Na tradiční trati na Staré Živohošti o minulém víkendu vyvrcholila posledním závodem letošní sezóna nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA cup. Špičkově obsazený závod byl důstojným zakončením a jen potvrdil vysokou sportovní i organizační úroveň EDDA cupu.
Již v pátek, kdy se začalo v areálu Hotelu Atlantida, zaplňovat depo, naznačovala přítomnost prezentovaných, že všechny čeká o víkendu zajímavá podívaná. Vedle špiček EDDA cupu, mezi kterými ještě nebyl rozhodnut boj o prémii 50 000 Kč za první místo v absolutním hodnocení, se k přejímkám dostavili i atraktivní jezdci evropské úrovně. Poměřit se s konkurencí ve třídě nejsilnějších závodních speciálů přijel slovenský reprezentant Peter Jureňa na Mitsubishi Lancer, ve stejné třídě startoval i Oskar Beneš s Fordem Fiesta a hlavně hvězda Maverick cupu Drahoslav Šubert s Mitsubishi Lancer WRC z dílny Davida Komárka, s kterým před D. Šubertem úspěšně závodila Veronika Cichá. Špičku této třídy v EDDA cupu tak čekala pořádná konkurence. Nově vypsaná třída pro závodní speciály s jednou poháněnou nápravou přivítala na startu kromě velkého favorita Vladimíra Lišky na BMW M3 i dlouholeté a úspěšné reprezentanty Petra Vojáčka s Ferrari 430 GT a Martina Jermana, který poprvé na trati závodu do vrchu testoval Lamborghini Gallardo Super Trofeo a hlavně zjišťoval, co všechno bude muset s okruhovým autem udělat, než s ním příští rok vyrazí na evropské kopce. Bohužel se tato třída musela obejít bez Lukáše Suchomela, který si před závody přivodil zranění a nemohl přijet, jak na Kozákově slíbil.
Snad poprvé v historii EDDA cupu promotér udělil výjimku z pravidla o přidělování startovních čísel striktně podle tříd a pořadí z loňského roku a legendě našeho motorsportu Antonínu Muzikantovi, který v EDDA cupu dlouho pravidelně startoval a na Živohošť přijel oslavit své životní jubileum, přidělil na jeho sněhobílou Škodu 130 RS startovní číslo 70.
Během pátku se k závodu registrovalo přes 90 závodníků a 4 závodnice.
V sobotu ráno se dohlásili poslední závodníci a doplnili tak startovní listinu na 120 startujících, čímž byl překonán rekord 105 vozů ročníku 2012. Naštěstí se nenaplnily obavy z ranní mlhy a tak mohl sobotní závod začiít podle harmonogramu. Bohužel hned v prvním tréninku došlo k havárii závodnice, která po nárazu do stromu musela být ošetřena přítomnými záchranáři a následně převezena do nemocnice s poraněným obličejem a kotníku. Zásah záchranných složek a následná likvidace havárie způsobily první zdržení v časovém plánu, který byl narušen ještě několika dalšími haváriemi, naštěstí už bez nutné asistence lékaře. I přes tato zdržení a nabité pole se podařilo pořadatelům dodržet naplánovaný program a přesně v 18 hodin dojel do cíle poslední závodník.
Sobotní večer je na Živohošti tradičně věnován jednáním jezdců s organizátory o přípravě řádů a organizaci příští sezóny. Jezdci byli seznámeni i s vizí Josefa Michla, který se na Živohošť také přijel podívat. Schůze se tentokráte obešla bez dramatických momentů, neboť se neprojednávaly žádné převratné změny. Důležitým bodem programu, zorganizovaný týmem Autosport Pegas byl hromadný přípitek s oslavencem A. Muzikantem.
