Rozhovor s Adamem Dowgirdem
V následujícím rozhovoru se představí náš kamarád A. Dowgird, úspěšný účastník revivalů. Adam si nás získal svými výkony na show section, prezentací zajímavého automobilu, ale hlavně kamarádskou povahou a závodnickým nadšením, čímž se rychle zařadil do revivalové party.
Adame, mohl by ses, prosím, trochu představit?
Je mi 34 let, bydlím v Olsztynie, městě s velmi silnými rallyovými tradicemi. Žil zde legendární závodník 80. let Marian Bublewicz, dalším obyvatelem je Krysztof Holowczyc, nejlepší polský rallyový závodník posledních 20 let. Bydlí zde také Sebastian Rozwadowski jeden z nejlepších současných nejlepších navigátorů v Polsku, jsme přátelé již 20 let. V okolí Olsztyna se mnoho let pořádal Rajd Kormoran- nejznámější šotolinová rally v Polsku. Sotva 100 metrů od mého domu bylo ředitelství soutěže a závodní automobily tak prakticky parkovaly před mým domem.
Tam jsem poprvé uviděl žlutého soutěžního FSO Poloneze 2000 sk.B. Proto chtě nechtě jsem se musel infikovat rallyeovým bacilem, i když mé soutěžní vášňi jsem mohl povolit plyn dost pozdě. Před svým prvním startem jsem fandil, fotil a pomáhal jsem přátelům soutěžícím v rallyových mistrovstvích Polska.
Kromě toho už několik let závodím na horských kolech, hlavně ve sjezdu (down hill) a ve foucrossu (4x). Taky jsem se podílel na organizaci závodů v těchto dispciplínách včetně mistrovství Polska .
V motorsportu jsem absolvoval 3 sezóny v amatérských závodech – hlavně v tzv.trackday, závodech na okruzích organizovaných časopisem ClassicAuto.
Co si z těch 3 sezón nejvíc považuješ?
Mým největším úspěchem je zisk titulu 2.vicemistra ClassicAuto Cupu 2011 ve třídě OLDTIMER SPORT 2000 a vítězství v klasifikaci automobilů polské výroby na Rajdu Barborka Legend 2011.
Kdo je tvým spolujezdcem?
Mým spolujezdcem v sezóně 2012 je Rafał Winiarski, který je současně i mým mechanikem a ladičem motoru mého Polonezu.
Adame, již podruhé ses zúčastnil revivalu. Jak ses k účasti dostal?
K prvnímu startu v Rallye Praha revival mne přemluvil Marcin Miziak, který v Čechách startuje již několik sezón. K druhému startu mne již nikdo přemlouvat nemusel :-) :-)
Jak se Ti v Čechách líbí a jak závodí?
V České republice se mi velmi líbí, z mnoha důvodů – Vaše pohostinnost, taky česká kuchyně a vysoká úroveň sportovní infrastruktury jako trasy pro závody ve sjezdu horských kol, fourcrossu nebo i tratě pro automobilové závody. Proto je pro mne závodění na území Česka příjemný zážitek i přes oněch 800 kilometrů z domova. Velký dojem na mne udělala angažovanost organizátorů pod vedením p.Patery.
Na youtube jsem objevil Tvé záběry z Classic Auto Track Day: http://www.youtube.comMohl bys nám, prosím, přiblížit co je to za akci?
ClassicAuto CUP je prakticky jediný seriál závodů pro oldtimery a youngtimery v Polsku. Organizátorem je časopis věnující se klasickým automobilům. Seriál je organizován již 6 rokem, podařilo se v něm vytvořit jasný a logický systém skupin a tříd, což se dosud nepodařilo ostatním organizátorům v Polsku včetně národního autoklubu. Dnes existují spíše nesmělé pokusy vytváření vlastního systému skupin a tříd národním automotoklubem ve spolupráci s místními automotokluby ale po pravdě řečeno, nevypadá to nejlépe.
Závody ClassicAuto CUP mají charakter okruhových dnů, vše se odehrává na jednom místě ( bývalá letiště, závodní okruh v Kielcích). Závodů se účastní značný počet 90- 130 aut, jejichž úroveň rok od roku stoupá. Pro zajímavost, závodní repliky Polonezů nejsou moc oblíbené. Polonezů upravených na závody, které pravidelně startují, jsou tak 3- 4 kusy, ale zřídkakdy se na jednom závodě objeví víc než dva Polonezy.
Jakých dalších závodů se účastníš?
Letos plánuji ještě start na Rajd Barborka Legend. Je to jedna z nejznámějších polských soutěží. Více než sportovní stránka této rallye je důležitější možnost předvedení vozů pro širší veřejnost. Jde o jedinou rallye pořádanou ve Varšavě s legendární rychlostní zkouškou „Karowa“ (podle varšavské ulice) v centru města.
Co bys mohl prozradit o Tvém závodním Polonezu?
FSO POLONEZ 2000C je replika soutěžního auta skupiny B, s kterým v r. 1987 závodil Marian Bublewicz. V Polsku se nedochoval žádný originální soutěžní Polonez z té doby, a proto stavba repliky byla obrovskou výzvou. A vše začalo tak nevinně... Totiž onen Polonez byl původně svatební dar, který jsme ,samozřejmě i se ženou, dostali od motoristických kamáradů. Později přišla výměna motoru na 2000 DOHC Fiat, první soutěžní sezóna a poté rozhodnutí postavit repliku soutěžního vozu právě z roku 1987. Přestavba vznikala v dílně Pawła Prokopowicze, vynikajícího odborníka a současně i bývalého mechanika Mariana Bublewicze. Pomáhala spousta známých a pokud bych měl někoho jmenovat tak nesmím zapomenout na mého prvního navigátora a současně i druhého řidiče v sezoně 2011 Michala Syroku. Vůz má podvozek i karoserii dle pravidel skupiny B. Motor a převodovka jsou prakticky sériové výroby (128 HP, 172Nm). Bezpečnostní výbava je současná, sedadla i bezpečnostní pásy splňují homologaci FIA. Bezpečnostní rám je taky současný (v homologaci skupiny B byl požadovaný duralový rám!!). Vůz měl být hlavně bezpečný a umožňovat start ve všech soutěžích. Místo na výkon jsem vsadil na spolehlivost, což mi dává prostor na dopilování techniky řízení vozidla.
Jaký je Tvůj motoristický sen?
Mám čtyři přání:
Mít i nadále možnost startovat na závodech včetně těch zahraničních
Mít více tréningových možností
Zvýšit výkon o 50 koní bez ztráty spolehlivosti
Převodovku Colotti
Chceš něco vzkázat soupeřům v Čechách?
Máte můj obdiv za vzornou péči o rallyové Škodovky i za to že je nešetříte během Show Sections !!
Děkujeme za vřelé přivítání a přátelskou atmosféru.
A na závěr: Už víš, co budeš dělat 12. dubna 2013 odpoledne?
Samozřejmě!!! Budeme s mým spolujezdcem a Polonezem stát na startu Rallye Praha revival 2013 !!!
Rádi Tě uvítáme a budeme se těšit, co nám ukážeš na Show section!
Děkuji Adamu Dowgirdovi za ochotu zodpovědět otázky a Marku Kalužovi za pomoc s překladem,.
Další obrázky najdete zde: https://picasaweb.google.com foto: Maciej Drążczyk
a ještě tady: https://picasaweb.google.com
foto: Adrian Banach, Ota Breitkopf, Jaromír Beneš a Bob Hlávka
Jarda Malík