ZAV EDDA Cup, Zbraslav – Točná, 23. 4. 2016 , komentář
Poprvé letos závodníci nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA Cup zavítali na přírodní trať. Po dvouzávodě na mosteckém autodromu je čekala náročná , tři kilometry dlouhá trať s novým povrchem. Trať je těžká, neodpouští chyby, ale i přes to je jezdci oblíbená, o čemž svědčí to, že se jich k závodu přihlásilo přes stovku. Oblíbená je i mezi diváky, kterých si do diváckých prostor našlo cestu velké množství a vytvořili příznivou atmosféru, za což se jim závodníci odvděčili předvedenými výkony. Závody na Zbraslavi proběhly dle regulí, bez výjimečných událostí, havárie skončily bez zranění jezdce a bez ohrožení diváků. Na bezpečnost diváků dohlíželi traťoví pořadatelé, kteří tentokrát měli víc práce s přesvědčováním několika jedinců o neuváženosti jejich jednání, naštěstí to nijak podstatně nenarušilo program závodu.
Letos bylo poprvé parkoviště závodních strojů pod startem, čímž se pořadatelé vyhnuli komplikacím v Točné, trochu to sice s pravidelným provozem autobusové dopravy, zkomplikovalo logistiku závodu, ale díky příkladné spolupráci s Městskou Policií Prahy 12, proběhlo všechno zdárně a bez problémů. Jedinou komplikací, která způsobila menší zdržení, byl zásah přivolané Rychlé lékařské pomoci k vážně nemocnému děcku v objektu sousedícím se závodní tratí. I přes tuto událost závody proběhly podle časového harmonogramu a skončily právě včas, protože chvíli po projetí posledního vozu začalo krápat, na vyhlášení nejlepších, kdy poháry předávala i radní pro dopravu Prahy 12 paní L. Vedralová, pršelo ještě jen drobně, regulérní déšť přišel až po oficiálním skončení akce.
Po závodech při kontrole nalezl technický komisař u jednoho vozidla nestartujícího v EDDA Cupu pravidelně nesoulad s technickými předpisy, na základě tohoto zjištění rozhodl sportovní komisař o udělení penalizace 5 sekund na jízdu.
Závod na Zbraslavi se zařadil k úspěšným podnikům EDDA Cupu, doufejme, že i další závody se takhle vydaří a naplní se tak další hodnotná sezóna.
Průběh závodu v jednotlivých třídách.
N 1400
Mezi sedmi startujícími v objemově nejslabší třídě produkčních aut byl nejlepší Lukáš Cvejn na Suzuki Swift. Po první jízdě sice byl až třetí, na Václava Mazánka také závodícím na Swiftu, ale mladší generace, ztrácel čtyři desetiny, na nejrychlejšího Vlastimila Suka, také na Swiftu, dokonce jednu a půl sekundy. Velký favorit V. Suk ovšem v druhé jízdě porazil v retardéru sud a následná penalizace jej vyřadila z boje o vavříny. L. Cvejn ve druhé jízdě se dokázal o dvě sekundy zlepšit a dojel si tak pro vítězství před V. Mazánkem. Třetí místo obsadil další Swift pilotovaný Bronislavem Štefanem.
N 1600
Ve třídě šestnáctistovek od začátku šel jasně za vítězstvím Tomáš Omelka na Peugeotu 106. O druhé místo se přetahovali Petr Crhák na Citroenu Saxo s Tomášem Neužilem s Peugeotem 106. Šťastnější byl nakonec P. Crhák díky vyrovnaným dvěma jízdám, třetí T. Neužil se sice dokázal ve druhé jízdě zrychlit o dvě sekundy, ztrátu z první jízdy sice nedohonil, ale třetí místo o dvě desetiny před čtvrtým Lukášem Krotilem na Saxu uhájil. Vítězem do této třídy vloženého Saxo cupu se stal Jindřich Horáček.
N 2000
Smolař Martin Čábela nedokončil první závodní jízdu a třída tak přišla o jednoho z favoritů. I tak ale boj o vítězství neztratil náboj. Přesile rodinného dua otce a syna Klokočkových nepodlehl Petr Tvaroh a s tygří Hondou Acura RSX zvítězil. Na téměř domácí trati se střídali na Renaultu Clio Radim a Ladislav Klokočkovi, rychlejší byl tentokrát syn Radim svým otcem Ladislavem.
N +2000
V nejsilnějších produkčních autech si už v první jízdě bezchybným výkonem vytvořil Martin Lev na Subaru Impreza STi náskok, a svému velkému a věčnému soupeři Jiřímu Hákovi na Mitsubishi Lancer EVO IX nedal šanci ani ve druhé závodní jízdě a jasně zvítězil. Druhý tak skončil J. Hák. Další pokračování měl i tradiční souboj gneračně starších Imprez Vladimíra Peška a Františka Hubra. Nas Točnou vyjel rychleji V. Pešek a patřil mu tak pohár za třetí místo.
E 1400
Osm jezdců se představilo ve třídě nejmenších závodních speciálů. Nováčci v seriálu se pomalu rozkoukávají, na ostřílené matadory ovšem ještě nemají. S jasnou převahou zvítězil Tomáš Novák na Pick-upu Kawasaki. Pohár za hezké druhé místo si ze Zbraslavi odvezl někdejší pravidelný účastník EDDA Cupu Lubomír Vrzal na Suzuki Swift. Třetí místo z pěti škodovek, kterým patřil zbytek startovního pole, vybojoval Jakub Stránský na Škodě Felicii.
