ZAV EDDA Cup, Vrchlabí – Benecko, 26. -27. srpna 2017, komentář
Na tradiční trati z Vrchlabí na Benecko se uskutečnil další podnik nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA Cup. Zdejší těžkou trať si jezdci nakonec tak oblíbili, že se startovní listina omezená na 120 jezdců musela uzavřít dlouho před oficiální uzávěrkou, nakonec se podniku zúčastnilo rekordních 110 jezdců, a překonali jsme již historický rekord z ročníku 2009, kdy startovali 104 jezdci. Velký zájem jezdců organizátory těší, ale současně je staví před velmi náročnou práci s organizací závodu. Už papírová příprava závodu byla velmi náročná a vyčerpávající, ale Tomáš Hank se ukázal stejně dobrým diplomatem, jako závodníkem a podařilo se mu získat všechna potřebná razítka a povolení. Samotné zajištění trati si vzal na starost ředitel závodu Roman Linhart, na stavbě trati se, jak je v EDDA Cupu zvykem, podíleli ti, kdo před Romanem nestihli utéct a schovat se. Balíky slámy tahal i promotér Eda Patera a třeba páskování šlo krásně od ruky i partnerkám závodníků z N 1400, paním Mazánkové a Bobkové.
Depo ve Vrchlabí není nafukovací, takže bylo jasné, že při takovém počtu přihlášených bude praskat ve švech, nakonec se do něj během pátku všichni vešli, i když trochu přetékalo. Poděkování patří i firmě OCZ Vrchlabí a.s.pana Leona Staňka, která byla partnerem akce a zdarma poskytla pozemky pro servisní zázemí podniku. Přejímky tak vyplnily program pátečního večera. Tématem všech diskusí byla předpověď počasí slibující přeháňky. První silný déšť přišel už v noci, takže ráno se depo probudilo do mokra.
Sobotní trénink tak začal na mokré trati, ale jezdci byli opatrní, zřejmě měli na paměti rčení Tomáše Hanka o bourajících v něm, takže proběhl bez problémů. Jedinou komplikací byl čin jednoho místního občana, který rozhodně není příznivcem motorsportu a závodů do vrchu zvláště a kousek za startem nechal stát v trati civilní vůz. Po delší jalové diskusi došlo k přemístění vozidla mimo trať a závod mohl pokračovat, bohužel se zpožděním, které už se nepodařilo během nabitého programu dohnat. První závodní jízda tak odstartovala proti harmonogramu později a nad Vrchlabím se začaly honit mraky, z kterých se nakonec vylily proudy vody a musel být vyhlášen mokrý závod. Po přezutí na mokré pneumatiky mohl závod pokračovat, ale přišlo další zdržení při likvidaci následků exploze motoru jednoho nešťastníka s následným zahořením a zaneřáděním části tratě zbylou olejovou náplní, kterou voda rychle roznesla po asfaltu. Po odstranění následků této události, kdy se musela hasičská cisterna jednou otočit pro vodu, než byl ředitel závodu spokojen se stavem povrchu, se mohlo pokračovat. Ještě dvakrát se přehnala přeháňka, ale závody se, i přes další kolize, po jedné skončil i Lukáš Kubíček, podařilo dokončit kompletní druhou jízdou a vyhlásit nejlepší v jednotlivých jízdách a přejít k večerní zábavě, kterou zpestřovaly blesky rozčesávající tmu nad horami kolem dokola.
V neděli ráno sluníčko vytáhlo jezdce z karavanů, pár mraků sice chvíli hrozilo, že by se mohl opakovat sobotní mokrý závod, ale nakonec se nedělní závodní program odehrál v krásném letním dni. Nedělní program, proti sobotnímu, probíhal poklidněji, trénink jen zkomplikoval únik oleje z jednoho auta během svozu, ale jinak skončil podle plánu i traťoví pořadatelé měli čas se v klidu naobědvat. Po polední pauze a podle plánu začala první závodní jízda. I v neděli si trať, která tvrdě trestá každé opuštění trati, vybrala svou daň. Nejdřív na balíku slámy skončily naděje horkého favorita závodu Tomáše Koška a pak se havárie nevyhnula jednomu z nejhezčích vozů v závodě, unikátní Škodě 130 RS. Šťastnějším závodníkům se podařilo dokončit obě závodní jízdy v plánovaném čase a po vyhlášení výsledků se všichni rozjeli do svých domovů. Tedy všichni až na tým Edy Patery, kdy se z promotéra a mechaniků stali uklízeči tratě a depa.
Při vyhlašování sklidil asi největší aplaus Tomáš Hank, který vedle únavné práce s organizováním i závodil a závodil skvěle, v sobotu skončil druhý ve své třídě a v neděli zvítězil! I další legenda, Josef Srnský se svým kupátkem dvakrát vystoupil na stupně vítězů. V neděli se velmi dobře zapsalo Kladno. Vedle výborných výkonů posunovače depa na skůtru si dobře vedli i další Kladeňáci. Ve svých třídách zvítězili Roman Petr, Martin Lev a Robert Kacálek. Napínavé závody se po oba dny odehrávaly ve všech třídách. Tradičně špičkové výkony podávali jezdci Tomáš Omelka a Tomáš Novák ve třídě E 1400, v E 1600 se konkurenti marně snažili dostihnout Jiřího Vrkoslava, v nejsilnějších závodních speciálech si nejlépe vedl Tomáš Kučera, kterého závod zastihl ve skvělé formě a jeho největší soupeři v marné snaze dostihnout jej, skončili haváriemi. V historikách bylo krásné podívání na třináctistovky, kde se na startu sešlo 15 !!! závodních škodovek. Jednu si postavil a řídil šéfmechanik Mattiase Ekströma v DTM Pavel Moravec.
Při demonstračních jízdách se mezi závodními jízdami mohli diváci potěšit pohledem na závodní speciál Osella velkého jezdce Otakara Krámského a uctít tak jeho památku. Osellu řídil syn legendy Otakar Krámský mladší.
Závody ve Vrchlabí se vydařily, EDDA Cup opět potvrdil vysokou organizační i sportovní úroveň. Závodní sezóna v EDDA Cupu se pomalu chýlí ke konci, zbývají už jen dva závodní víkendy. Příští příležitostí pro jezdce, jak upevnit, nebo zlepšit své postavení v průběžné klasifikaci seriálu bude závod na další tradiční trati v Bečově nad Teplou o druhém zářijovém víkendu.
Jarda Malík