ZAV SVIJANY PRIX RADOTÍN, EDDA Cup, 25.6. 2016, komentář
V sobotu se na známé a oblíbené trati s bohatou motoristickou tradicí od radotínské cementárny na Zadní Kopaninu odehrál další závod nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA Cup, tentokrát vypsaný jako Svijany Prix Radotín.
Rovnou stovku startovních čísel rozdali pořadatelé na přejímkách, čímž se potvrdila oblíbenost tohoto závodu a Svijany Prix Radotín se tak dostaly mezi nejlépe obsazené závody do vrchu u nás a nejen v EDDA Cupu.
Pražský závod vždy přitáhne velkou diváckou účast a nejinak tomu bylo i letos. Pořadatelé s ohledem na bezpečnost i na ochranu přírody vytvořili pro diváky bezpečné prostory, oblíbené místo u lomu bylo navíc díky ÚAMK vybaveno mobilní velkoplošnou obrazovkou, zprostředkovávající pohledy na dění na trati. Díky ukázněným divákům a bezchybné práci traťových pořadatelů nedošlo během závodu k žádnému ohrožení diváků, ani naopak diváci nijak pořadatelům práci nekomplikovali. Díky tomu a hlavně díky disciplinovanosti všech závodníků běžel chod závodního programu jako švýcarský hodinový strojek a i přes vysoký počet závodníků se podařilo kompletní závodní program dokončit ještě před čtvrtou hodinou odpolední, bohužel i tak se části jezdců v závěru poslední závodní jízdy nevyhnula prudká přeháňka nad částí tratě. Mokrá trať jen pro část závodního pole vždy znamená nerovné podmínky, teď v Radotíně déšť vyšel naštěstí většinou na celé třídy, jen pár dablerů mohlo prodělat. S tím se nedá nic dělat, pokud organizátor chce vyjít vstříc jezdcům, kteří o dvojitý start na jednom autě mají zájem a jejich počty na každém závodě ukazují, že zájem je, bude nasazování dablérů vždy loterie, jejich pevným stanovením v prvním tréninku se alespoň zamezuje dalšímu nežádoucímu taktizování. Počasí je součást závodu a svatý Petr reklamace neuznává.
Závod v Radotíně opět prokázal vysokou sportovní a organizační úroveň EDDA Cupu, během celého dne nemusel sportovní komisař řešit žádný problém i závěrečné kontroly technického komisaře u vybraných jezdců dopadly ke všeobecné spokojenosti. Organizátoři i závodníci doufají, že podobně proběhne i další závod EDDA Cupu, který se o čtvrtém červencovém víkendu uskuteční ve Vrchlabí i kvůli naší závodnické legendě Tomáši Hankovi, díky kterému je tento velmi oblíbený podnik stále součástí EDDA Cupu.
Hodnocení tříd
N 1400
Na startu se sešlo pět účastníků. Favoritní postavení ve třídě potvrdil Václav Mazánek svým vítězstvím na Suzuki Swift. I druhý vůz v cíli bylo Suzuki, které řídil Bronislav Štefan. O třetí místo bojovali zástupci týmu Bobkolety, tentokrát lépe sedla trať Jiřímu Bobkovi na Škodě Felicii a na Martina Bendla na Saxu zbylo místo čvrté.
N 1600
Tomáš Omelka na Peugeotu 106 S 16 si připsal další celkem bezpečné vítězství i díky vyježděnosti vyplývající z pravidelných startů. Jeho největší soupeři Lukáš Krotil a Petr Crhák, oba na Citroenech Saxo, se tak soustředili na boj o stříbrnou příčku. Nakonec necelých pět desetin rozhodlo ve prospěch L. Krotila, který skončil druhý před třetím P. Crhákem. V rámci třídy byl vypsán i značkový Saxo cup, který vyhrál Martin Tomek před Romanem Skamene..
N 2000
Sedmička závodníků bojovala o vítězství ve dvoulitrech a závodění to bylo napínavé až do konce. Zvítězil Petr Tvaroh na Acuře RSX , který nad nakonec druhým Radimem Klokočkou na Renaultu Clio vedl po první jízdě o skoro dvě a půl sekundy, v druhé jízdě si takticky náskok hlídal, nechal R. Klokočku druhou jízdu i vyhrát, ale vítězství si už vzít nenechal, Třetí místo vybojoval Radimův dablér Jan Vild. Smůlu měl Jaroslav Vaňátko, po první jízdě druhý, jako dablér ovšem startoval ve druhé jízdě na mokru a to zřejmě v kombinaci s přemotivovaností zapříčinilo, že i když v první jízdě J. Vilda porazil o dvě a půl sekundy v druhé, oba jako dableři jeli za stejných podmínek, na něj tři sekundy ztratil a v součtu o půl sekundy přišel o třetí místo.
N+2000
V nejsilnějších produkčních vozech zvítězil Martin Lev na Subaru Impreza STi. Tentokrát do dvojboje M. Lev- J. Hák zasáhl i František Hubr na starší Impreze a v první jízdě zajel druhý nejlepší čas. Jiří Hák se svým žlutým Mitsubishi lancer EVO IX ale v druhé jízdě zabojoval a druhou příčku si vzít nenechal, na F. Hubra po napínavém závodění zbylo místo třetí.