E 1600
Úřadující mistr třídy Miroslav Černý na Škodě 130L si i na Zbraslavi ohlídal soupeře a bezpečně zvítězil. O druhé místo bojovali Jan Reiss na Škodě 130RS, Zdeněk Tichý a Dominik Tichý na Fordu Puma. Z nich nejlépe trať sedla J. Reissovi, který obsadil stříbrnou pozici. Pumu se do cíle přivézt rychleji podařilo Z. Tichému a proto skončil třetí.
E 2000
Nejvyrovnanější souboj závodu předvedli Michal Slováček na Hondě Civic TypeR a Aleš Hemerka na Alfě Romeo 146. Šest desetin sekundy přece jen rozhodlo ve prospěch M. Slováčka. Jen kousek za nimi skončil třetí Jindřich Šmied s Renaultem Clio. Čtvrté místo obsadil Tomáš Zelenka s nejrychlejší dieslovou Fabií z těch, které se na Zbraslavi sešly. Nováček v této třídě David Černý, který po vynikajících výkonech v nižších třídách letos přestoupil do dvoulitrů s přeplńovaným motorem, se potýkal s technickými problémy a závod nedokončil.
E 2WD
V nové třídě závodních speciálů nad dva litry s jednou poháněnou nápravou závodily jen dva vozy, ale jak Lukáš Suchomel na Lotusu Elise, tak Petr Flosmann na Porsche 997 předvedli hodnotný sport. Rychlejší byl a zvítězil L. Suchomel.
E +2000
Absolutně nejrychlejší a jediný, kdo se dokázal dostat s časem na Zbraslavské trati pod 1:50 byl ukrutně rychlý Tomáš Košek na Mitsubishi Lancer EVO VI, zaslouženě zvítězil a na stupních vítězů získal největší aplaus. Na Zbraslavi byl tedy T. Košek nad síly pilotů Svijany Racing týmu. Ti se soustředili na boj o stříbrnou příčku, v které si lépe vedl Tomáš Kučera na Mitsubishi Lancer EVO IX, který o devět desetin sekundy porazil Lukáše Kubíčka také závodícím na Lanceru.
H 1150
Po odstoupení jediného zahraničního účastníka Torstena Reichardta s Wartburgem zůstali v závodě jen dva jezdci. Na to nedbal Josef Čermák ml. a předvedl výkon s 1000% nasazením a zcela jasně vyhrál na Autobianchi A 112 Abarth. Druhé místo zbylo na Tomáše Vaňatu s Austinem Mini 1000.
H 1300
Po chudě obsazených jedenáctsetpadesátkách přišla na řadu naopak nejobsazenější třída závodu. Z tuctu závodních strojů bylo 11 škodovek, jen Matyáš Homola narušil domácí monokulturu s VW Polo. Z favoritů třináctistovek se v závodě nejlépe vedlo Tomáši Nerudovi na Škodě 110 L,. Za jeho výfukem probíhal napínavý boj o druhé místo. První závodní jízda vyšla lépe Jaroslavu Vosmekovi na Škodě 130 LR, získal na Luboše Krameše se Škodou 1000 MB více než dva a půl sekundový náskok, nicméně L. Krameš se nevzdával, svým výkonem ve druhé jízdě závod zdramatizoval a až po konečném sečtení časů se ukázalo, že přece jen šťastnější o šest desetin sekundy byl J. Vosmek a třetí místo připadlo L. Kramešovi. I pod stupni vítězůse ale bojovalo, v boji o čtvrté místo porazil pátého Pavla Jirase na Škodě 130 RS František Penc na Škodě 130 LR.
H 1600
S velkým náskokem vyhrál úřadující a několkanásobný mistr této třídy Josef Srnský jr. na Škodě 130 LR s nejrychlejším časem dne v historických závodních vozech. I tady byl nejnapínavější boj o druhé místo. Po první jízdě byl na druhé příčce David Patera na Citroenu Visa GTI, ve druhé jízdě ale své postavení neudržel a musel se sklonit před finišujícím Pavlem Maierem na Fordu Escort Mk.I, kterému příkladné nasazení nakonec ke stříbrnému poháru pomohlo a D. Patera skončil třetí.
H 2000
V první závodní jízdě hned v první zatáčce skončil na obrubníku Marek Kalika s ulomeným kolem a proraženou vanou na Peugeotu 205 GTI, protože to byl vůz, na kterém se střídal s Eduardem Paterou a byl neopravitelný, E. Patera ani nevyjel do závodu a Ivo Král s VW Golf tak přišel o soupeře a vybojoval si takřka povinné vítězství. Z druhého místa se radoval Oldřich Rus na Fordu Escort MK.II a třetí místo obsadil Ladislav Šteiner s BMW 318.
H +2000
První závodní jízda v této třídě možná naznačila, že pozice Petra Žáčka s Audi Quattro by nemusela být tak neotřesitelná, jak to do teď vypadalo. Nejrychlejší v ní byl Robert Kacálek na BMW 635 CSI, těsně před P. Žáčkem. Ve druhé jízdě už se mu stejný výkon zopakovat nepodařilo a byť P. Žáček jeho čas z první jízdy nepřekonal v součtu časů byl lepší a zvítězil. Druhý tedy skončil R. Kacálek a třetí na dalším BMW Stanislav Urbánek.
Jarda Malík