Táta mi říkal, že peníze kazí lidi. Některé určitě a ani to zas nemusí být tak moc, tedy těch peněz.
Na posledním závodě na Živohošti se stala věc, která mne zasáhla nejen jako sportovního komisaře EDDA Cupu, ale hlavně člena party, která se kolem našich závodů vytvořila a jako fandu závodů. Nejsem malej, abych nevěděl, že v motoristickém sportu, jako všude jinde, se občas někdo pokusí obejít pravidla, aby získal neoprávněnou výhodu, nebo nezasloužený prospěch. To je na svědomí každého jedince, jak je ochoten si nekalým jednáním zasvinit si svůj vlastní štít. Ale za obrsviňárnu považuji, když zkušený závodník, který by měl být i vzorem pro ostatní, zneužije a využije mladého začínajícího kluka a namočí ho do průšvihu jen a jen kvůli svému finančnímu zisku.
K situaci jsem již vydal oficiální verdikt sportovního komisaře. Teď bych rád šířeji vysvětlil situaci. V EDDA Cupu promotér vyplácí finanční prémie ve společném hodnocení tříd podle koeficientu (pro zkrácení používám celkové hodnocení, absolutní pořadí není podle mne věcně přesné). Pro zápočet bodů do tohoto pořadí je také důležitý počet startujících ve třídě (čím víc jezdců ve třídě porazíte, tím víc bodů dostanete).
Konkrétně na Živohošti došlo k tomu, že do třídy H 2000 se přihlásili M. a M. Homolové s vozem, s kterým v průběhu sezóny startovali ve třídě H 1600. Dúvod ke změně třídy byl ten, že když se jim v Bečově porouchal motor, dali ho k I. Královi, od kterého tento motor získal E. Patera, ještě když bylo Polo v jeho vlastnictví. I. Král před Živohoští oznámil M. Homolovi, že mu dal do motoru jiné písty, což v kombinaci s jejich zdvihem klikové hřídele dělá obsah 1620 a že u Edy zařídí jejich přeřazení do třídy H 2000. V pátek na přejímce M. Homola oznámil, že má objem 1620, že se hlásí do třídy H 2000 a byl přijat. Já jsem byl s touto situací seznámen, abych se nesnažil řadit Polo mezi šestnáctistovky. Vzal jsem na vědomí a neměl jsem důvod věcí se dále zabývat. Během soboty se na mně začali obracet lidé s dotazy, proč Polo startuje ve dvoulitrech. Všem jsem odpovídal, že I. Král jim přestavěl motor na objem 1620, tak proto. Teprve po několikáté mé odpovědi, mi pomalu začalo docházet, že to, co je mi divné, je to jak se dotazující po mém vysvětlení tváří. Nechtěl jsem být poslední, kdo tomu opravdu věřil, šel jsem tedy odpoledne za Matyášem a chtěl jsem, aby mi do očí řekl, že má motor o objemu 1620. Do očí mi odpověděl, že mu I. Král řekl, že ten motor má objem 1620. Vzal jsem to na vědomí a pak jsem to dál v sobotu i s ohledem na další starosti se závodem dál neřešil. V sobotu večer samozřejmě jsem se dostal do dalších diskusí, ale stále jsem hájil motor o objemu 1620. V neděli situace dále eskalovala, když začaly vznikat a šířit se další pověsti, podle vzoru na jednom konci depa pustíš myš a na druhém tě udupe slon, jsem se rozhodl, že zajdu za Mirkem Pažoutem, abych zjistil, jak se dá změřit objem toho motoru, že se to prostě musí udělat. Šel jsem za ním a než jsem stačil otevřít pusu, Míra mi říká, co bys říkal na to rozebrat Matyáše, změřit ten objem? Samozřejmě jsem souhlasil. Šli jsme za Edou a ten nám rovnou řekl, že je to naše věc, ať děláme, co uznáme za správné. A že pokud se ukáže, že jsme motor rozebrali a byl OK, náklady půjdou za promotérem. Míra šel tedy za Matyášem, že jde po závodě na rozebírání a měření objemu. Matyáš pak havaroval, to nic nezměnilo na tom, že motor se stejně po závodě bude kontrolovat. Teprve když I. Král zjistil, že se do motoru půjde, přiznal, že s objemem motoru nic neudělal a motor má stejný objem, jako celou sezónu. Matyáš mi to přišel říct, já jsem ho nechal ještě v průběhu závodu přeřadit do třídy H 1600.
Podle mého názoru I. Král podvedl M. Homolu a navezl ho do situace, která měla jediný cíl a to manipulace s celkovým pořadím. Nepochopitelné pro mne a asi i zbytek organizačního týmu je, že je schopen udělat takovouhle křivárnu, když vezmeme do úvahu, že ve třídách H 1600 a H 2000 šlo tedy o 6, 8, nebo 10 startujících, kdy vítěz při tomto počtu získá 83, 88, nebo 90 bodů, což je rozdíl 7 bodů!!! a rozdíly mezi částkami v dalším pořadí jsou 2000 Kč. Takže podvod.kvůli pár bodům a pár tisícovkám. Když jsem dal najevo, že se nastalou situací nesmířím a budu jí jako sportovní komisař řešit, nedočkal jsem se já ani nikdo v organizačním týmu žádné sebereflexe, naopak jsem obdržel mail s obviňováním všech okolo a vyhrožováním. (Přiznám se, že po přečtení toho mailu, jsem už měl napsané vyloučení I. Krále z celého ročníku celkového pořadí a asi jen počítání do deseti mne zastavilo od odkliknutí enter.)
Rozhodl jsem tedy jako sportovní komisař a nemám důvod jej jakkoliv měnit.
Ještě musím vysvětlit, že v řádech máme výjimku, že je možné startovat ve třídě s vozem s nižším objemem, než je třída vypsaná v omezeném počtu startů. To je pravda, ale není to tento případ. M. Homola nepřišel na přejímku s tím, že má nižší objem a že chce na výjimku startovat ve vyšší třídě. Kdyby to totiž udělal, bylo by mu vysvětleno, že to v jeho případě nelze, neboť výjimka se vztahuje na start v „domovské“ třídě, což je pro Matyáše H 1600 s jiným autem, resp. jiným motorem, což by byl přesně opak toho, co by se bývalo stalo, tedy se stejným autem, kterým absolvoval celou, nebo převážnou část sezóny v jedné třídě přestoupit do jiné třídy, tedy přesný opak toho, k čemu se výjimka vztahuje.
Jarda Malík