aktualizováno | 20.09.2015 10:54:28 | edda | přečteno: 10309x
ZAV EDDA Cup, Bečov n. T. – Krásno, 5. – 6. 9. 2015, komentář

Seriál závodů automobilů do vrchu EDDA cup zavítal opět do západočeského Bečova, aby zde jeho jezdci na trati do Krásna změřili síly na dalším dvojzávodě. Celkem se zúčastnilo 77 závodníků včetně dvou závodnic. Čekala je zde náročná trať, v seriálu EDDA Cup nejdelší a nejrychlejší. I přesto nedošlo k žádným větším haváriím, žádná z kolizí neznamenala odstoupení ze závodu.

Po tom, co na minulých závodech sužovalo závodníky, mechaniky i traťové pořadatele tropické vedro a ve Vrchlabí i spousta vos, pořadatelé zajistili změnu počasí a povedlo se jim to na jedničku. Za celý víkend nebyla hlášena jediná vosa! V neděli přišel dokonce osvěžující deštík, který sice zamotal některým jezdcům hlavy s přezouváním, ti, co jedou na jedněch gumách všechno, byli v klidu. Měnící se adhezní podmínky vnesly do nedělního závodu ještě větší náboj.

Závody samotné proběhly bez zádrhelů, i díky disciplinovanosti jezdců a odpovědné práci traťových pořadatelů se dařilo dodržet naplánovaný časový harmonogram. Premiérově se ve funkci startéra osvědčil Jan Ejem, takže ředitel závodu Roman Linhart si užil jen obvyklý stres, nemusel řešit žádné mimořádné situace. EDDA Cup má tak za sebou další úspěšný závod.

K dalšímu závodu se účastníci EDDA Cupu sejdou 19. září na Kozákově.


 


 


N 1400

V sobotu se na start postavili tři jezdci a jedna závodnice, Tereza Machová na Suzuki Swift. Bylo jasné, že pokud se nestane nic mimořádného, o vítězství budou bojovat otec a syn Sukovi na Suzuki Swift. Těsný souboj v sobotu rozhodlo necelých sedm desetin sekundy ve prospěch V. Suka staršího. V neděli na mokré trati se lépe dařilo juniorovi a vítězstvím oplatil otci sobotu. V. Suka staršího potkala smůla při svozu, kdy ho zřejmě vylekala srna vyskočivší přes cestu, a při návštěvě škarpy poškodil přední část vozu a ještě vyházel spoustu nečistot na trať těsně nad letmým cílem. Vrátil se do depa, z vozu otrhal poškozené části, zkontroloval geometrii a start a jízdu pro druhé místo stihl. Třetí místo v sobotu vybojoval se štěstím Jiří Bobek na Škodě Felicia, když mu motor přestal jít na čtyři válce těsně před cílem závěrečné jízdy. Bohužel do nedělního závodu už J. Bobek nenastoupil. Na uvolněnou třetí příčku na stupních vítězů v neděli nedovolila technická závada vystoupit Tereze Machové.

N 1600

Závody v této třídě jen potvrdily její vysokou úroveň. Produkční šestnáctistovky svým obsazením patří k tomu nejlepšímu v EDDA Cupu. Vysoké nasazení si však vybralo svou daň v podobě odstoupení z technických příčin. V sobotu, po první jízdě třetímu Petru Crhákovi, zkolaboval Citroen Saxo. O dalšího favorita třída přišla, když Antonínu Širokému se při zahřívání pneumatik gumováním před startem na Peugeotu 106 roztrhla převodovka.

Ze šťastlivců, kterým technika sloužila, se nejlépe po oba dny vedlo Tomáši Omelkovi, kterého Peugeot 106 dovezl k dvojitému vítězství. Za ním skončil vždy dvakrát druhý Robert Pecina na Hondě CRX. Ten v neděli sice po první jízdě ještě vedl, ale druhá jízda mu vyhlídky na vítězství zhatila. Dvakrát třetí místo si z Bečova odvezl Lukáš Krotil na Citroenu Saxo. Po dlouhé pauze se na startu opět objevil šiřitel dobré nálady v depu Vladimír Kvasnička s Citroenem Saxo, který si v neděli vyjel pěkné čtvrté místo. V sobotu skončil čtvrtý Vojtěch Hakl také na saxu. Ve třídě je vypisován i značkový pohár Saxo, který se tentokrát stal kořistí Dana Tomka.

N 2000

Leader třídy Jaroslav Vaňátko vůbec nezasáhl do dění, neboť se mu nepodařilo s Hondou Acura ani dostat z přepravníku. V sobotu se nejlépe dařilo Luboši Krátkému na Hondě Civic, který zvítězil před Janem Šenoldem na dieselové audině A3. I v neděli vstoupil L. Krátký do závodu vítězně, druhá nedělní jízda mu však nevyšla podle představ a musel J. Šenoldovi přepustit první místo. Třetí po oba dny skončil Milan Ježek na BMW compact.

