aktualizováno | 05.12.2016 10:19:37 | dawe | přečteno: 12256x
Rozhovor s Tomášem Kučerou

Tomáš Kučera: „Potřebuji zlepšit jízdu smykem!“


Letošní sezóna seriálu závodů do vrchu EDDA Cup se v nejsilnější třídě E+2000 nesla ve znamení soubojů o vteřinky, které mezi sebou sváděli dva Tomášové – Kučera a Košek. Titul nakonec obhájil druhý ze jmenovaných pilotů. Vicemistr Tomáš Kučera se už těší na odvetu, a aby svého soka příští rok porazil, rozhodl se zdokonalit své jezdecké umění při zimních podnicích Mogul Driving Cup a Amater Rally. Jako jednu z podstatných příčin své porážky totiž vnímá rezervy v jízdě smykem. Ale copak vrchy nevyžadují spíše čistou stopu?

„Na kopcích zpravidla znamená jízda driftem časovou ztrátu. Ale na tratích, kde se jezdí EDDA Cup, a které jsou technické a místy rozbité, má tento rallyový styl své místo. Trefit dokonalou stopu tam prakticky nejde. Je totiž potřeba vyhnout se nerovnostem, vodě, trefit se do retardérů apod. Pokud se jede na hraně a v těchto pasážích se přežene nájezdová rychlost, potom právě okamžité přepnutí na drift – styl umožní nejrychlejší průjezd,“ vysvětluje Tomáš Kučera v úvodu našeho rozhovoru.


Tome, jak hodnotíš uplynulou sezónu jako celek?

„Výsledkově byla slušná. Z osmnácti závodů jsem stál třináctkrát na pódiu – pětkrát jsem zvítězil a osmkrát skončil druhý. Na druhou stranu mě o zbývající pódiová umístění připravila čtyřikrát jezdecká chyba a jednou porucha. Naštěstí jsem se již druhý rok vyhnul haváriím. Nepočítám samozřejmě lehké líznutí retardéru nebo svodidla.

Sezóna byla o permanentních soubojích s Tomášem Koškem. Právě jemu vděčím nejvíce za to, že jsem byl donucen podávat co nejlepší výkon a hledat každou desetinu vteřiny ke zlepšení. Právě za Tomášem jsem byl osmkrát druhý. Třikrát jsem ho však dokázal i porazit.“


Před sezónou doznal změn tvůj lancer. Bylo to hodně znát?

„Proti loňsku jsem byl spokojen s naladěním a fungováním auta. Proto jsem se mohl soustředit na svůj výkon a odhalil jsem - i za pomoci mého rádce Honzy Šlehofera - několik jezdeckých nedostatků. Týkaly se způsobu brzdění, zvládání smyku či způsobu zatáčení. Teď v zimě proto jezdím doplňkové závody, abych tyto jezdecké nedostatky odstranil. Myslím, že vím celkem přesně, co mi schází k ještě lepším časům i lepší kontrole nad autem. Je to právě schopnost jet na hranici smyku v technických pasážích tratí. Vzhledem k dosahovaným rychlostem je velmi těžké pro mě jako samouka – amatéra udržet v případě smýknutí auto pod plynem. Pokud ale vše funguje jak má, zrovna správné dávkování plynu a samozřejmě práce na volantu mohou právě v takových situacích fungovat.“

Zmiňuješ zimní doplňkové závody. Můžeš to přiblížit?

„Občas startuji na Amater Rally u Milana Blahouta. Nedávno jsem jel Mogul Driving Cup v Sosnové. Právě tam byla postavená taková trať a panovaly takové podmínky, že bylo efektivní jen stále v mírném driftu a lehkém prokluzu kol. První okruhy jsem se soustředil na stopu a výjezdovou rychlost. Ukázalo se ale, že moje časy za nejlepšími zaostávaly. Poslední jízdu jsem jel stylem jako drift na ledě. Rázem jsem se zlepšil o čtyři sekundy na kolo a byl mezi deseti nejlepšími jezdci. Samozřejmě je rozdíl driftovat na asfaltu s třistakoňovým a sedmisetkoňovým autem. Jel jsem totiž s rallyovým Lancerem R4, se kterým startoval Honza Šlehofer v Pačejově nebo Honza Sýkora v Příbrami. Ale vzhledem k parametrům sosnovské trati, kde se dosahuje průměrná rychlost pouze kolem 80 km/h proti až 130 km/h na vrších, uvažuji vyzkoušet si pár kol i se svým kopcovým autem, abych si zvykl zvládat smyk i s tímto velkým výkonem.“


Kategorie E+2000 se sice nesla především ve znamení tvých soubojů s Tomášem Koškem, nicméně konkurence byla mnohem početnější. Bronz obhájil tvůj týmový kolega Lukáš Kubíček. Jak hodnotíš jeho výkony?

„Luky dokázal ze svého auta vyždímat asi maximum možného. Myslím, že s ním už více jet nelze. Dokázal být nejen rychlý, ale též bezchybný. Vyjma drobného kontaktu s retardérem během druhé nedělní ještědské jízdy... Tam byl po odstoupení mě i Tomáše Koška znenadání pasován do role favorita a navrch ještě musel dlouho čekat na startu na zprůjezdnění trati. Před jeho jezdeckým uměním musím každopádně smeknout.“

Víš už, co pojedeš příští sezónu?

„Tak to ještě sám nevím. Jednak jsem hodně vytížen pracovními projekty. Přemýšlím také, jestli nadále preferovat jeden seriál, nebo kombinovat různé šampionáty. Každopádně doufám, že se na některých podnicích opět potkáme s Tomášem Koškem a zopakujeme si letošní souboje.“


Vlastimil Resl

Foto: Robert Balcar

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007