Startovní pole letošního ročníku závodů do vrchu ve třídě historiků obohatí i dvě Toyoty Corolla GT Coupé, a tak bych rád tyto vozy představil.
Tento typ byl vyráběn pouze v letech 1983-87, jedná se o dvodveřové coupé značené jako Trueno nebo také Levin. V Japonsku se mu jinak neřekne než Hačiroku.
To v překladu znamená ,, osmdesátšestka" podle interního označení AE86. Vozy Toyota GT Coupé se objevovaly na evropských, potažmo českých okruzích v rukou A. Charouze a P. Vojáčka. Oba používali model LEVIN, který je vlastně dvoudvéřový ,, sedan" .
K pohonu obou typů byl použit podélně uložený motor 1,6 16v /4A-GE/, který v sériovém provedení měl 129k při 6700 ot/min. Převod zajišťovala přímo řazená 5rychlostní převodovka se zkráceným převodem a na pevnou zadní nápravu s panhardskou tyčí k samosvornému diferenciálu LSD.
Okruhová verze byla osazena několika druhy vstřikování a v tehdejší špičkové úpravě měla cca 180k při 9000 ot/min! V té době soupeřili na českých tratích se špičkovými vozy Lada VFTS 2105 p. Krejbicha. ten dosahoval cca 160k při použití karburátorů Weber.
Vůz A. Charouze je vystaven v unikátním stavu v muzeu sportovních vozů v Lánech. Vojáčkův vůz se nedochoval.
Dnes jsou vyhledávaným náčiním drifterů pro svoji malou váhu / 820kg/ a možnými i nemožnými možnostmi úprav. K vidění jsou i monstra s přeplňovanými motory a výkonem 350k.
Auto, které bude řídit Ladislav Rosička senior je upraveno přibližně jako vůz skupiny A2. Na voze je téměř vše seriové kvůli spolehlivosti, ale také finančních možností, neboť originální závodní díly jsou neúnosně drahé. Myslím, že se tento vůz podařilo dostat do pěkného stavu a bude to pěkná podívaná.
Ladislav Rosička ml.