníky. Nejlépe se dařilo Tomáši Omelkovi na Peugeotu 106, který byl v každé jízdě minimálně o sekundu rychlejší, než všichni jeho soupeři a zvítězil. Druhý Lukáš Krotil na Citroenu Saxo si slabou chvilku vybral v tréninku, která naštěstí znamenala jen kosmetický defekt na karoserii, v závodních jízdách už za sebou dokázal udržet Roberta Pecinu na Hondě CRX. Ve třídě vypisovaný značkový Saxo cup, ve kterém se na startu po čase opět objevil Roman Skamene, se stal kořistí Marka Kaliky.
N 2000
Přesvědčivě zvítězil Radim Klokočka na Renaultu Clio, který si už v první jízdě dokázal vyjet dostatečný náskok před druhým Jaroslavem Vaňátkem na Hondě Acura, který ovšem vede průběžné hodnocení třídy. Premiérový start v EDDA cupu proměnil ve třetí místo Jan Senold s naftovým Audi A3. Vítěz předchozího závodu Tomáš Hank se v depu objevil jen v civilu a všechny zval na příští závod do Vrchlabí.
N +2000
Do obvyklého souboje Martina Lva a Jiřího Háka se na Točné vmísil ještě Petr Flosmann. Už trénink naznačil, že na tropické teploty se nejlépe adaptuje M. Lev se Subaru Impreza a nejrychlejším časem produkčních vozů v první jízdě svou formu potvrdil. Protože ve druhé jízdě dokázal nechybovat a ještě zrychlit, získal tak zasloužené vítězství. O tom, že P. Flosmann závodit umí, nikdo, kdo ho opravdu zná, nemůže pochybovat, takže bylo jen otázkou, kdy dokáže připravit Mitsubishi Lancer EVO VI na úroveň, která mu dovolí bojovat o stupně nejvyšší. A ten čas zřejmě už nastal. Za vítězem zaostal o pouhé dvě sekundy a obsadil druhé místo. Vedro moc nesedlo J. Hákovi, který i přes velkou snahu skončil třetí před Markem Vejražkou na Fordu Escort Cosworth.
E 1400
Ze sedmi automobilů na startu v této třídě záhy vypadl Torsten Reinhardt z Německa, jehož Wartburg nevydržel už v tréninku. Zbylé šestici jasně dominoval Miroslav Černý na Škodě 120S, když zvítězil s náskokem více než dvacet čtyři sekund! Zatímco vítěz byl jasný od prvních metrů, dramatický náboj nepostrádal souboj o druhé místo. Po první jízdě vedl skoro o dvě sekundy Bohuslav Krejčí na Škodě Rapid Gr.H před Petrem Januškou na Pick-upu s motorem Kawasaki. Ten se ovšem nevzdal, ve druhé jízdě vsadil vše na jednu kartu, zrychlil o čtyři sekundy a zaslouženě získal pohár za druhé místo. B. Krejčí nakonec skončil třetí.
E 1600
Hned v prvním tréninku poslal na svodidla svou mistrovskou Škodu 130 L Miroslav Černý a závody ve třídě tak přišly o horkého favorita, ale nikoliv o pořádnou porci napětí. První tři v této třídě udělali závod, který patřil k vrcholům dne. Už na minulých závodech v Radotíně naskočil Zdeněk Tichý s Fordem Puma na vítěznou vlnu a zalíbilo se mu na ní tak, že když to vypadalo, že by se mohl dočkat porážky od syna Dominika, vypjal se k takovému výkonu, že vítězství ve třídě si vyjel absolutně čtvrtým nejrychlejším časem hned za třemi závodními speciály Mitsubishi Lancer. O druhé místo tak bojovali D. Tichý a Jan Reiss na Škodě 130 RS. Nakonec i pohár za druhé místo putoval k Tichým a J. Reiss se musel spokojit s třetím místem. Vítězná trojice skončila v jedné sekundě a jako nejrychlejší dvoukolky v první sedmičce absolutního pořadí.
E 2000
Michal Slováček havaroval v tréninku a definitivně dorazil těžce zkoušená svodidla, která už před ním dostala několik ran. Josef Čermák jr. úřadoval ve svém Renaultu Clio v divácky vděčném stylu a dosáhl na domácí trati zaslouženého vítězství mezi třinácti závodníky na startu. Druhé místo před stálými účastníky EDDA cupu vybojoval na Škodě Fabia TDI soutěžák Tomáš Zelenka po kvalitním a vyrovnaném výkonu. O třetí místo bojovali Libor Kotrmon na Škodě Octavia a Jindřich Šmied s Renaultem Clio. Rychlejší byl nakonec o necelé dvě sekundy pilot Octavie.
