Ve velice důstojném prostředí – v obřadní síni liberecké radnice se ve středu 24. února uskutečnilo slavnostní setkání u příležitosti osmdesátých narozenim libereckého závodníka Jiřího Bergra. Všestranného závodníka, který měl v jeden čas první výkonnostní třídu pro rally, závody do vrchu i na okruzích. Bohužel v roce 1978 při závodech do vrchu ve Zvoleni doplatil na technickou závadu, když se mu zasekla plynová klapka na karburátoru. Přitom v prvním tréninku zajel nejrychlejší čas. Těžce havaroval a i díky ne zcela kvalitnímu zásahu lékařů zůstal upoután na invalidní vozík. Na automobilový sport v žádném případě nezanevřel a stal se velkým propagátorem závodů invalidních řidičů, v posledních letech je i členem prezídia Autoklubu ČR, kde je předsedou Výboru zdravotně postižených motoristů.
Zjevně dojatého závodnika přivítali v sále jeho kolegové, mnohdy slavné závodnické legendy, mechanici, novináři a fotografové, vesměs všichni velcí přátelé. A tak tu byla velice silná sestava jezdců, kteří by byli ozdobou každého závodu – Břetislav Enge, Ladislav Bareš, Vlastimil Tomášek, Jiří Moskal, Jan Krečman, Vladimír Mužák, Jiří Bistiak ml. i st., Miroslav Krejsa, Josef Panožka, Josef Kružík, Pavel Kolář, Jaroslav Straka a řada dalších. Bohužel se pro nemoc nemohl dostavit herec a kamarád Pavel Nový, který měl na úvod přečíst Bergrův medailonek, ale zastoupil ho prezident Autoklubu České republiky PaedDr. Roman Ječmínek. Jiří Bergr poté obdržel pamětní medaili Města Liberce a došlo i k slavnostnímu zápisu do kroniky.
Na závěr úvodní poloviny byl promítnut filmový dokument o Jiřím Bergrovi, který s jubilantem a hercem Pavem Novým natočil Jaroslav Vojtěch. Poté se celá „startovní listina setkání mistrů“přesunula do vedlejšího salónku na malý raut, při němž se hodně vzpomínalo a samozřejmě i hodně „závodilo“. Iniciátory akce byli paní Iva Löfflerová a Milan Bumba.
Jiří Bergr začal závodit už koncem šedesátých let minulého století. Velkých úspěchů dosáhl zejména v závodech automobilů do vrchu, kde stál mnohokrát na stupních vítězů, například na Vyskeři, Záskalí, Malé Skále, Semilech, Babě nebo Jiřetíně. Rallye jezdil se Škodou 1000 MB, Škodou 110 RC a Fiatem 128 SC. Jeho největším úspěchem je absolutní vítězství v Rallye Liberec 1974. V roce 1985 pozval na návštěvu do Čech špičkového pilota Formule 1 Claye Regazzoniho, který zůstal ochrnutý rovněž po automobilové havárii. I díky tomu se s ním mohli setkat čeští fanoušci. „Já jsem se ani moc nepovažoval za závodníka. Mě hlavně bavila moje práce. Byl jsem geodetem a mým hlavním dílem bylo geodetické zaměření dnešní D10 z Prahy přes Mladou Boleslav do Liberce. Závodění jsem měl jako koníček, no a že se mi dařilo, to byl jakýsi bonus navíc,“uzavřel svoji kapitolu závodění Jiří Bergr.
Foto: Setkání u příležitosti Bergrových osmdesátin mělo slavnostní charakter
(foto Jan Král)
Pavel Vydra