ZAV EDDA Cup, Stará Živohošť, 30.9. -1.10: 2017, komentář
O minulém víkendu se na tradiční trati na Staré Živohošti úspěšně uzavřela jubilejní desátá sezóna nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA Cup 2017. V babím létě se na posledním závodě ještě naposledy bojovalo o body v jednotlivých třídách, které jsou v seriálu vypsány a i o umístění v celkovém pořadí podle koeficientu, v kterém promotér seriálu vyplácí peněžité prémie v celkové sumě přes 450 000 Kč nejlepší šestnáctce jezdců.
V pátek se do areálu hotelu Atlantida, jehož majitel pan Kvasnička dal pro potřeby zázemí závodu k dispozici celý areál, sjeli pravidelní účastníci EDDA Cupu a díky oblíbenosti závodu i hostující závodníci. Ze Slovenska přijel pravidelný účastník živohošťského loučení se sezónou slovenský reprezentant Peter Jureňa, tentokrát doprovázený dalším špičkovým slovenským závodníkem Peterem Ambrúzem, ten bohužel po smůle v tréninku do závodu nezasáhl.
Celkem se na závod prezentovalo 118 závodníků, kteří tak potvrdili velkou přízeň, kterou jezdci EDDA Cupu projevují. Organizátoři se jim snaží odvděčit na vysoké úrovni připravenými závody na bezpečné trati. Zárukou kvalitně zajištěné trati je ředitel závodu Roman Linhart, který se i přes zranění zhostil i o berlích své funkce na výbornou. Kolem tratě byly rozmístěny balíky slámy, které několika jezdcům uchránily od nárazu do stromu. Nicméně jeden telegrafní sloup padl za oběť přecenění vlastního umu a přehnaného tréninkového úsilí. Celý víkend provázelo dost menších, či větších kolizí, žádná však neskončila zraněním jezdce. To jen dokládá úroveň zabezpečení závodů.
Sobotní závod začal prvním tréninkem před devátou hodinou a hned zkraje přišla první komplikace a zdržení. Přeražený telegrafní sloup a nutnost alespoň nouzově zajistit dráty na zem spadlé si vyžádaly čas, který se pak už nepodařilo pořadatelům dohnat, naopak po dalších kolizích, odstraňování oleje na trati ztráta proti oficiálnímu harmonogramu narůstala. Když pak ještě jedna občansky angažovaná odpůrkyně závodu rezolutně nastoupila na promotéra, bylo jasné, že si ten nemůže dovolit přetáhnout povolený čas uzavírky tratě pro závody ani o minutu, bylo v pět hodin vidět, že se nestačí dokončit kompletní druhá jízda a jury rozhodla o ukončení závodu a vyhlášení výsledků po jedné závodní jízdě. Ještě před vyhlášením nejlepších byly provedeny technické kontroly u vozů v Saxo cupu a třídě historiků do 1300 ccm. Kromě dvou jezdců následně potrestaných sportovním komisařem neshledal technický komisař žádné nedostatky.
Sobotní večer na posledním závodě je vyhrazen v EDDA Cupu schůzi, kde promotér seznámil zájemce s plány na příští sezónu, vyslechl připomínky jezdců a byly prodiskutovány změny v řádech.
V neděli byla naplánována jen jedna tréninková jízda a tři závodní jízdy. I přes další kolize a úniky oleje se na rozdíl od soboty podařilo absolvovat program kompletní. Ze tří závodních jízd se závodníkům započítaly dva nejrychlejší časy a podle nich byly rozdány poslední poháry sezóny na závěrečném slavnostním ceremoniálu před hotelem Atlantida, kde i vítěz celkového pořadí Miroslav Černý převzal prémii 50 000 Kč.
Ze závodníků ze Živohošti asi mezi nejspokojenějšími odjížděl Tomáš Košek s Mitsubishi, který dvakrát po oba dny zvítězil ve třídě nejsilnějších závodních speciálů, mistrem této třídy se ovšem díky výkonům v celé sezóně stal Tomáš Kučera ze Svijany racing teamu. V nejsilnějších produkčních vozech dvojitým vítězstvím potvrdil Martin Lev na Subaru, že titul mistra třídy je ve správných rukou a jeho těsný souboj s vrchařskou legendou Jiřím Hákem patřil k ozdobám seriálu. Poprvé si titul ve třídě až vítězstvím v nedělním závodě vybojoval zahraniční jezdec. Antti Hoheisel z Německa vybojoval titul ve třídě historiků H 1300 ccm. To dvojnásobný vítěz Josef Srnský jr. měl titul ve třídě zajištěný už dopředu. Rozruch do třídy N 1400 ccm přineslo Lupo Petra Žežulky, který si s ním dvakrát zvítězil a ještě bývalého pravidelného účastníka EDDA cupu Ladislava Rosičku vyvezlo na třetí a druhé místo.
Po posledním závodě už závodníky EDDA Cupu čeká v prosinci závěrečný slavnostní ceremoniál, kde budou vyhlášeni nejlepší jezdci v jednotlivých třídách.