V neděli ráno nastoupili na start další noví jezdci Aleš Hemerka a Jan Kvasnička, který z EDDA cupu přešel na soutěže a z nedalekého Mníšku si přijel aspoň na jeden den zazávodit s kamarády. Bohužel, někteří závodníci ze soboty neměli už pojízdnou techniku, O. Beneš vzdal boj s neustále praskající a svařovanou zadní nápravou Fiesty, P. Vojáček po antibiotické kůře už nenašel sílu k usednutí do vozu. I tak byly nedělní závody napínavé a bylo na co koukat.
Po oba dny poutal největší pozornost souboj o prvenství mezi Tomášem Omelkou na Peugeotu 106, Ivo Králem na VW Golf a Miroslavem Černým na Škodě 130 L, protože souboj byl velmi vyrovnaný, přičemž první dva nezaváhali a po oba dny vyhráli, M. Černý si nechal jednou vítězství vzít, ani na místě nebylo možné spočítat, kdo vyhrál, až počítač po zadání všech výsledků určil, že absolutním vítězem EDDA cupu 2015 se stal M. Černý!
Dalším zlatým hřebem byl souboj o vítězství ve třídě nejsilnějších závodních speciálů, kde špičkoví jezdci EDDA cupu, Tomáš Košek a Lukáš Kubíček dostali prvotřídního soupeře na špičkové technice a Drahoslav Šubert od prvního startu potvrzoval, že pověst, která ho předcházela, je oprávněná. Ovšem zvláště T. Košek se snažil, seč mohl, bohužel přemotivován v první sobotní závodní jízdě hodinařil a výslednou časovou ztrátu nevymazal ani nejrychlejším časem dne ve druhé jízdě. Nedělní souboj byl ještě zajímavější. Jednak po sobotě už byly karty na stole, jednak se závod jel systémem započítávaných dvou nejrychlejších časů ze tří odjetých jízd, což dávalo šanci na smazání jedné případné chyby i určitý prostor k taktizování, což oba jezdci využili a nasadili taktiku „jedu naplno a furt“. V první jízdě byl lepší D. Šubrt, v druhé T. Košek a třetí jízda byla opravdu strhující finále letošní sezóny EDDA cupu, kdy D. Šubert překonal stávající rekord tratě o skoro 6 sekund, když tedy oba jezdili hluboko pod rekordem celý den, a vyhrál v součtu o 48 setin sekundy i nedělní závod.
Nedělní závody proběhly bez vážnějších kolizí podle časového harmonogramu, ke škodolibému pobavení všech, kteří byli na radiovém příjmu přispěl ředitel závodu Roman Linhart, který na Živohošti v neděli slavil ředitelování jubilejnímu stému závodu a protože během závodu je striktní zákaz alkoholu, tak si zřejmě na oslavu místo šampaňského v autě vystříkal hasičák. Křik z vysílačky a následný smích traťáků přehlušil na chvíli i burácení závodních motorů. Ukázalo se, jak ovšem umí myslet dopředu, když si přivezl s sebou fukar, původně určený k čištění tratě, teď se hodil k vyfoukání prášku z interiéru auta. Po skončení závodních jízd a sečtení časů byly rozdány poslední letošní poháry a jezdci se rozjeli do svých domovů.
V příjemném počasí babího léta na břehu Slapské přehrady tak za početné účasti spokojených diváků tak skončily závody, které byly důstojným zakončením celé úspěšné sezóny EDDA cupu, který prokázal životaschopnost na naší motoristické scéně, osvědčil vysokou úroveń sportovní i organizační. Počtem závodů i závodníků patří k největším závodním sériím u nás, při srovnání kvalit jezdců, ať už startují v EDDA cupu závodníci z jiných mistrovství, nebo při startech „našich“ v jiných závodech se ukázalo, že i sportovní a závodnické kvality jezdců EDDA Cupu patří ke u nás ke špičce.
Sportovní sezóna 2015 je za námi, závodníky a organizátory čeká už jen společenská událost, závěrečný slavnostní ceremoniál, krátký odpočinek a hurá do přípravy na sezónu 2016!