E +2000
Na start v nejsilnější třídě se postavilo osm závodníků. Z nich byl jasně nejrychlejší Tomáš Košek na Mitsubishi Lancer EVO VI, který dokázal v každé jízdě ujet svým pronásledovatelům minimálně o čtyři sekundy. O druhém místě se rozhodovalo mezi závodníky týmu Svijany racing. Tomáš Kučera měl štěstí, když jeho Mitsubishi Lancer EVO IX vypověděl poslušnost těsně před startem jedné závodní jízdy, rychlý zásah Jana Šlehofera však přivedl Lancera k životu a T. Kučerovi tak nic nebránilo v tom, vyzávodit si druhé místo. Třetí místo před čtvrtým Antonínem Úškrtem se Subaru vybojoval Lukáš Kubíček na druhém svijanském Lanceru. Po explozi turba na Golfu Bazyho Jonase měli traťoví pořadatelé dost práce, aby zbavili trať olejové skvrny a třída přišla o jednoho adepta na přední umístění.
H 1300
Tucet jezdců včetně jedné závodnice, Pavly Vovsové se Škodou 120 LS, se sešlo v objemově nejnižší třídě historických závodních automobilů. Sedmé vítězství v této sezóně si na Zbraslavi připsal Jaroslav Vosmek na Škodě 130 LR po velmi vyrovnaném souboji s Tomášem Nerudou na Škodě 110L, kdy o vítězství rozhodlo necelých osm desetin sekundy. Na třetím místě skončil Luboš Krameš na Škodě Rapid. V této třídě se na start postavili i zajímaví hosté. Se Škodou 130 RS týmu Autosport Pegas v (aspoň podle mne) nejhezčím továrním designu závodil čestný prezident Notářské komory Dr.Martin Foukal, který s bratrem Tomášem, úspěšným sidecarovým závodníkem, závodil na vytrvalostních okruzích s Pick-upem právě týmu Autosport Pegas a později s Hondou S 2000. Další zajímavou personou byl Leoš Prokopec, okruhový mistr ve Formuli 3 v devadesátých letech, nyní ovšem aktivní snowboardista a letos v 57 letech regulérní účastník Mistrovství světa v tomto sportu v obřím slalomu!
H 1600
Josef Srnský jr. si Škodu 130 LR v Radotíně rozbil a proto musel strávit několik nocí v dílně, aby stihl připravit svůj závodní přístroj na start na Zbraslavi. Nakonec se to povedlo a J. Srnský mohl závodit. Neměl to však jednoduché, na start sice nenastoupil D. Patera s Citroenem, ale vážným soupeřem se ukázal Petr Kolečko se Škodou 130 LR v barvách Barum teamu. Po první závodní jízdě se J. Srnský ujal vedení o pouhé tři setiny sekundy! Ve druhé jízdě zrychlil oba rivalové, J. Srnský opět o pár setin rychlejší a tak si nakonec zaslouženě odvezl ze Zbraslavi pohár za vítězství. Druhý tedy skončil P. Kolečko a třetí bezpečně Pavel Maier na Fordu Escort MkI. Na pátém místě skončila vítězka dámského poháru A. Zemanová na Toyotě MR2.
H 2000
Další epizoda seriálu soubojů Ivo Krále s Edou Paterou opět patřila k vrcholům dne. E. Patera závodil stále ještě s Citroenem Visa a navzdory objemovému handicapu po první jízdě vedl nejlepším časem historiků. Všem bylo jasné, že I. Král s VW Golf před druhou jízdou nerezignuje a skoro sedm desetin sekundy náskoku E. Patery pro něj není důvod k rezignaci. Bylo proto jasné, že druhé kolo bude boj na ostří nože. E. Patera sice zrychlil ještě o jednu a půl sekundy, ale I. Král vynesl trumf v podobě třísekundového zlepšení, zapsal si rekordní čas pro historiky, opět zvítězil a rozhodně kráčí za obhajobou titulu ve třídě a stoupá i v absolutním pořadí. Na třetím místě skončil Ladislav Šteiner na BMW 320.
H +2000
Mezi třinácti historiky v nejsilnější třídě byl nejrychlejší zkušený Josef Stočes na Mercedesu 190 2.3 16V Cosworth, kterého nerozhodilo ani to, že těsně před startem závěrečné jízdy zjistil, že má utržený chladič. Rychlá provizorní oprava za pomoci řidiče Safety caru M. Štorkána, vydržela až do cíle a J. Stočes mohl slavit. O druhé místo se rozpoutal neočekávaně tuhý boj. Trojice jezdců, Dan Tomek na BMW 325, Robert Kacálek s BMW 530 a Jiří Fígl jr. na Audi Coupé udělala závod. V první jízdě byl z nich nejrychlejší R. Kacálek, před J. Fíglem jr. a D. Tomkem, ten se ovšem ve druhé jízdě neuvěřitelně zlepšil, oba soupeře přeskočil a vybojoval o tři desetiny druhé místo. I J. Fígl jr. ve druhé jízdě zrychlil, ale nakonec zůstal v bramborách jen o šest setin sekundy za třetím R. Kacálkem. Pořadí poháru Youngtimer, do kterého zasáhlo třináct závodníků, kopírovalo na prvních třech místech pořadí v této třídě, navíc D. Tomek se stal vítězem juniorského poháru.