N +2000

I v Bečově pokračoval napínavý souboj dvou velkých jmen třídy nejsilnějších produkčních vozů. Martin Lev na Subaru měl Jiřímu Hákovi, dvojitému vítězi z předchozího závodu na Benecku, co vracet. V sobotu M. Lev vyhrál jasně obě jízdy a J. Háka na Mitsubishi Lancer EVO IX porazil. Vladimíru Peškovi se moc povedla druhá jízda, kdy si se svým Subaru Impreza připsal druhý nejrychlejší čas, ale nakonec skončil třetí. V neděli byl boj o vítězství mnohem napínavější. První závodní jízdu, před kterou někteří jezdci ještě narychlo po vyhlášení mokrého závodu přezouvali, vyhrál J. Hák nejrychlejším časem, v druhé však byl pomalejší o skoro tři a půl sekundy a vítězství vybojoval M. Lev s téměř totožnými časy z obou jízd. Třetí místo se v neděli stalo kořistí Františka Hubra na Subaru Impreza.

E 1400

Pět jezdců závodilo ve třídě objemově nejslabších závodních speciálů. Po delší pauze startoval Jan Holeček se svým Favoritem a dva nováčci. Roli favorita potvrdil Miroslav Černý, kterému se sice nevyhnuly technické potíže, ale na závodní jízdy byla jeho červená Škoda 120 S v kondici a dovezla jej ke dvojitému vítězství. V sobotu vybojoval druhé místo J. Holeček před Bohuslavem Krejčím na Škodě Rapid. Ten si v sobotu polepšil a obsadil druhé místo a pohár za třetí místo patřil jednomu z nováčků, Janu Kornefrovi na Škodě Felicia.

E 1600

V šestnáctistovkách představil archivní kousek Otakar Zenkl, když startoval s originální Škodou pick-up po S. Kvaizarovi v barvách Laureta Auto z okruhového poháru pick-upů. Střídal se na něm se synem Otakarem mladším a trojici Zenklů v Bečově ještě doplnil Karel Zenkl se soutěžní Toyotou Corollou. Ten byl také po oba dny z rodiny nejrychlejší.

Po tom, co se zdá, že David Černý stále hledá svou formu, by to měl mít Miroslav Černý startující i v této třídě, tentokrát se Škodou 130 L, lehčí, ale proti tomu se postavila rodina Tichých, která Forda Pumu dopiplala do špičkové formy a během piplání oba, Zdeněk i Dominik vyrostli i jezdecky. V sobotním závodě se ještě nejvíce smál M. Černý, když Zdeňka Tichého i Dominika Tichého porazil, ale v neděli si už závod režírovali Tiší. První skončil Z. Tichý, sekundu za ním, hlavu rodiny ctící D. Tichý a za další sekundu přijel do cíle třetí M. Černý, kterému ani druhé auto nefungovalo úplně podle představ.

E 2000

To, že v sobotu vyhrál Michal Slováček na Hondě Civic, nebylo žádné překvapení, trošku překvapivé bylo až to, že v neděli nehavaroval a vyhrál zase. Cesta přes skoro celý stát se nejvzdálenějšímu účastníku tedy vyplatila. V sobotu za M. Slováčkem skončil jeho pronásledovatel v celkovém pořadí třídy Libor Kotrmon na Škodě Octavia. Třetí místo vybojoval Jindřich Šmied na Renaultu Clio. Druhý den se pořadí za M. Slováčkem změnilo. Jen v neděli závodil Aleš Hemerka na Alfě Romeo a vedl si tak dobře, že skončil na druhém místě. L. Kotrmon si proti sobotě o jednu příčku pohoršil a skončil třetí.

E +2000

Závod v Bečově patřil Lukáši Kubíčkovi ze Svijany racing týmu na Mitsubishi Lancer EVO IX. Zvítězil v sobotu i v neděli, v neděli už s menším náskokem, ale aspoň byl závod napínavý do samého konce. Druhý vždy skončil Tomáš Kučera také z týmu Svijany Racing, slavící v neděli narozeniny. Ten přece jen nemohl na uskákaném povrchu bečovské tratě úplně naplno využít výkonější motor a podvozek postavený na hladký povrch. Je potřeba vyzdvihnout fair hru ve svijanském týmu, kdy Tomáš, aby si udržel šanci ještě bojovat o titul, potřeboval bezpodmínečně vyhrát, ale přesto se tým neuchýlil k žádnému taktizování a týmové režii. V sobotu skončil na třetím místě s nejrychlejší dvoukolkou Jiří Hruška na BMW 325, který porazil Vladimíra Lišku na BMW M3, toho ovšem trápily technické problémy, jako snad letos při každém startu v EDDA Cupu a v neděli už nestartoval. V neděli si třetí místo vybojoval Bazy Jonas na naftovém VW Golf.

