V autosalónu Citroën v Robousích u Jičína již více jak tři měsíce odpočívá "krasavice" v oranžovočerných barvách formule Tatuus NT F7 Formula Master. Martin Vondrák s ní letos absolvoval vybrané závody automobilů do vrchu v rámci Mistrovství České republiky i Mistrovství Evropy.
"Odpočinek si zaslouží. Je s ní krásné závodění a vypadá to, že budeme spolu pokračovat i v sezóně 2018," přibližuje vztah k nádhernému závodnímu speciálu Martin Vondrák.
"Letošní sezónu mohu hodnotit jako celkem vydařenou, i když jsem startoval pouze ve vybraných závodech. V dalších startech, které byly původně v plánu, mi zabránily zdravotní potíže."
Martin Vondrák přesto vyhrál v celkovém pořadí Mistrovství ČR ve třídě E2-SS 2000 a skončil druhý ve skupině E2-SS. Jeho neméně úspěšný bratr Petr pak vyhrál v domácím šampionátu třídu E2-SC 2000.
"Za vydařené závody považuji Rechberg, Ústí nad Orlicí, Šternberk, Ilirskou Bistrici a nejvíce si považuji výsledku na trati v Trento Bondone."
Už několikrát sis povzdechl nad "skomíráním" českých vrchů, sezónu navíc zahajuje kopec – nekopec na brněnském autodromu.
"On to vlastně není kopec, ale pro nás na rozjetí sezóny to není špatné. Kvalitní zázemí, dostatečné bezpečnostní zóny, možnost základního nastavení vozu. Pohled do nedávné historie říká, že se v bývalém Československu závodilo na více jak stovce tratí. Je jasné, že některé silnice již neexistují, řada závodů se nemůže uskutečnit z bezpečnostních důvodů – špatný povrch, nedostatečné zabezpečení svodidly, chybí pořadatelské sbory i z hlediska dalších aspektů. Ale více kvalitnějších tratí rozhodně chybí. Nedávno se závodilo v Jiřetíně, Záskalí, Vyskeři, Benecku, České Kamenici, Lanškrouně nebo Vsetíně. Snad by šlo aspoň něco "oživit". "
Vraťmě se ještě ke krásnému závodnímu speciálu Tatuus Formula Master. Jaké má alespoň základní parametry?
"Váha monopostu činí zhruba čtyři sta osmdesát kilogramů. Výkon motoru se pohybuje na hranici 280 koní s maximální rychlostí podle převodů až tři sta kilometrů za hodinu. Spotřeba se odhadem pohybuje okolo padesáti litrů na sto kilometrů."
Zimní spánek rozhodně závodníkům nehrozí. Když se zrovna nezávodí, týmy připravují vozy pro následující sezónu. Už máš nějakou představu o účasti v sezóně 2018?
"Nemusím už nikomu nic dokazovat, závodím převážně "za své" a pro potěšení. Opět to budou vybrané závody doma i v Evropě. Pojedu tam, kde se rád svezu. Takže doma určitě nevynechám Šternberk, Ústí nad Orlicí, slovenskou Dobšinou, Rechberg, Trento Bondone, Ilirskou Bistrici a velkou výzvou pro mě je opět jel švýcarský závod v Saint Ursanne."
Existuje nějaká trať v zahraničí, kde jsi ještě nestartoval a chtěl by jsi se zde svézt?
"V rámci Mistrovství Evropy se jezdí kousek za našimi hranicemi v Polsku na trati v Limanowe. Ale i podle informací od lidí, kteří tam už startovali, nevím, zda je tato trať můj "šálek kávy." Spíš by mě asi lákalo svézt se jednou na evropské trati ve Španělsku nebo Portugalsku. Zatím jsem se tam nevydal z důvodu dálky a finanční náročnosti. Ale v budoucnu – kdo ví..."
Pavel Vydra
foto: archiv týmu