07.01.2016 11:55:00 | edda | přečteno: 42420x
Něco z historie

Historie automobilových závodů do vrchu

Píše se rok 1897 a na francouzské riviéře se koná první automobilový závod do vrchu. 31. ledna před 119 lety se na členitém terénu okolo města La Turbie poblíž Nice či v nejbližším sousedství Monaka koná závod, který se časem mezi milovníky vůně benzínu a spálených gum zařadí mezi jedny z vůbec nejoblíbenějších. Dnes je závod známý pod názvem Rallye Monte Carlo a na prestiži ani divácké atraktivitě rozhodně neztratil, ba naopak.

Krásy okolo Monte Carla

V novodobém měřítku ovšem charakter tradičního závodu do vrchu splňuje snad jen rychlostní zkouška nazvaná dle průsmyku, ve kterém se pořádá. Col de Turini jakožto dvaatřicetikilometrová rychlostní zkouška má celkové převýšení okolo 2 kilometrů, přičemž 1200 metrů závodníci stoupají až na vrchol Col, aby následně klesly o 900 metrů do cíle. Atraktivní byla erzeta zejména v době, kdy se jezdila v noci. Vzhledem k času konání, na konci ledna, je velmi zrádný povrch, který může být v nejnižších částech suchý, zatímco na vrcholu zasněžený. Tuto situaci lze očekávat i letos, jelikož se závod koná v termínu 20. – 24. ledna. V roce 2005 zde náš Roman Kresta zajel nejrychlejší čas. Nepřekvapí, že největší počet vítězství v celé historii této rallye pak má na svém kontě fenomenální Sebastien Loeb se sedmi vítězstvími.


Zdroj: Wikimedia

Tradice z ostrovů

Vůbec nejdéle se konající závod čistě charakteru závodů do vrchu je pak ovšem anglický Shelsley Walsh Speed Hill Climb, který se vyjma válečný let koná nepřetržitě od roku 1905 a to dokonce na původní trati, který byla standardizována na 1000 yardů, tedy 914 metrů. Vzhledem k celkovému stoupání rovných 100 metrů je průměrná hodnota stoupání 10,9%, v nejstrmější části dokonce 16%. Náročnost tratě potvrzuje i šířka vozovky, která místy dosahuje pouhých tří a půl metrů. Dlouholetost závodu ukazují vousaté výsledky prvního vítěze, kterým byl Ernest Instone ve voze Daimler. Jeho 35 koňských sil jej vynesli k vrcholu za 77,6 vteřin, tedy průměrnou rychlostí pouze něco málo přes 40 km/h. Pro srovnání, dnes platný rekord trati je 22,58 vteřiny, s rychlostí při protnutí pásky atakující 240 km/h. Lze tedy vidět, že k pokroku v automobilovém sportu bezpochyby došlo. Vždyť i pohled na monoposty vozů formule 1 hovoří za vše. Letošní závody se pak na ostrovech uskuteční třetí srpnový víkend.


Zdroj: Wikimedia

Domácí počátky závodění

Jen o něco později než na anglické půdě se rozjelo závodění také v českých zemích. V roce 1908 se totiž konal první Závod Zbraslav – Jíloviště, kdy se v návaznosti na Pražský autosalon vydala hrstka automobilů a motocyklů na premiérovou pět a půl kilometru dlouhou trasu z náměstí ve Zbraslavi na kopec Cukrák. Pro porovnání s anglickými parametry bylo v Čechách průměrné stoupání pouhých 3,6% a maximum krátce po startu dosahovalo 9%. Dnes se obdobný závod koná pod záštitou pražského klubu veteránů, vždy první sobotu ve školním roce. V posledních letech čísla závodníků vždy atakují dvě stovky a nejinak tomu zřejmě bude i letos.


Zdroj: Wikimedia

Ve Zbraslavi startuje i jeden ze závodů seriálu Edda Cupu 2016, který se uskuteční 22. – 23. dubna. Bude to jedna z deseti zastávek konaných od konce března do začátku října v Čechách. Věřme, že se o kvalitní diváckou kulisu přijde podívat hojný zástup milovníků tohoto automobilového sportu.

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007