H 1300

Dvojité vítězství si z Bečova zaslouženě odvezl úřadující mistr třídy Tomáš Neruda na Škodě 110 L. V nabité špičce třídy rozhodují o výsledku zlomky sekund, potvrzující tak vysokou kvalitu jezdeckou i technickou. V sobotu skončil o pouhé čtyři desetiny sekundy druhý Jaroslav Vosmek na Škodě 130 LR a další jen tři desetiny sekundy rozhodly o třetím místě Luboše Krameše na Škodě Rapid. Ten v neděli dokonce po první jízdě vedl, ale nakonec skončil druhý, před J. Vosmekem. V této třídě se na startu objevily i tři velmi zajímavé automobily, bohužel se svými piloty neměly moc štěstí. Jen krátce kvůli poruše převodovky se v tréninku objevila červená Renault Alpine A110 Pavla Maiera, s kterou startovala i Andrea Zemanová. Dlouho na trati nevydržel ani krásný Fiat 127 Roberta Peciny sen. Nejvíc smůly měl ale asi Jiří Plevka, který se svým Mini Marcosem žehlil v tréninku svodidla, potrhané lamináty ošetřil lepící páskou a statečně nastoupil do závodu. Definitivně jej v neděli vyřadila technická závada.

H 1600

Josef Srnský na Škodě 130 LR vyhrál v sobotním závodě s bezpečným náskokem na druhého Pavla Maiera na Fordu Escort Mk.I. Třetí skončil Pavel Suchý na Lotusu Elan. V neděli v první jízdě P. Maier na J. Srnského zatlačil, ten v druhé jízdě ve snaze být co nejrychlejší přehnal katování v jedné zatáčce, nahrnul si pod auto nárazník a spoiler a výsledný čas za nic nestál. Tedy za nic, na celkové druhé místo ještě stačil. Z vítězství se radoval P. Maier a jeho úspěch aspoň trochu rozehřál Pavlova guru Oldřicha Gottfrieda. Třetí místo obsadil opět P. Suchý s Lotusem. Jen v sobotu startoval se sériovým Moskvičem Petr Ungrát, aby si aspoň takhle vynahradil vrchlabskou absenci.

H 2000

O mistru třídy je rozhodnuto už od minulého závodu, ale to neznamená, že by souboj Ivo Krále a Edy Patery přišel o své grády. E. Patera se se svým Peugeotem 205 GTI stále trápí, s novým motorem zajížděl o pět sekund horší čas než loni na této trati a to se pak těžko bojuje o vítězství. To si v sobotu nenechal I. Král na VW Golf vzít a s převahou s nejlepším časem mezi historiky zvítězil. E. Patera skončil druhý a třetí Oldřich Rus na Fordu Escort Mk.II. V neděli byl závod velmi napínavý. I. Král do první jízdy odstartoval, zřejmě v obavách z hrozícího deště, aniž by si jako obvykle požádal o delší startovní interval kvůli před ním startujícímu vozidlu z nižší třídy. Auto před sebou dojel a na opravnou jízdu už mu opravdu pršelo. To ovšem nevěděl E. Patera, který startoval hned za I. Králem a tak jel naplno, až na pětku chytil smyk, dokázal jej ale ve vysoké rychlosti přesto ustát a do depa přijel řádně předávkován adrenalinem. V druhé jízdě byl I. Král o trochu rychlejší než E. Patera, tomu ale náskok z první jízdy k vítězství stačil. Třetí byl opět O. Rus.

H +2000

Sobotní závod vyhrál povinně Petr Žáček na Audi Sport Quattro. Druhý skončil Robert Kacálek na BMW 635 CSi před Janem Valentou na Mercedesu 190. V poháru Youngtimer zvítězil Václav Roll na Audi 100 Quattro. V neděli bylo ale všechno jinak. P. Žáčkovi odmítla audina poslušnost už před startem, R. Kacálek do první závodní jízdy sice odstartoval, ale jeho bavorák na trati zůstal stát. Robert s ním zkoušel různé věci, nakonec se mu auto zase rozjelo, ztráta byla ovšem tak velká, že ho nezachránil ani nejrychlejší čas ve druhé jízdě. Vítězem se stal nakonec Stanislav Urbánek jr. na Fordu Capri, který vyhrál i pohár Youngtimer. Po dlouhé době přivezla na stupně vítězů audina V. Rolla na druhém místě a třetí místo vybojoval stejně jako v sobotu J. Valenta.

 

                                                              Jarda Malík


Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007