E 1400
Pětici závodníků předčasně opustila Zuzka Horáková, jejíž pohonná jednotka podlehla rozsáhlé destrukci, i když po prvotním hlášení z tratě „ spadl mi klíňák a nechce to jet“ to na žádnou velkou katastrofu nevypadalo. Jasně zvítězil Tomáš Novák na Pick-upu, před Romanem Volfem na Škodě Felicia s bezpečným náskokem na třetího Jakuba Reisse na Škodě 130 LR.
E 1600
Tato třída přinesla strhující závody. Zaslouženě vítězil po skvělém výkonu Dominik Tichý na Fordu Puma. Ve druhé jízdě dosáhl dokonce absolutně druhého nejrychlejšího času! O druhé místo se po první jízdě dělili s na setinu stejným časem Miroslav Černý na Škodě 130 L a Zdeněk Tichý na Fordu Puma. Tomu bohužel zhatilo cestu na stupně vítězů počasí a déšť ho spláchl až na páté místo. M. Černý ve své druhé jízdě nemohl vědět, jak jeho soupeř za zhruba tři čvrtě hodiny dopadne, ještě zrychlil a nakonec skončil druhý. Třetí místo i přes ne úplně na sto procent fungující techniku vybojoval Jan Reiss na Škodě 130 RS.
E 2000
Vítězství v hezky obsazené třídě nad deseti soupeři vybojoval Michal Slováček na Hondě CTR. Druhé místo patřilo Aleši Hemerkovi na Alfě Romeo 146. O třetí místo bojovali David Černý na Pick-upu a Vratislav Cinkl na Škodě Octavia. I přes finiš V. Cinkla vybojoval o dvě a půl desetiny sekundy třetí místo D. Černý a zvítězil v juniorském poháru.
E +2000
Mezi nejsilnějšími závodními speciály jasně zvítězil Tomáš Košek na Mitsubishi Lancer EVO VI. Druhé místo na „své“ Svijany Prix Radotín vybojoval Tomáš Kučera, před dalším členem Svijany Racing teamu Lukášem kubíčkem.
E +2000 2WD
Škoda nezájmu jezdců o tuto kategorii. Ze tří startujích se jen mistru Evropy v rallye historických automobilech z r. 2011 Miroslavu Janotovi na Porsche 997 podařilo dokončit kompletní závodní program a získat tak pohár za první místo, který by měl s největší pravděpodobností hraničící s jistotou i kdyby soupeři vydrželi až do konce.
H 1150
Fenomenálním výkonem vyhrál Josef Čermák jr. na Autobianchi 112 Abarth, který nejenže tedy vyhrál třídu, ale zajel absolutně nejrychlejší čas mezi historickými závodními automobily. A to ještě ve druhé jízdě jej nemohl zlepšit, neboť dojel vůz startující před ním a opravné jízdy se vzdal, protože tu by už musel absolvovat na mokré trati a vítězství měl bezpečně v kapse. Druhý skončil Tomáš Vaňata na Austinu Mini. Německému závodníku Torstenu Reichhardtovi vypověděla poslušnost technika a závod nedokončil.
H 1300
Hezky obsazená třída, kde řadu škodovek od MB 1000 až po Škodu 130 LR narušuje jen VW Polo otce a syna Homolových. Vítězstvím roli favorita potvrdil Jaroslav Vosmek na Škodě 130 LR. Druhé místo vybojoval na domácí trati Pavel Jiras na Škodě 130 RS. A embéčko přivedl na třetí místo Luboš Krameš.
H 1600
Úřadující mistr třídy Josef Srnský jr. nezaváhal ani v Radotíně a připsal si další vítězství. Za ním skončil David Patera na Citroenu Visa lepším časem, než kterého dosáhl otec E. Patera startující o třídu výše. Třetí, před vítězkou dámského poháru Katarínou Rozsívalovou na Hondě CRX, skončil Pavel Maier na Fordu Escort Mk.I.
H 2000
Nové VW Scirocco Edy Patery rychle přeskočilo fázi dětských nemocí a E. Patera s ním dokáže dosavadního mistra Ivo Krále s VW Golfem dostat pod tlak a nemusí čekat až na soupeřovu chybu, nebo selhání techniky. Od první jízdy vedl a s více než dvou sekundovým náskokem zvítězil. I. Král skončil druhý. Třetí místo vybojoval na Fordu Escort Mk.II Oldřich Rus před Petrem Flosmanem na VW Golf GTI.
H +2000
Robert Kacálek na BMW 635 CSi zvítězil ve třídě nejsilnějších historických závodních automobilů, ve které se sešel tucet závodníků. O druhé místo bojovali Tomáš Píša na Opelu Ascona s Janem Zachatou na BMW 325. Nakonec byl šťastnější T. Píša po zatím nejlepším výkonu v EDDA Cupu. Třetí místo a vítězství v poháru Youngtimer získal J. Zachata. Trochu překvapivě zůstali bez jediného poháru otec a syn Urbánkovi, závodnickou reputaci rodiny musela zachraňovat hlava rodiny Dana Urbánková, která si z Radotína odvezla poháry dva, jeden ze Saxo cupu a jeden z Dámského poháru.
Jarda Malík